گروه بورس کالا - کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید نوسانی بود. به طوری که در ابتدای مبادلات نرخ محصولات پلیمری با ریزش اندک روبه‌رو شدند، اما پس از ورود به بعدازظهر دوباره شیب قیمت‌ها صعودی شد.

به گفته فعالان اقتصادی، افت و خیز قیمت دلار بر روند بازار پتروشیمی در این روز بیش از روزهای دیگر تاثیر گذاشت، به طوری که نرخ انواع محصولات در این روز با نوسان لحظه‌ای روبه‌رو شد. البته بعدازظهر این روز نرخ اکثر محصولات پلیمری نسبت به آخرین روز هفته گذشته ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان در هر کیلو رشد داشت.
بیشتر معامله‌گران شرایط فعلی بازار پتروشیمی را نگران‌کننده عنوان می‌کنند و با اشاره به روند مثبت قیمت‌ها می‌گویند: در حال حاضر بازار پتروشیمی از ابتدای هفته تا روز سه شنبه روند صعودی به خود می‌گیرد و پس از مبادلات بورس کالا اندکی نرخ‌ها افت کرده و دوباره با ورود به ابتدای هفته این چرخه تکرار می‌شود. این در حالی است که پیش تر قیمت‌ها در بازار پتروشیمی به گفته معامله‌گران حداقل روزی یک بار و به میزان 10 تا 50 تومان در هر کیلو نوسان پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر قیمت‌ها در بازار پتروشیمی به صورت لحظه‌ای و با نوسان 150 تا 200 تومانی روبه‌رو است و این موضوع نگرانی بیشتر فعالان این حوزه را فراهم کرده است.
در همین حال روز گذشته بیشترین قیمت در بازار پلیمری‌ها مربوط به ABS بود، این کالا در این روز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان توسط تاجران پیشنهاد شد. اگر چه مبادلات با شروع هفته جدید از سوی بازاریان ضعیف اعلام شد، اما با این حال بیشتر کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند که دیگر قیمت‌ها در بازار پتروشیمی پایین نمی آید.
از سوی دیگر برخی از معامله‌گران معتقدند؛ بازار دیگر کشش افزایش قیمت‌ها را بیش از این ندارد و اگر قیمت‌ها باز هم روند صعودی به خود بگیرد، میزان خریداران کاهش پیدا خواهد کرد. البته در حال حاضر قیمت بیشتر محصولات پلیمری بالای 3 هزار و 500 تا 600 تومان در هر کیلو است. کمترین نرخ کالاها متعلق به گریدهای متفاوت تزریقی‌ها با نرخ 3 هزار و 500 تا 600 تومان در هر کیلو است.
با این حال همچنان بیشتر معامله‌گران از پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی خودداری کرده و می‌گویند: نوسان قیمت دلار افزایش یافته و همین موضوع هم سبب می‌شود تا روند بازار پتروشیمی در آینده نامعلوم باشد. البته در این روز نرخ دلار به مرز ۲ هزار و ۸۲۰ تومان هم رسید و در نتیجه نگرانی فعالان بازار را بیش از پیش افزایش داد و پیش‌بینی‌ها را در خصوص آینده سخت‌تر کرد.
در عین حال آگاهان بازار روز گذشته از فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی با نرخ دلار مرجع یعنی 2399 تومان خبر دادند. این در حالی است که روز گذشته تاجران محصولات پتروشیمی نیز با نرخ دلار مرجع 2399 تومان برای اولویت پنجم گشایش اعتبار کردند. از این رو بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ واردات با این نرخ یعنی افزایش دوباره قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک.
این در حالی است که بیشتر فعالان بازار از نگرانی واحدهای تولیدی خبر می‌دهند و می‌گویند: در حال حاضر تعداد محدودی از واحدهای تولیدی با توجه به افزایش قیمت‌ها قادر به تولید هستند و بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند.