جزئیات آغاز واگذاری‌ها در سال 97

در این راستا سید‌جعفر سبحانی،‌ مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی به ارائه توضحات تکمیلی پرداخت و گفت: در فهرست واگذاری‌های سال ۹۷ خصوصی‌سازی ۶۳۱ بنگاه از گروه یک و دو قرار دارند. وی افزود: تلاش می‌شود تا مقدمات ارزیابی و قیمت‌گذاری تمامی بنگاه‌ها در سال جاری فراهم شود و این شرکت‌ها در روند عرضه قرار گیرند. در این راستا نخستین دور از عرضه‌ها در مردادماه رقم می‌خورد.وی در ادامه افزود: بر این اساس روز سه‌شنبه دوم مرداد ماه ۱۶ بنگاه و شرکت‌ برای واگذاری به بخش خصوصی عرضه خواهند شد که در میان آنها سه بنگاه بزرگ نیز وجود دارد.

سبحانی ارزش پایه کل عرضه‌های مزبور را حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در میان فهرست واگذاری‌ها در تاریخ مزبور، سه بنگاه‌ بزرگ در صف واگذاری قرار دارند. در صدر این شرکت‌ها واگذاری شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان قرار دارد. به این ترتیب در این عرضه ۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان شامل ۳ میلیارد و ۱۸۲ میلیون و ۳۰۷ هزار سهم این شرکت از طریق مزایده واگذار می‌شود. قیمت پایه تقریبی عرضه این شرکت ۱۷۶۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. سبحانی در ادامه به تسهیل شرایط در این واگذاری اشاره کرد و گفت: این شرکت در واگذاری قبلی هم با قیمت بالاتر و هم با شرایط سخت‌تری همراه بود. اما برای افزایش جذابیت در واگذاری مزبور، تصمیم به تسهیل شرایط گرفته‌ است. به‌طوری‌که قیمت واگذاری نسبت به دوره قبل کاهش تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است.  وی در ادامه افزود: در فرآیند مزایده قبلی این شرکت قیمت پایه حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود اما برای ایجاد شرایط مناسب برای ورود بخش خصوصی قیمت پایه کاهش پیدا کرده است.

سبحانی در ادامه یکی دیگر از شرایط ایجاد‌شده برای تسهیل در عرضه را میزان حصه نقدی عنوان کرد و گفت: در حالی عرضه‌های قبلی با درصدی از کل واگذاری برای سپرده همراه بود که بعضا این حصه نقدی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل واگذاری را شامل می‌شد. اما در عرضه «مغان» تصمیم به ساده‌تر کردن و کاهش این رقم گرفته شد. به‌طوری‌که میزان حصه نقدی این مزایده رقم ثابت صد میلیارد تومان اعلام شده است. مشاور سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به دیگر مشوق درنظر گرفته در این عرضه اشاره کرد و گفت: همچنان برای خریدار دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود تعیین شده که این موضوع فرصت و جذابیت خوبی را برای خریداران جهت حضور در این مزایده فراهم کرده است.

به گفته سبحانی، در این عرضه بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها از مشوق‌های کاهش ۳ درصدی سود فروش اقساطی و همچنین افزایش دوره استمهال به مدت یک‌سوم بهره‌مند می‌شوند. ضمن اینکه امکان پرداخت پلکانی نیز از دیگر مزایای درنظر گرفته شده برای افزایش مشارکت این بخش است. سبحانی هدف از اعطای چنین مشوق‌هایی را توانمندسازی بخش‌های غیردولتی و فرصت‌دهی به بخش خصوصی برای ورود به عرضه‌ها دانست و گفت: در طول یک سال گذشته تقریبا ۱۰۰ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است. تلاش داریم با تسهیل شرایط و ایجاد جذابیت، این روند را حفظ کرده و شاهد مشارکت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور باشیم.

نگاهی به دیگر عرضه‌ها

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به دیگر عرضه‌های در فهرست روز دوم مرداد اشاره کرد و گفت: همچنین مجتمع صنعتی اسفراین نیز در این روز با قیمت پایه تقریبی ۶۱۱ میلیارد تومان عرضه خواهد شد. مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: لوله گستر اسفراین نیز در روز دوم مردادماه با قیمت پایه تقریبی ۱۶۲ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

واگذاری چهارسیلو و انبار

سبحانی در ادامه واگذاری چهار سیلو و انبار دولتی را از دیگر عرضه‌های موجود در فهرست روز دوم مرداد برشمرد و گفت: مزایده واگذاری سیلوی مهاباد، به ارزش پایه ۵/ ۱۷ میلیارد تومان یکی از این موارد است. شرایط این عرضه به‌صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله خواهد بود. وی در ادامه به واگذاری انبار روباز دولت‌آباد کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این عرضه نیز به ارزش پایه ۴/ ۱ میلیارد تومان و با شرایط ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله درنظر گرفته شده است. انبار غله دورود به ارزش پایه ۵/ ۱ میلیارد تومان به‌صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۳ ساله و انبار غله ماسوربه ارزش پایه ۱۱میلیارد تومان به‌صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۳‌ساله از دیگر واگذاری‌ها در این روز خواهند بود.

جزئیات بیشتر از لیست واگذاری سال ۹۷

فهرست واگذاری شرکت‌های مشمول واگذاری در سال ۹۷ روز ۲۰ خرداد ماه سال جاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی منتشر شد. این فهرست که شامل ۶۳۱ شرکت بود، نسبت به سال ۹۶ افزایش چشمگیری را از نظر تعداد بنگاه‌های مشمول خصوصی‌سازی نشان می‌داد؛ به‌طوری‌که ۲۸۲ بنگاه از لیست جدید واگذاری‌ها، مواردی هستند که در سال گذشته عرضه نشده‌اند. قرار است امسال تمامی شرکت‌های باقی‌مانده از سال‌های قبل به بخش خصوصی واگذار شود. بر این اساس در سال جاری با عرضه تعداد زیادی از بنگاه‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته روبه‌رو‌ هستیم. افزایش تعداد این عرضه‌ها در گزارشی با عنوان« ۶۳۱ شرکت در نوبت واگذاری» به تفصیل بررسی شده است. در این گزارش عنوان شده بود: به دلیل انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، عملا واگذاری‌ها از آبان ماه ۹۶ آغاز شده است. همچنین تفکیک بیشتر واگذاری‌های بنگاه‌ها از دستگاه‌های اجرایی نیز دلیل دیگر این افزایش تعداد شرکت‌های مشمول واگذاری عنوان شد. به‌طوری‌که در فهرست امسال تفکیک جزئی بنگاه‌های مشمول واگذاری را بر اساس دستگاه اجرایی شاهد هستیم؛ بر این اساس ۳۹۸ بنگاه مختص وزارت جهاد کشاورزی هستند که شرکت‌هایی از قبیل پشتیبانی امور دام کشور، بازرگانی دولتی، غله‌های مناطق و سیلوها و صندوق‌های بیمه و حمایت کشاورزی را در بر می‌گیرد.از این تعداد ۱۸۷ بنگاه مختص به واگذاری غله‌های مناطق و سیلوها است. وزارت نیرو با واگذاری ۱۲۹ بنگاه از دیگر دستگاه‌ اجرایی پرتعداد در واگذاری به بخش خصوصی است. واگذاری ۶۵ بنگاه دولتی در قسمت شرکت‌های آب و فاضلاب، ۳۱ بنگاه در شرکت‌های آب منطقه‌ای و ۲۵ بنگاه تولید نیروی برق حرارتی یا همان نیروگاه‌ها از عرضه‌های این وزارتخانه هستند.