معاملات فرابورس ایران در هفته اخیر با رونق قابل‌توجهی همراه شد. مروری بر تغییرات حجم و ارزش معاملات در بازارهای ۵گانه فرابورس این موضوع را نشان می‌دهد. ارزش معاملات در بازار اول، دوم، بازار پایه و بازار ابزارهای نوین مالی در هفته گذشته افزایش داشته است، ضمن اینکه حجم معاملات، جز در بازار دوم، در سایر بازارها با رشد همراه بوده است. در مجموع در هفته اخیر، ارزش کل معاملات فرابورس افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد که حاکی از بهبود وضع عمومی در بازارهای فرابورس است. اما نکته حائز اهمیت، کیفیت تغییر و تحول در معاملات بازارها است. این امر را می‌توان با رصد چگونگی تغییر حجم و ارزش دادوستدها نشان داد. ارزش معاملات در بازار اول به میزان ۴۳ درصد رشد کرد و در بازار دوم با رشد ۱۴ درصدی به میزان ۱۷۱ میلیارد تومان ثبت شده است. ارزش معاملات بازار پایه و ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز به ترتیب با رشد ۸۱ و ۴۹ درصدی همراه شدند.

اما بازارهایی که معاملات آن به واسطه تاثیر در شاخص کل فرابورس دارای اهمیت است، بازار اول و دوم است. مروری بر آمار معاملات بازارهای اول و دوم نشان می‌دهد جریان غالب دادوستدها در هفته جاری در پیرامون نمادهای زیرمجموعه گروه پالایشی، پتروشیمی و خودرویی به ثبت رسید، تحولات گروه پالایشی و خودرویی در این هفته محسوس‌تر بود. امری که تنها مختص معاملات فرابورس نبود. فضای عمومی حاکم بر بورس تهران نیز حاکی از تقاضای نسبتا سنگین در نمادهای گروه پالایشی و خودرویی بود. به نظر می‌رسد اقبال معنادار فعالان بورس و فرابورس به نمادهای گروه پالایشی و خودرویی، به دلیل انتظارات مثبت از عملکرد نمادهای پالایشی و امیدواری نسبت به آینده این صنعت صورت گرفته باشد. این شرایط در گروه پالایشی، بیشتر به واسطه افزایش قیمت نفت در بازار جهانی توام با رشد نرخ دلار مبادله‌ای شکل گرفت. با وجود این، عدم انتشار گزارش‌های مالی به‌موقع در شرکت‌های پالایشگاهی باعث ابهام در عملکرد آنها شده است. از سوی دیگر، گروه خودرویی که معاملاتشان در سایه رکود دنبال می‌شد، در هفته اخیر، با اقبال غیرمعمول معامله‌گران فرابورس مواجه شد. به‌نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام گروه خودرویی در سطوح پایین، شرایط را برای توجه فعالان تکنیکالی بازار مهیا کرد.

حرکت رو به رشد گروه پالایشی در هفته اخیر با توجه به عملکرد مبهم آنها گویای انگیزه‌های سوداگرانه معامله‌گران است؛ معامله‌گرانی که بدون توجه به تحلیل دقیق و کمی اثر‌گذاری افزایش قیمت نفت و نرخ دلار بر وضعیت این شرکت‌ها، به دنبال نوسان‌گیری‌های کوتامدت هستند. این تحرکات به‌خوبی در رشد شاخص گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس تبلور یافت. در هفته‌ای که گذشت شاخص گروه پالایشی حدود ۶/ ۵ درصد افزایش داشت. گروه خودرویی فرابورس نیز با دو نماد خودروساز و قطعه‌ساز بهمن دیزل و مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور حدود ۱۵ درصد رشد نشان داد. به این ترتیب بیشترین رشد صنعت در میان صنایع مختلف فرابورس، در گروه خودرو رقم خورد. گروه محصولات شیمیایی نیز با رشد ۶درصدی همراه شد. گروه پیمانکاری صنعتی فرابورس با تک‌نماد مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن نیز با افزایش قابل‌توجه ۲/ ۷درصدی شاخص هفته گذشته را پشت‌سر گذاشت.از سوی دیگر گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات به‌رغم ثبت بیشترین ارزش معاملات خرد فرابورس، با افت عمومی قیمت همراه شد و شاخص آن به میزان ۷/ ۵ درصد(بیشترین افت شاخص در میان صنایع فرابورسی) کاهش یافت. در مجموع از میان ۲۴ صنعت فرابورس، ۱۷صنعت با رشد شاخص همراه شدند. شاخص ۵ صنعت افت کرد و شاخص دو صنعت تک‌نمادی فرابورس بدون تغییر ماند.