سهام بانکی در صدر خرید حقیقی‌ها

بورس تهران معاملات هفتگی خود را با افت حدود یک درصدی شاخص کل این بازار آغاز کرد. معاملات این روز با خالص تغییر مالکیت بیش از ۷۱ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد. از مهم‌ترین رخدادهای این روز اقبال سهامداران حقیقی به سهام بانکی بود. شرایطی که سبب شد تا خالص خرید سهامداران خرد در گروه بانکی رقم ۹۳ میلیارد تومان را نشان دهد و این گروه را در صدر سهام خریداری شده توسط حقیقی‌ها قرار دهد. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک ملت و بانک تجارت قرار داشت. بر این اساس روز شنبه تغییر مالکیت ۷۱ میلیارد تومانی در «وبملت» و حدود ۱۷میلیارد تومانی در نماد «وتجارت»  به نفع سهامداران خرد صورت گرفت. طی معاملات روز شنبه، ۱۰۰میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت. این صندوق در معاملات چهارشنبه هفته گذشته نیز واگذاری بیش از ۴۰۰میلیون سهم را رقم زده بود.  همچنین روز شنبه، ۲۴۲ میلیون سهم بانک تجارت به ارزش حدود ۱۷ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار افزوده شد. در این روز ۱۵ میلیون سهم «وتجارت» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سامان ایرانیان و ۴۵‌ میلیون سهم این بانک نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران فروخته شد. همچنین طی معاملات این روز در میان نمادهای دارویی شاهد خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده بودیم. در این میان داروسازی ابوریحان‌ فروش ۱۷ هزار سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی و عرضه ۱۰۰ هزار سهم توسط بانک رفاه را تجربه کرد. این روند در نماد داروسازی اسوه با فروش ۱۵۰هزار سهمی توسط سهامدار حقیقی دنبال شد.

توجه سهامداران عمده به فلزی‌ها

روز یکشنبه به دنبال افت ۲۴۳۴ واحدی شاخص سهام، خالص تغییر مالکیت به سمت سهامداران عمده بازار تغییر جهت داد. طی معاملات این روز در مجموع ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به ارزش ۵۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به پرتفوی معامله‌گران حقوقی بازار افزوده شد. این گروه از معامله‌گران در این روز، خریدهای پرحجمی در نمادهای گروه فلزات اساسی و با محور فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران داشتند. از مجموع ۳۳ میلیارد تومان نقدینگی جابه‌جا شده در گروه فلزات اساسی، ۷ میلیارد تومان به خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» و حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نماد «فملی» تعلق داشت. در این روز حدود ۲ میلیون سهم «فملی» از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان سهامدار ۵۵/ ۵ درصدی این شرکت خریداری شد. شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس نیز به‌عنوان دیگر حقوقی فعال در ملی مس ایران اقدام به خرید یک میلیون سهم کرد. در این روز اما حقیقی‌ها به خریدهای خود در سهام گروه بانکی ادامه دادند و خالص خرید بیش از ۲۳ میلیارد تومانی را در این صنعت ثبت کردند. بیشترین خرید صورت گرفته در این گروه به سهام بانک ملت تعلق داشت. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در این روز اقدام به عرضه قابل‌توجه حدود ۷۰میلیون سهمی در این نماد کرد.

اقبال سهامداران خرد به سهام پالایشی

طی معاملات روز دوشنبه، نماگر بورس تهران با رشد ۱۵۸۰ واحدی بار دیگر موفق به بازپس‌گیری کانال ۱۳۵ هزار واحدی شد. در این روز ۱۵۲ میلیون سهم به ارزش ۳۰ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در صدر خریدهای سهامداران خرد طی معاملات روز دوشنبه تمایل به جمع‌آوری سهام پالایشی به میزان ۳۳ میلیارد تومان و در صدر آن پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران قرار داشت. اطلاعیه جدید بورس کالا درخصوص برداشتن سقف دامنه نوسان معاملات کلیه فرآورده‌های نفتی مهم‌ترین‌ دلیل اقبال به سهام پالایشی در این روز به شمار می‌رود.  در این میان «شپنا» تغییر مالکیت بیش از ۱۸ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی را تجربه کرد. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شتران» نیز به حدود ۸میلیارد تومان رسید. در این گروه البته پالایش نفت بندرعباس با خرید یک میلیون سهمی از سوی سهامدار عمده یعنی بانک رفاه کارگران روبه‌رو‌ شد. این حقوقی در حال حاضر ۲۶/ ۳۳ درصد از سهام «شبندر» را در اختیار دارد.

تداوم پیشتازی سهامداران خرد در خرید سهام

طی معاملات روز سه‌شنبه بار دیگر پالایشی‌ها بودند که در صدر خرید معامله‌گران خرد بازار قرار داشتند. در این روز شاخص کل بورس با افزایش بیش از ۲ درصد پشت سرگذاشت و در مجموع ۱۲۰ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۳۷ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. خالص خرید حقیقی‌ها در گروه فرآورده‌های نفتی به حدود ۳۰ میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها تقاضا برای سهام پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. به این ترتیب ثبت خالص خرید بیش از ۱۸ میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و حدود ۶ میلیارد تومانی در نماد «شبندر» را از سوی سهامداران خرد شاهد بودیم. در نماد «شپنا» شاهد عرضه ۲۰ میلیون سهم از سوی گروه مالی ملت بودیم. در میان نمادهای پتروشیمی نیز بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده در نماد پتروشیمی پارس صورت گرفت که با جابه‌جایی ۷/ ۱ میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقیقی «پارس» همراه شد.

توجه حقوقی‌ها به سهام فلزی

طی معاملات آخرین روز هفته، شاخص کل بورس تهران به سبب افزایش فشار عرضه و البته کمبود تقاضا برای خرید سهام، رو به کاهش گذاشت و با افت ۲۷۰ واحدی در سطح ۱۳۷ هزار و ۷۱۴ واحدی آرام گرفت. در این میان بار دیگر خالص تغییر مالکیت سهام به نام بازیگران حقیقی بازار ثبت شد. به این ترتیب طی معاملات روز چهارشنبه، در مجموع بیش از ۴۶ میلیون سهم به ارزش ۶/ ۷ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این روز پتروپالایشی‌ها در صدر خرید سهامداران خرد بازار قرار داشتند. در این میان نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان شاهد تغییر مالکیت ۶/ ۷ میلیون سهم خود به ارزش ۵/ ۴ میلیارد تومان به نفع حقیقی‌ها بود. در نماد «تاپیکو» نیز روز چهارشنبه خالص خرید حقیقی‌ها به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی این روز یک میلیون و ۴۶۸ هزار سهم «تاپیکو» را به فروش رساند تا درصد سهام این شرکت در سهام مزبور به ۳۳/ ۴۱ درصد کاهش یابد.  در آن سوی بازار، گروه فلزات اساسی و در صدر آن نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه شاهد بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران عمده بازار بود. به این ترتیب روز چهارشنبه ۲/ ۱۲ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۶/ ۵ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی افزوده شد.

10