در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی موجب تقویت گروه فلزی با محوریت تولید‌کنندگان سرب و روی شد. در بازار جهانی بهای هر تن سرب به ۲هزار و ۶۲۰دلار و هر تن روی به ۳هزار و ۵۴۰دلار رسید. با این رشد قیمت ارزیابی‌ها از سود شرکت‌های تولید‌کننده این دو فلز برای سال آینده در سایه تثبیت قیمت دلار بیش از ۴هزار و ۵۰۰تومان افزایش قابل اعتنایی یافته است. بهای مس دیروز به ۷هزار و ۱۱۰دلار و بهای هر بشکه نفت برنت نیز به کانال ۶۹دلار بازگشت. در این شرایط تحت تاثیر افت قیمت نمادهای بزرگ ناشی از فروش سهام توسط حقوقی‌ها معامله‌گران شاهد افت ۳۶۸واحدی شاخص کل بودند. نماگر اصلی بازار سهام تحت تاثیر افت قیمت نمادهای بزرگی نظیر سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ نفت و گاز تامین در نهایت به رقم ۹۹هزار و ۴۶واحد رسید.  شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۱۴ واحدی عدد ۱۷هزار و ۴۹۷ واحد را به نمایش گذاشت.

در گروه معدنی، نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با تعدیل مثبت ۲۹ درصدی سود هر سهم و اعلام پیش‌بینی ۲۴۲ ریالی هر سهم ( از ۵۸۲ به ۷۵۱ میلیارد تومان) شاهد توقف نماد بود. این شرکت به‌دلیل تعدیل ۳۵، ۴۰ و ۳۷ درصدی سه زیرمجموعه چادرملو، فولاد ارفع و گل گهر تعدیل سود اعلام کرد.  در صورت انتشار و تعدیل درآمد شرکت‌های فولاد خراسان و توسعه معدنی و صنعتی صبا نور، درآمد «ومعادن» باز هم تغییر خواهد کرد.  در گروه تجهیزات انتشار توضیحات جدید شرکت صدرا این نماد را به صف خرید رساند. این شرکت در گزارش اخیر خود از خرید برخی دارایی‌های عملیاتی خبر داده است که نشانه‌ای از بهبود شرایط عملیاتی این شرکت ارزیابی می‌شود. در این گروه همچنین مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن در مورد تصمیمات هیات‌‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه اطلاع‌رسانی کرد. بر این اساس تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۸۰میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال (معادل ۸۸ درصد) از محل سود انباشته در هیات مدیره شرکت صورت گرفته است.  در گروه انفورماتیک، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با استقبال از ابلاغیه بانک مرکزی درخصوص بسته شدن بستر USSD گفت: امیدوارم بانک مرکزی براین تصمیم درست پافشاری کند.  صادق فرامرزی با بیان اینکه این تصمیم هیچ تاثیر منفی قابل‌توجهی برای شرکت ایران‌کیش ایجاد نمی‌کند، گفت: این اقدام باید از مدت‌ها پیش عملی می‌شد.  وی با بیان اینکه استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی باعث در نظر گرفتن سلایق مردم و تسهیلات بیشتر برای آنان شده است، گفت: نرم‌افزارهای موبایلی با سرعت و امنیتی به مراتب بیشتر از USSDها جایگزین این بستر می‌شوند. این مقام مسوول ادامه داد: بستر USSD از لحاظ امنیت مناسب نیست و شاید دلیل تاخیر بانک مرکزی در ابلاغیه اخیر، عدم فراگیری آپ‌های موبایلی یا مشکلات اینترنت بود که اکنون این چالش‌ها نیز رفع شده است.  فرامرزی گفت: ممکن است با حذف بستر USSD، در ابتدای کار برخی شرکت‌های پرداخت با کاهش تراکنش روبه‌رو شوند؛ اما به سرعت وضعیت شرکت‌هایی که رویUSSD سرمایه‌گذاری ویژه کرده بودند، هم به حالت عادی برمی‌گردد.

باتوجه به اینکه ایران‌کیش سهم قابل‌توجهی درتراکنش‌های USSD نداشته، از حذف این بستر هیچ صدمه‌ای نخواهد دید. رفتار درست بانک مرکزی در حذف USSD تراکنش‌ها را به جای اصلی سوق می‌دهد. در گروه پتروشیمی، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه دو مرحله‌ای و ۷۰۰ درصدی پتروشیمی بوعلی سینا، یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج‌فارس را از محل سود انباشته صادر کرد.  به این ترتیب «بوعلی» درحالی که درخواست افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی کرده بود، می‌تواند طی روزهای آینده با برگزاری مجمع فوق‌العاده اقدام به افزایش سرمایه دو مرحله‌ای و ۷۰۰ درصدی کند. این شرکت که در بازار پایه فرابورس حضور دارد، در مرحله اول می‌تواند سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی از محل سود انباشته را به ۳۵۰ میلیارد تومان برساند و افزایش سرمایه ۵۰ میلیارد دیگر را برای دو سال به هیات‌مدیره تفویض کند و ۴۰۰ میلیارد تومانی شود.در گروه فلزی، فولاد خوزستان دیروز ۲۰ هزار تن تختال را با قیمت پایانی ۱۹ هزار و ۸۳۳ ریال به ازای هر کیلو، (۲/ ۱ درصد بالاتر از قیمت پایه عرضه) در بورس کالا به فروش رساند.  در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و کم‌رمق بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب  معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۲۶۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۹میلیارد تومان بالغ شد.