Untitled-7 copy

به گفته بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، ممکن است در سال آینده قیمت کربنات‌لیتیوم در چین که به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی آن شناخته شده، بیش از 30‌درصد نسبت به سطح فعلی کاهش یابد، چراکه عرضه رو به رشد همه تولیدکنندگان بزرگ لیتیوم از افزایش میزان تقاضای کاربران باتری پیشی گرفته است. همچنین چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری در جهان نیز شناخته می‌شود. از این‌رو قیمت مواد شیمیایی مورد استفاده در باتری‌‌‌ها در سال‌جاری بعد از کاهش یارانه‌‌‌های پکن برای خودروهای الکتریکی از ژانویه، کاهش 77درصدی را تجربه کرده که این موضوع باعث کاهش قیمت سنگ معدن لیتیوم و آسیب رسیدن به حاشیه سود معدن‌کاران جهانی شده است.

تحلیلگران چینی معتقدند، قیمت لحظه‌‌‌ای کربنات‌لیتیوم در این هفته به پایین‌‌‌ترین حد ظرف بیش از دوسال گذشته رسید و به عبارت بهتر در سطح 115‌هزار و 500یوآن معادل 16185.54دلار به ازای هر تن قرار گرفت و احتمالا با ادامه افزایش میزان عرضه جهانی در سال آینده به سطح 80‌هزار یوآن کاهش خواهد یافت.، همچنین به گفته یک تحلیلگر چینی انتظار می‌رود قیمت لیتیوم تا پایان سال‌جاری به 100‌هزار یوآن به ازای هر تن برسد.

آسیب جدی کاهش قیمت لیتیوم به تولیدکنندگان

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌‌‌ لیتیوم در خارج از چین نیز روند مشابهی را تجربه می‌کند. روز پنج‌شنبه 30نوامبر قیمت‌های معیار کربنات لیتیوم در چین، ژاپن و کره‌جنوبی حدود 18.50دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است. همچنین پرمعامله‌‌‌ترین قرارداد ماه ژانویه در بورس آتی گوانگژو در روز پنج‌شنبه به پایین‌‌‌ترین سطح خود یعنی 106‌هزار و 200یوآن در هر تن رسید که کمتر از نیمی از قیمت بورسی آن در آغاز معاملات در ماه ژوئیه بود. ادامه روند نزولی قیمت به تولیدکنندگان لیتیوم پرهزینه آسیب جدی می‌‌‌رساند، این در حالی است که از کاهش سرعت بخش خودروهای الکتریکی حمایت می‌کند. چین حدود 70‌درصد از باتری‌‌‌های جهان و بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی خود را تولید می‌کند.

کارگزاری CITIC Futures ماه گذشته اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای برقی داخلی در سال آینده 25‌درصد رشد کند و به 9.44میلیون دستگاه برسد که از رشد سالانه 31درصدی و 89درصدی در سال‌های 2023 و 2022 کاهش می‌‌‌یابد. این کارگزاری افزود: به دلیل کاهش تقاضای داخلی و خارجی، نرخ رشد آهسته‌‌‌تری برای بخش ذخیره‌‌‌سازی انرژی توسط دومین مصرف‌کننده بزرگ لیتیوم، پیش‌بینی می‌شود. در همین حال، بانک UBS هفته گذشته پیش‌بینی کرد که عرضه جهانی لیتیوم در سال 2024 تا 40‌درصد افزایش خواهد یافت و به بیش از 1.4میلیون تن معادل کربنات لیتیوم خواهد رسید. همچنین این بانک گفت: سال آینده میزان تولید در واحدهای تولیدی برتر استرالیا و آمریکای لاتین به ترتیب 22 و 29‌درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که انتظار می‌رود تولید در آفریقا به دلیل پروژه‌‌‌های زیمبابوه دوبرابر شود. تولید در چین نیز ظرف دو سال آینده حدود 40‌درصد افزایش خواهد یافت که توسط یک پروژه بزرگ CATL در استان جیانگشی جنوبی هدایت می‌شود.

