رصد داد‌وستد بازار اول و دوم

در معاملات دیروز فرابورس ایران، ۸۰۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد. از این میزان حجم سهام داد‌و‌ستد شده بازار اول و دوم حدود ۵۱۳ میلیون سهم بود که ارزش آن به بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان می‌رسید. در جدول صنایع این دو بازار با بیشترین بازدهی روزانه، صنعت فرآورده‌های نفتی با افزایش بیش از ۸ درصد ی شاخص خود، صدرنشین شد. صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز جایگاه‌های دوم و سوم این جدول را به نام خود ثبت کردند. بیش از ۷۰ درصد نقدینگی دیروز، به سه صنعت صدرنشین این جدول اختصاص داشت. پیرو تصمیمات جدید هیات دولت اقبال سهامداران به صنایع دلار محور از جمله صنعت فلزات اساسی افزایش یافت.این امر گروه فلزات اساسی را درصدر جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار داد به‌طوری که به تنهایی ۴۵ درصد از کل نقدینگی گردش یافته در بازار اول و دوم به سهام زیر‌مجموعه این صنعت تعلق داشت. در این دو بازار در مجموع ۷ صنعت با رشد شاخص و ۱۷ صنعت با افت شاخص مواجه شدند. گروه پیمانکاری صنعتی زیان‌ده‌ترین صنعت دیروز شناخته شد.

روز گذشته سهامی ذوب‌آهن اصفهان با خرید و فروش بیش از ۲۱۱ میلیون برگه سهام صدر نشین جدول نمادها با بیشترین حجم معاملات شد. پس از آن هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب عنوان‌های دوم و سوم را کسب کردند. در جدول نمادها با بیشترین تاثیر در محاسبه شاخص کل، «مارون» بیش از ۱۹‌واحد در ارتقای «آیفکس» نقش داشت. «زاگرس» که تنها ۱۴‌ثانیه در معاملات دیروز حضور داشت، در رتبه دوم قرار گرفت. سهامی ذوب‌آهن اصفهان پس از این دو نماد نقش مهمی در ارتقای شاخص فرابورس داشت. توقف زودهنگام «زاگرس» بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان نقدینگی را پشت درهای ورود به این نماد به انتظار گذاشت و پرمتقاضی‌ترین نماد دیروز شناخته شد. اجاره رایتل ۲ و سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز از اقبال بالای سهامداران برخوردار بودند.

رصد بازیگران فرابورس

در جریان معاملات دیروز، سهامداران حقیقی بیشترین توجه را به سهام پالایش نفت شیراز نشان دادند. خالص خرید سهامداران خرد در این نماد ۱۲ میلیارد تومان بود. سهامی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد و آهن ارفع از ترجیحات دوم و سوم این معامله‌گران بودند. در مقابل، سهامداران حقوقی عمده‌ترین قسمت سبد خرید خود را با سهام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه پر کردند. در ادامه تک‌نماد «چکاپا» و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در اولویت‌ بعدی سهامداران حقوقی قرار داشتند. در پایان داد وستدهای دیروز بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی افزوده شد تا بار دیگر تغییر مالکیت به نفع سهامداران خرد بازار رقم بخورد.

چه خبر از دیگر بازارها؟

بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز با معاملات ۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۴۵ میلیارد تومانی فعالیت خود را به پایان رساند. همچنان بیشترین نقدینگی موجود در فرابورس به داد‌وستد بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص دارد. هرچند برخی نوسانات قیمتی در برخی از اوراق این بازار مشاهده می‌شد، اما غالب آنها بدون تغییر قیمتی معاملات دیروز را به پایان رساندند.دیروز بازار اوراق خزانه اسلامی به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های مهم بازار اوراق با درآمد ثابت، با معامله یک میلیون و ۶۰۰ هزار برگه به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی مواجه شد. نوسان قیمت «اخزا»‌ها طی معاملات دیروز، میانگین نرخ سود موثر اسناد خزانه را در سطح ۷/ ۲۹ قرار داد.روز گذشته در بازار تسهیلات مسکن نیز ۹۵ هزار برگه به ارزش بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دست به دست شد.اغلب این اوراق معاملات دیروز را با رشد قیمت به پایان رساندند.