بورس تهران در معاملات روز گذشته سرانجام در مسیر صعودی قرار گرفت و با رشد ۲۷۷ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) در پایان معاملات بالاتر از نیمه کانال ۹۴ هزار واحدی ایستاد. دیروز استقبال معامله‌گران از اولین عرضه محصولات فولاد مبارکه پس از اعمال سیاست‌های جدید ارزی و همچنین افزایش امیدواری فعالان بازار نسبت به حفظ برجام، سیگنال‌های مثبتی را به بازار سهام مخابره کرد. با این وجود ناپایداری این پالس‌های مثبت تا ساعات پایانی معاملات نشان می‌دهد همچنان اطمینان کافی نسبت به بهبود شرایط وجود ندارد و بازار نیازمند محرک قوی‌تری است.

بهبود جو روانی بازار با امیدواری به حفظ برجام

در شرایطی که کمتر از ۲۰ روز تا ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا برای آنچه اصلاح برجام خوانده می‌شود، باقی مانده، روز دوشنبه خبرهایی درخصوص توافق اتحادیه اروپا و آمریکا درخصوص حفظ برجام منتشر شد. روز گذشته نیز روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» نوشت: کشورهای اروپایی و آمریکا توافق کردند، برجام حفظ شود و تغییری در آن ایجاد نشود ولی فشارها به ایران را به علت پیگیری برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای افزایش دهند. رسانه‌ها همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کردند که مذاکرات در این زمینه هنوز پایان نیافته است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز دیروز با هدف متقاعد کردن همتای آمریکایی خود برای باقی ماندن در برجام راهی واشنگتن شد. وی معتقد است هیچ طرح جایگزینی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. به این ترتیب به دنبال انتشار خبرها از احتمال پابرجاماندن برجام، فضای معاملاتی در بازار سهام نیز بهبود یافت و جو منفی هیجانی روزهای اخیر فروکش کرد. بر همین اساس گروه خودرویی‌ به‌عنوان یکی از گروه‌هایی که بیشترین تاثیر را از برجام می‌گیرد، دیروز معاملات مثبتی را شاهد بود. به عبارت دیگر با افزایش امیدواری فعالان بازار درخصوص برجام، نمادهای گروه خودرویی معاملات روزانه خود را با رشد قیمت آغاز کردند؛ به‌طوری که این گروه توانست به لحاظ حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گیرد.

پالسی مثبت از بورس کالا

بورس کالا روز گذشته میزبان عرضه حدود ۸۴ هزار تن انواع ورق گرم گرید B و C و ورق سرد گرید C فولاد مبارکه اصفهان بود. این اولین عرضه محصولات فولاد مبارکه پس از سیاست‌ جدید ارزی (تک نرخی شدن دلار در ۴۲۰۰ تومان) به شمار می‌رود. در ابتدای معاملات دیروز بورس کالا، هر کیلوگرم ورق گرم B «فولاد» با افت ۴ درصدی قیمت پایه در مقایسه با عرضه پیشین با قیمت ۲۵۲۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. در ادامه اما رشد نسبی تقاضای معامله‌گران، سبب رشد ۹ درصدی میانگین قیمت (۲۷۴۷ تومان) نسبت به قیمت پایه اعلامی شد. حجم معاملات صورت گرفته این ورق نیز ۴۴ هزار تن گزارش شده است. در عین حال ۳۴ هزار و ۱۰۰ تن ورق گرم C این شرکت با قیمت پایه ۲۵۲۰ تومان عرضه شد که در ادامه میانگین قیمت این ورق با رشد ۶ درصدی در قیمت ۲۶۷۷ تومان مورد معامله قرار گرفت. ورق سرد B فولاد مبارکه نیز بدون تغییر قیمت به قیمت پایه ۲۹۱۱ تومان مورد معامله قرار گرفت که رشد حدود ۴ درصدی نسبت به عرضه پیشین این محصول داشت. به دنبال رشد قیمتی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا، قیمت سهام این شرکت نیز در محدوده مثبت قیمتی قرار گرفت و تا سطح ۲۸۴ تومانی نیز پیشروی کرد.

بازارهای جهانی در سایه نفت و آلومینیوم

روز گذشته به موجب افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و همچنین افزایش انتظارات برای کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. دوشنبه هفته جاری، حوثی‌های یمن دو موشک بالستیک به سوی تاسیسات شرکت نفتی آرامکو واقع در جازان عربستان سعودی شلیک کردند. تلویزیون رسمی عربستان اعلام کرد دفاع هوایی این کشور این دو موشک را ردیابی و منهدم کرده است. این رخداد در کنار احتمال عقب‌نشینی ترامپ از مواضع پیشین خود درخصوص برجام، قیمت نفت را در مسیر صعودی قرار داد. به این ترتیب دیروز بهای هربشکه نفت خام WTI با رشد ۶۳/ ۰ درصدی به ۶۹ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با رشد ۳۵/ ۰ درصدی، درسطح۷۵ دلار مورد معامله قرار گرفت. این وضعیت سبب شد تا پالایشی‌ها نیز شاهد رشد قیمت سهام خود باشند. پیش از این نیز رشد نرخ مبادله‌ای به واسطه سیاست‌های ارزی جدید (دلار ۴۲۰۰ تومانی)، شرایط مساعدی را برای رشد سودآوری این شرکت‌ها فراهم آورده بود. بر این اساس دیروز، سه نماد «شپنا»، «شبندر» و «شبریز» بیشترین نقش را در رشد شاخص کل ایفا کردند. «شاوان» و «شراز» نیز در صدر تقاضای معامله‌گران قرار گرفتند و با صف خرید همراه شدند.

