صف سنگین خرید «ذوب»

معاملات فرابورس در روز گذشته با تاخیر آغاز شد. طبق اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، زمان سفارش‌گیری در بازار اول، دوم و نمادهای اوراق با درآمد ثابت و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با وقفه‌ای یک‌ساعته رو‌به‌رو شد. اما بلافاصله پس از شروع به‌کار بازار، شاهد تشکیل صف خرید در برخی نمادها بودیم که در بین آنها صف خرید ذوب‌آهن مثال‌زدنی بود. ذوب‌آهن اصفهان سنگین‌ترین صف خرید بازار را در جریان معاملات دیروز تجربه کرد. پس از رفع گره معاملاتی سامانه فرابورس، نماد معاملاتی «ذوب‌» در نزدیکی سقف روزانه قیمت خورد و صف خرید این نماد به ۱۱۲ میلیون سهم نیز رسید. به‌این‌ترتیب، ذوب‌آهن اصفهان در نتیجه رشد تقاضا با ارزش معاملات ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی، عنوان پرگردش‌ترین سهام روز گذشته فرابورس را به خود اختصاص داد. هجوم معامله‌گران حقیقی در سمت خرید «ذوب» و ثبت یک رالی قدرتمند صعودی، ذوب‌آهن را به یکی از پرمعامله‌ترین سهام بازار طی روزهای اخیر تبدیل کرده است.از سوی دیگر، همزمان با شروع به‌کار فرابورس شاهد ایجاد یک موج صعودی در دیگر فولادسازان بازار بودیم. اما این موج تقاضا در برخورد با سد سنگین عرضه‌ها دوام نیاورد. در نتیجه، فولادسازان فرابورسی از قبیل فولاد هرمزگان جنوب و آهن و فولاد ارفع با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

میل به شناسایی سود پس از رشد شتابنده ابتدای هفته قبل در کنار عدم‌قطعیت‌های پیرامون بازار ارز و قیمت‌های جهانی از عوامل عمده فشار بر قیمت‌ سهام مزبور به‌شمار می‌روند. در تحولات پیرامون فرابورس ایران معاملات دیروز گروه انبوه‌سازی با رشد عمومی قیمت‌ها همراه شد. قدرت تقاضا در این سهام به‌حدی بود که در برخی از نمادهای این مجموعه با صف خرید مواجه شدند به‌طوری‌که نمادهای سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود و سرمایه‌گذاری مسکن الوند در بین نمادهای این گروه با صف خرید به‌کار خود پایان دادند. از نکات برجسته معاملات دیروز حضور پررنگ فعالان حقیقی در سمت خرید سهام بود. بیش از ۳ میلیارد تومان سهم در جریان معاملات بازار اول و دوم فرابورس به سبد سهام سهامداران حقیقی منتقل شد. در بین نمادهای مورد اقبال معامله‌گران حقیقی بازار، ذوب‌آهن اصفهان در صدر فهرست نشست. بیش از ۵۵ میلیون از سهام ذوب‌آهن به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در جریان معاملات دیروز به سبد سهامداران حقیقی جابه‌جا شد. همچنین نمادهای گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بهمن‌دیزل و فولادهرمزگان جنوب نیز در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند. در نقطه مقابل، معامله‌گران حقوقی بازار اول و دوم بیشترین خرید را به‌ترتیب در نمادهای آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پالایش نفت لاوان ثبت کردند. فعالان حقوقی در این چهار نماد بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم به پرتفوی خود اضافه کردند.

رصد بازار اسناد خزانه اسلامی

یکی از رویدادهای مهم بازار بدهی طی روزهای اخیر افزایش معنادار نرخ بازده اسناد خزانه است. در دو هفته گذشته و همزمان با رونق غیرمنتظره معاملات سهام، نرخ سود موثر اسناد خزانه افزایش محسوسی را به نمایش گذاشت. میانگین نرخ بازده اوراق خزانه طی روزهای اخیر به مرز ۲۶ درصد رسید. به نظر می‌رسد جذابیت سهام طی دو هفته اخیر موجب حرکت بخشی از منابع به سمت این بازار شده است که در این بین، فشار عرضه در اوراق خزانه و خروج نقدینگی از این بازار نیز بی‌تاثیر نبوده است. کاهش قیمت اوراق خزانه در بازار بدهی موید این واقعیت است که نقدینگی در این دو هفته تمایل به خروج بیشتری داشته است. نرخ سود این اوراق در معاملات دیروز با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی مواجه شد.