پیگیری تمام مسائل از سوی سازمان

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از شنیدن دغدغه‌های پیشکسوتان بازار سرمایه گفت: امروز نکات بسیار مهمی مطرح شد و سازمان بورس قطعا تمام مسائل عنوان شده را پیگیری می‌کند. البته بسیاری از مسائل و مشکلات بازار سرمایه حل شده و طی دو سال گذشته بیش از ۴۵ اقدام ضروری با هدف توسعه بازار انجام شد که به برخی آنها اشاره می‌کنم. به‌عنوان مثال برقراری حداعتباری، به‌روز‌رسانی سامانه معاملات، ثبت سفارش با روش بوک بیلدینگ، نحوه بازگشایی و توقف نمادها و کاهش زمان فرآیند آن، بهره‌برداری از صندوق‌های جدید، راه‌اندازی معاملات آپشن، راه‌اندازی معاملات الگوریتمی، راه‌اندازی معاملات آتی سبد سهام، تدوین لایحه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه ایران در آیسکو از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار طی دو سال اخیر است.  محمدی ادامه داد: در این مدت اقدامات دیگری از جمله تسهیل دسترسی به قوانین و مقررات، راه‌اندازی سامانه رصد با هدف نظارت بر عملکرد سازمان بورس و کاهش زمان فرآیند اقدامات، تجمیع مجوز کارگزاران، پیگیری تخلفات، توقف فعالیت برخی سایت‌ها و کانال‌های متخلف فعال در فضای مجازی، افشای آمار و اطلاعات تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها، ارتقای سامانه‌های نظارتی، اصلاح کارمزدها، تقویت بازار بدهی، توسعه ابزارهای مالی اسلامی مانند اوراق وکالت، منفعت، صکوک اجاره و... نیز انجام گرفت.  سخنگوی سازمان بورس افزود: در حوزه پذیرش شرکت‌های جدید و همچنین معاملات محصولات کشاورزی مانند زعفران و خرید تضمینی گندم در بورس کالا برنامه‌ریزی صورت گرفت و اجرایی شد و امروز شاهد بورس کالایی بزرگ و کارآمد هستیم.

 تمرکز بر بهره‌وری

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: برای توسعه بازار سرمایه اقدامات بسیاری انجام می‌شود. اما اگر امروز شرکت‌های بزرگ بورسی دنیا صد‌ها میلیون دلار ارزش دارند به دلیل این است که بهره‌وری و نوآوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و ما نیز باید روی این موضوع تمرکز کنیم.  به گفته محمدی تابلوی خوب تابلویی است که در قیمت، بهره‌وری و نوآوری را نمایش دهد. اگر ما در این مسیر حرکت کنیم توسعه بازار سرمایه دائمی خواهد بود در غیر این صورت مفهوم آن این است که رشد بازار در جایی تثبیت یا متوقف می‌شود و اگر رشدی صورت گیرد به واسطه جریان پولی است. امیدوارم با کمک همه فعالان و پیشکسوتان بازار سرمایه مسیر نوآوری و بهره‌وری بخش مولد اقتصاد را هموار کنیم تا شاهد رشد مستمر بازار سرمایه باشیم.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های اقتصادی عامل موثر بر توسعه اقتصادی هستند. به‌عنوان نمونه موضوع قیمت‌گذاری، بازار سرمایه و تولید‌کنندگان را با چالش مواجه کرد. ما نباید با سیاست‌ها به تولید‌کننده آسیب وارد کنیم و سازمان بورس برای رهایی صنایع از قیمت‌گذاری تلاش بسیاری انجام داد. قیمت‌گذاری غیر‌واقعی مانعی در مسیر بهره‌وری و نوآوری است.

 حمایت از حقوق سهامداران

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه صیانت از حقوق سهامدار وظیفه سازمان بورس است، افزود: امیدوارم با کمک مجلس و دولت نقطه تمرکز بودجه سال جاری افزایش سود‌آوری بنگاه‌های اقتصادی باشد. البته اقدامات توسعه‌محور شرط لازم است، اما اگر می‌خواهیم شاهد اقتصاد و بازار سرمایه پویا باشیم کمک به سودآوری بنگاه‌ها مهم‌ترین اصل است.  محمدی در ادامه به مهم‌ترین‌ ویژگی‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تامین مالی کم‌هزینه مهم‌ترین‌ کارکرد بازار سرمایه است و همگی باید کمک کنیم هزینه تامین مالی بخش مولد اقتصاد را کاهش دهیم.

 استقبال از نقدهای مطرح شده

در ادامه این نشست حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تعامل با اهالی بازار سرمایه همواره مد نظر سازمان است، در پاسخ به نقدهای مطرح شده با موضوع حذف EPS گفت: همه اقدامات اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس کسب نظر از فعالان بازار سرمایه انجام شده و به‌عنوان مثال تغییر چهار دستور‌العمل اصلی، دو بار مورد بازنگری قرار گرفت یا موضوع جایگزینی گزارش تفسیری مدیریت و EPS نیز بر اساس نظر اهالی بازار سرمایه اصلاح شد.  عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اکنون نیز انتشار EPS ممنوع نشده بلکه الزام نیست و شرکت‌ها اختیار آن را دارند تا در گزارش‌های تفسیری به آن اشاره کنند. ما باید فضایی ایجاد کنیم تا تصمیمات در بازار سرمایه بر اساس تحلیل اتخاذ شود و اقدامات اخیر نیز با همین محور انجام شده است. با این حال اگر همچنان نقدی در این زمینه وجود دارد، درهای سازمان گشوده است.  وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دیگر که در دستور کار قرار دارد اصلاح قوانین و رویه‌های بازار پایه است و در این خصوص نیز آماده شنیدن نقد‌ها و نظرها هستیم.