با این حال، بازار جهانی خودروهای برقی، از جمله خودروهای پلاگین و هیبریدی معمولی، امسال به‌راحتی باید از ۲۰میلیون دستگاه عبور کند. ظرفیت باتری به کار گرفته‌شده در ساخت این نوع خودروها نشان می‌دهد که بازار جهانی خودروهای الکتریکی تاکنون ۲۲‌درصد افزایش یافته است. به عبارت بهتر باتری‌‌‌های مصرفی نشانگر تقاضای مواد و فلزات مصرفی در ساخت باتری است که شامل نیکل، لیتیوم و کبالت می‌شود.  براساس داده‌‌‌های شرکت تحقیقاتی زنجیره تامین EV مستقر در تورنتو، Adamas Intelligence، در مجموع، ۵۰۵.۶گیگاوات ساعت باتری از ژانویه تا ماه اوت در ساخت این نوع خودروها به کار گرفته شده است. نرخ رشد فلزات به کار گرفته‌شده در ساخت باتری تحت‌تاثیر اینکه خودروهای هیبریدی باتری‌‌‌های کوچک‌تری دارند و در نتیجه حاوی فلز هستند، رخ می‌دهد.

فلزات باتری خودروهای برقی مشتری ندارند

ظرفیت باتری ترکیبی وسایل نقلیه هیبریدی پلاگین که برای اولین بار در سال‌جاری به جاده‌‌‌ها هدایت می‌‌‌شوند، ۷۰‌درصد و برای خودروهای سواری تمام‌الکتریکی ۱۵‌درصد افزایش یافته است. در عین حال، میانگین ظرفیت باتری پلاگین‌‌‌ها در حال افزایش است و تا پایان سال‌جاری ۱۴‌درصد افزایش می‌‌‌یابد و به ۲۳کیلووات ساعت می‌رسد که بیش از یک‌سوم متوسط خودروهای تمام‌الکتریکی به حساب می‌‌‌آید. برای حوزه معدن که صنعت باتری خودروهای برقی را تامین می‌کند، اخبار منفی باقی می‌‌‌ماند، چراکه وقتی تقاضای فلزات با قیمت‌ها در زنجیره تامین مقایسه می‌شود، کاهش قیمت‌ها در سال‌جاری قابل‌توجه خواهد بود. آخرین داده‌‌‌ها براساس ثبت‌نام خودروهای برقی در بیش از ۱۱۰کشور جهان، میانگین وزنی ماهانه ارزش دلاری لیتیوم، نیکل، کبالت، منگنز و گرافیت موجود در باتری‌‌‌های خودروهای برقی متوسط را براساس ثبت جهانی کاربر نهایی، ظرفیت باتری نشان می‌دهد. براساس تجزیه و تحلیل شرکت Adamas Intelligence، صورتحساب مواد خام مصرفی برای ساخت باتری خودروی الکتریکی در حال حاضر به ۵۳۷دلار در مقایسه با ۱۳۴۲دلار در ماه اوت ۲۰۲۳ و اوج ماهانه بیش از ۱۹۰۰دلار در ابتدای سال گذشته کاهش یافته است. این روند نزولی تحت‌تاثیر مسیر قیمتی لیتیوم هدایت می‌شود که در آن میانگین وزنی فروش هر خودروی برقی در سال گذشته ۷۵‌درصد کاهش یافته و به ۲۳۶دلار رسیده است و کبالت با کمی بیش از ۴۶دلار، ۴۲‌درصد کمتر از مقداری است که در ماه اوت ۲۰۲۳ به دست آمده است. منگنز که تنها ماده خام باتری است، در قلمرو مثبت در سال‌جاری، ۳‌درصد افزایش یافته، اما مواد اولیه نیز ۸‌درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

سقوط آزاد قیمت لیتیوم

در آخرین روز معاملاتی قیمت‌‌‌ آتی نیکل به ۱۶‌هزار و ۲۳۵دلار به ازای هر تن کاهش یافت و به پایین‌‌‌ترین سطح خود در یک‌ماه گذشته رسید. به گفته دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا (AOCE)، کاهش تولید اخیر نتوانست قیمت‌ها را بالا ببرد و انتظار می‌رود تقاضای ضعیف برای این فلز قیمت نیکل را تا پایان سال ۲۰۲۴ در همین سطح نگه دارد. علاوه بر این، افزایش موجودی انبارها مشکل مازاد عرضه را برجسته می‌کند و ذخایر در بورس‌‌‌های اصلی وجود دارد. افزایش ۹۰درصدی از ابتدای سال به دلیل رشد تولید در چین و اندونزی که از تقاضا پیشی گرفته، رقم خورده است. در همین حال، به گفته وزیر معدن این کشور، اندونزی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل در جهان، قصد دارد عرضه و تقاضای سنگ نیکل را برای حمایت از قیمت‌ها مدیریت کند. همچنین قیمت‌‌‌ کربنات‌لیتیوم در ماه اکتبر به ۷۱هزار و ۵۰۰یوآن به ازای هر تن کاهش یافت که کمترین قیمت از مارس ۲۰۲۱ تاکنون بوده است، چراکه ظرفیت مازاد باتری خودروهای الکتریکی در چین باعث شد تولیدکنندگان قیمت‌های درخواستی را در سراسر زنجیره تامین کاهش دهند. یارانه‌‌‌های دولت چین موج بزرگی از عرضه بیش از حد باتری‌‌‌های خودروهای برقی را به وجود آورد و قیمت لیتیوم را در سال‌جاری پس از افت ۸۰درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۲۳‌درصد کاهش داد. شیلی اعلام کرد که تولید خود را در دهه آینده دوبرابر خواهد کرد و رقابت برای ایمن‌سازی فلزات باتری، چین را به سمت توسعه پروژه‌‌‌ها در آفریقا سوق داده است.