چشم‌انداز ضعیف اقتصادی جهان و تاثیر آن بر بازار فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران - چشم انداز اقتصادی جهان در ابهامات زیادی است و بعید است در سال جاری بهبودی حاصل شود. میزان رشد اقتصادی از سطح انتظارات پایین‌تر است و چرخ رشد اقتصادی اروپا و همچنین چین به کندی می‌چرخد. گرچه آمریکا وضعیت بدی ندارد؛ ولی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات سایر نقاط جهان را جبران کند. بازار فولاد جهان نیز در این بین با توجه به وضعیت نامساعد بخش‌های اصلی مصرف‌کننده در رکود است. در ماه جولای تولید روزانه فولاد جهان ۶/۱ درصد نسبت به ماه قبل آن افت داشت.

قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین سطح طی سال‌های اخیر رسیده و نشانگر ابهام‌های موجود در رابطه با بهبود وضعیت چین است. با این حال برخی از تحلیلگران از افزایش خرید سنگ‌آهن کارخانه‌ها به دلیل کمبود موجودی انبارها و بهبود فروش در بخش مسکن خبر می‌دهند. ولی هفته‌های اخیر قیمت میلگرد و ورق در چین روندی نزولی داشته است.

در مقایسه با سال ۲۰۱۱ شاید تقاضای فولاد امسال یک تا ۲ درصد افزایش یابد ولی بیشتر انتظار می‌رود در سطح جهان ثبات داشته باشد؛ با این حال کارخانه‌ها تمایل به کاهش تولید به میزان چشمگیر نداشته‌اند. از ژانویه سال جاری تاکنون قیمت سنگ آهن ۲۰ درصد و زغال سنگ ۲۵ درصد افت داشته است.

فولادسازان آمریکایی موفق شده‌اند ۶ هفته اخیر قیمت ورق گرم خود را ۸۰ دلار در هر شورت تن بالا ببرند و به ۶۶۰ تا ۶۸۰ دلار (درب کارخانه) برسانند. در مقایسه ورق گرم در اروپا ۲۰ یورو در هر تن افت داشته به ۵۰۰ یورو رسید که حدود ۱۰۰ دلار از قیمت‌های آمریکا پایین‌تر است.

از طرفی قیمت بازار داخلی چین زیر ۵۰۰ دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده بود، البته قیمت‌‌های صادراتی ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار (فوب) ثبت شد.

قیمت بیلت و مقاطع هنوز با حمایت بازار قراضه نسبتا رو به بالا است. فاکتور‌هایی چون تقاضای بالای بازار داخلی روسیه و رکود جهانی در جمع‌آوری قراضه موجب کاهش عرضه این دو کالا شده است. با این حال اواخر هفته گذشته قیمت قراضه کمی نزولی شد که ظاهرا افت قیمت سنگ آهن بر آن تاثیر داشته است.