در بازار شنبه نماد تازه وارد گهرزمین برای دقایقی شاهد افزایش فشار عرضه بود اما در ادامه معاملات مجدد به صف خرید رسید. نمادهای گروه بانک و خودرو اما در مسیری متفاوت از سهام دلاری در محدوده‌های مثبت دادوستد شدند. بیشترین ارزش معاملات روزانه در بین ۳۸ صنعت حاضر در بازار نیز به گروه خودرو و بانک اختصاص داشت.روز شنبه در گروه پتروشیمی افت بهای نفت، بهای محصولات پتروشیمی را کاهش داد. در این گروه بهای اوره در نرخ ۳۱۶ دلار قرار گرفت. همچنین هر تن متانول با قرارداد CFR در سطح ۲۹۰‌دلار قرار گرفت و نفتا هم ۴۸۷ دلاری شد.

در گروه فلزات، جو منفی بازار بیلت سی‌آی‌اس و رکود بازار محصولات نهایی در کشورهای مصرف‌کننده و نگرانی از بیلت ارزان‌قیمت چین بازار را دچار رکود کرد. به گزارش فولاد ایران، قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن فوب است در حالی که هفته قبل ۴۶۵ تا ۴۷۰ دلار بود. فعالان بازار منتظر اعلام قیمت‌های چین هستند و در صورتی که قیمت‌های چین باز‌هم کاهش یابد، شاید بیلت سی‌آی‌اس به ۴۴۰ دلار در هر تن فوب برسد. در خاور‌ دور نیز بیلت سی‌آی‌اس ۴۹۰ تا ۵۰۲ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است ولی معامله چندانی نهایی نشده و همه منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

در گروه فلزی همچنین موسسه صندوق بازنشستگی ملی مس ۸۱/ ۷ درصد از سهام بانک سامان را یکشنبه ۱۱ آذرماه در نرخ ۱۹۰۰ ریال عرضه می‌کند. در این گروه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گزارش عملکرد آبان ماه خود خبر از رشد ۴۵ درصدی درآمد ۸ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل و همچنین رشد ۹۵ درصدی درآمد آبان نسبت به مهرماه داد. «فولاد» در آبان ماه در یک فروش بسیار خوب ۲۷ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال فروش به ثبت رساند. در مهرماه فروش این فولادساز، ۱۳هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال بود. جمع فروش ۸ ماهه فولاد مبارکه نیز ۱۳۹ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال بوده است. سال ۹۶ فروش «فولاد» در مقطع ۸ ماهه، ۹۶ هزار و ۹۴‌میلیارد‌ریال بود. در گروه خودرویی اعلام افزایش بهای محصولات زامیاد این‌ نماد را به توقف کشاند. این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال از چند دلیل برای افزایش قیمت خودرو خبر داده است. «خزامیا» در این اطلاعیه بیان کرد با توجه به عدم تخصیص ارز با نرخ بانکی توسط بانک‌های عامل جهت واردات قطعات منفصله خودرو و الزام شرکت‌ها بر خرید ارز از سامانه نیما و نیز تاثیرگذاری آن بر دیگر نهاده‌های تولید و به تبع آن درخواست افزایش قیمت از سوی تامین‌کنندگان، به این وسیله افزایش ناشی از آن به‌صورت ناخالص در محصولات تولیدی با تاثیر قیمت‌های جدید مواد اولیه پایه تشکیل‌دهنده آنها محاسبه و تعیین می‌شود. نرخ محصولات شرکت توسط هیات مدیره شرکت به‌طور میانگین از ۴۲۶ میلیون و ۳۳۰ هزار‌ریال به ۵۶۹‌میلیون و ۶۶۰ هزار ریال افزایش پیدا می‌کند. این موضوع سبب شد تا اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات طی معاملات روز شنبه در محدوده مثبت قیمتی و بعضا با صف خرید به معاملات روزانه خود پایان دهند. در این گروه همچنان معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف بهای خودرو هستند.

در گروه نیروگاهی، شرکت هور انرژی درخصوص مزایده (فروش یک ساختمان با کاربری اداری در الهیه شمالی خیابان بیدار پلاک۹) اعلام کرد در تاریخ مقرر دو شرکت نسبت به دریافت اسناد مزایده اقدام کردند اما تا تاریخ ۳۰ آبان ۹۷ (پایان زمان ارسال اسناد مزایده) تنها یک شرکت نسبت به تکمیل مدارک و واریز سپرده شرکت در مزایده اقدام کرد.لذا با توجه به اینکه در مزایده مزبور فقط یک شرکت حضور یافته، هیات مدیره مقرر کرد مزایده مزبور در اسرع وقت ممکن مجدد برگزار شود.

در فرابورس ایران، امروز (دوشنبه ۵ آذر ۹۷) تعداد ۱۲۰ میلیون سهم از سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (معادل ۱۰ درصد) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد «مادیرا» به روش ثبت سفارش، عرضه می‌شود. حداکثر سهام قابل خرید این شرکت ۲۰۰۰ سهم تعیین شده است و متقاضیان می‌توانند در دامنه قیمتی ۳۳۲ تا ۳۶۵ تومان نسبت به ارسال سفارش خرید خود اقدام کنند. به این ترتیب حداکثر میزان نقدینگی برای هر کد معاملاتی جهت شرکت در این عرضه اولیه ۷۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.همچنین طی معاملات روز شنبه، فعالان بازار شاهد خروج بیش از ۵/ ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودند. بیشترین حجم خروج پول از گروه‌های فلزی و معدنی بازار به ثبت رسید. در مقابل اما خودرویی‌ها در صدر تقاضای معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص تغییرمالکیت ۵/ ۱۱‌میلیارد تومانی را به ثبت رساندند.در مجموع بازار روز شنبه بازاری ضعیف بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس ۴۶۸‌میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۳۳ میلیارد تومان رسید.

10