پیش‌بینی 80‌هزار یوآنی هر تن لیتیوم در سال آینده

براساس گزارش CITIC Futures، افزایش میزان عرضه به مازاد لیتیوم جهانی 12درصدی منجر خواهد شد که نسبت به رشد 4درصدی در سال‌جاری افزایش یافته است. این شرکت انتظار دارد قیمت کربنات‌لیتیوم چین در سال 2024 به 80‌هزار یوآن در هر تن برسد که میانگین آن حدود 100‌هزار یوآن معادل هزینه‌‌‌های تولید در جیانگشی، به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده این ماده شیمیایی در چین است. به گفته دو تولیدکننده و دو تحلیلگر، تولیدکنندگان در آنجا بیشتر از لپیدولیت استخراج‌شده در محل یک سنگ سخت لیتیوم برای تولید استفاده می‌کنند و هزینه‌‌‌ها برای کسانی که دارایی‌‌‌های معدنی دارند از 80‌هزار تا 120‌هزار یوآن متغیر است.

به گفته تحلیلگران، برای تولیدکنندگانی که به تامین سنگ معدن خارجی متکی هستند، هزینه‌‌‌ها می‌‌‌تواند تا 200‌هزار یوآن به ازای هر تن افزایش یابد. به گفته ارائه‌دهنده اطلاعات Mysteel، برخی از تولیدکنندگان عمده در جیانگشی که معمولا یک‌سوم تولید این کشور را عهده‌‌‌دار هستند، از سپتامبر تولید خود را کاهش داده‌‌‌اند. اما تولیدکنندگان در جاهای دیگر مانند دریاچه‌‌‌های شمال غربی استان چینگهای، با هزینه‌‌‌های تخمینی حدود 50‌هزار یوآن در هر تن، همچنان در حال گسترش هستند. تحلیلگران هزینه تولیدکنندگان عمده با استفاده از اسپودومن، سنگ معدن دیگری را که از معادن خود وارد می‌شود، حدود 70‌هزار یوآن برآورد کرده‌اند.

بی‌‌‌رمقی بازار جهانی لیتیوم

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌‌‌ کربنات‌لیتیوم در روز سه‌‌‌شنبه 5دسامبر به 108‌هزار و 500یوآن به ازای هر تن کاهش یافته که پایین‌‌‌ترین قیمت از ماه اوت 2021 تاکنون است؛ زیرا تقاضای پایین باعث تشدید مازاد عرضه فعلی شد. بدبینی نسبت به فروش خودروهای الکتریکی در چین تقاضای لیتیوم را برای تولیدکنندگان باتری در فصل ذخیره‌‌‌سازی معمولی آنها محدود کرد. در مقابل، شرکت‌ها از ذخایر بالای موجودی به دنبال مازاد عرضه ناشی از یارانه‌‌‌های گسترده دولت چین در طول سال‌های 2021 و 2022 بهره بردند.

این تحولات باعث شد تا بازیگران کلیدی بازار پیش‌بینی کنند که کسری لیتیوم بعدی فقط در سال 2028 بازمی‌گردد؛کمبودهایی که قیمت لیتیوم را در ماه نوامبر 2022 به 600‌هزار یوآن رساند. فروش خودروهای برقی در ایالات‌متحده انتظارات را از دست داده، چراکه هزینه‌‌‌های اعتباری بالاتر تمایل مصرف‌کنندگان را به خریدهای بزرگ با مشکل مواجه کرده است. دومین تولیدکننده بزرگ مواد خام لیتیوم اسپودومن در جهان، قصد دارد تولید لیتیوم خود را در سال مالی آینده در استرالیای غربی دو برابر کند. با توجه به معاملات در بورس فلزات لندن، قیمت لیتیوم از ابتدای سال 2023 تاکنون 411‌هزار یوآن به ازای هر تن معادل 79.11‌درصد کاهش یافته است. براساس مدل‌‌‌های کلان جهانی، تحلیلگران انتظار دارند که قیمت لیتیوم تا پایان سال‌جاری میلادی به قیمت 115786.35یوآن به ازای هر تن معامله شود.