در گروه آلومینیوم نیز دیروز خبرها حکایت از احتمال کاهش تحریم‌های ترامپ بر شرکت روسال (از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان) داشت. دیروز برای نخستین بار وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره برداشتن تحریم‌ها علیه روسال صحبت کرد و گفت اگر اولگ دریپاسکا، کنترل روسال را رها کند، این شرکت از تحریم‌ها معاف خواهد شد. طبق بیانیه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روسال درخواست کرده بود از فهرست تحریم‌ها خارج شود و وزارت خزانه‌داری برای بررسی این درخواست، مدت معافیت این شرکت از تحریم‌ها را تمدید کرد. پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا نام این شرکت را در فهرست تحریم‌های این نهاد قرار داده بود. موضوعی که نگرانی‌های جدی در زمینه احتمال بروز اخلال در عرضه جهانی آلومینیوم ایجاد کرده و سبب جهش قیمت جهانی آلومینیوم شده بود. به این ترتیب دیروز با تقویت احتمال لغو بخشی از این تحریم‌ها، شاهد ریزش و بازگشت قیمت جهانی آلومینیوم بودیم (روز گذشته بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی با افت ۷/ ۰ درصدی، در سطح ۲۵۵۶ دلار در هر تن رسید). با وجود این، معاملات نماد معاملاتی آلومینیوم ایران در صف خرید حدود ۳ میلیون سهمی با رشد قیمت در سقف محدوده مجاز قیمتی به پایان رسید. «فنوال» اما دیروز شاهد افت افزون بر ۴ درصدی قیمت پایانی بود.

مروری بر معاملات روز گذشته

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته بورس تهران با ثبت رشد ۳/ ۰ درصدی، در سطح ۹۴ هزار و ۵۷۶ واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز دیروز رشد ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات در این روز در سطح ۸۷ میلیارد تومان قرار گرفت. موضوعی که همچنان نشان‌دهنده تداوم حاکمیت رکود بر بازار سهام است.در گروه معدنی‌ها، دیروز نمادهای سنگ‌آهنی «کگل»، «کچاد» و «کنور» با رشد اندک قیمت همراه شدند. در گروه روی اما تمامی نمادها با افت قیمت سهام خود مواجه شدند. این در حالی است که قیمت فلز روی در بازارهای جهانی، روز گذشته با رشد ۸/ ۰ درصدی در سطح ۳۲۶۵ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

نماد معاملاتی شرکت فولاد خوزستان نیز روز گذشته عملکرد فروردین ماه خود را روی سامانه کدال قرار داد. این گزارش حکایت از رشد نرخ‌های فروش «فخوز» در مقایسه با اسفند ۹۶ داشت. به این ترتیب شرکت فولاد خوزستان در فروردین ماه ۴هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال فروش داشت. همچنین نرخ فروش بیلت داخلی ۲۰۹۸ و اسلب داخلی ۲۳۶۰ تومان بوده که به ترتیب ۳ و ۹ درصد بیشتر از نرخ اسفند ۹۶ است. درعین‌حال با در نظر گرفتن دلار ۴۲۰۰ تومانی، نرخ بیلت صادراتی فخوز ۵۵۶ دلار است. این درحالی است که در این ماه نرخ بیلت در بازارهای جهانی در محدوده ۵۰۰ تا ۵۱۵ دلار قرار داشت. به این ترتیب، انتشار عملکرد مطلوب «فخوز» سبب شد این نماد، معاملات روز گذشته خود را با رشد قیمت به پایان برساند.در مجموع، بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، شاخص ۲۱ صنعت با رشد همراه شد و ۱۳ صنعت نیز معاملات روزانه خود را با افت شاخص پشت سر گذاشتند (شاخص ۴ صنعت بدون تغییر ماند). بیشترین بازدهی‌های دیروز بورس تهران (معادل ۵ درصد) از آن صنعت محصولات چوبی با تک‌نماد «چفیبر» شد.

روز گذشته خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار، بار دیگر به نام سهامداران حقوقی بازار رقم خورد. به این ترتیب دیروز حدود ۲۶ میلیون سهم به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی‌ به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌گران حقوقی به نماد معاملاتی بانک صادرات اختصاص داشت. به این ترتیب دیروز افزون بر ۲۱ میلیون و ۷۰۰هزار سهم «وبصادر» به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس شکل گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شبندر» به حدود یک میلیون سهم به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان رسید. در آن سوی بازار نیز بیشترین تحرک حقیقی‌ها در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، سایپا و خدمات انفورماتیک دیده شد. در میان صنایع ۳۸ گانه بورس تهران نیز بیشترین معاملات معامله‌گران حقوقی بازار روی نمادهای بانکی، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها متمرکز بود. به این ترتیب دیروز خالص تغییر مالکیت بانکی‌ها یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و به نفع معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد. در آن‌سوی بازار اما بیشترین نگاه حقیقی‌ها به خودرو و ساخت قطعات جلب شد و خالص تغییر مالکیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی را رقم زد.

 

فاطمه اسماعیلی

09-03

 


 

سختی تهیه دلار در بازار آزاد

سهم پیش‌فروش در جذب نقدینگی