7 copy

اولین عامل مربوط به تشدید نااطمینانی‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی در مناطق مختلف دنیاست که تمام بازارها از جمله بازار دارایی‌‌‌های امن را تحت‌تاثیر قرار داده است. صعودهای پی در پی و رکورد‌‌‌شکنی‌‌‌های طلا در بازار جهانی، نه‌تنها فلز زرد را به امن‌‌‌ترین مقصد سرمایه‌‌‌ها تبدیل کرده، بلکه نقره را نیز به‌عنوان یک فلز گران‌‌‌قیمت و پرکاربرد، در کانون توجه قرار داده است. در این میان تقاضای فزاینده برای نقره ناشی از کاربرد این فلز در صنایع به‌خصوص صنایع مولد انرژی پاک، باعث شده است تا نشانه‌‌‌هایی از به هم خوردن تعادل میزان عرضه و حجم تقاضای این فلز در بازار جهانی رصد شود. در حالی که هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته با عبور از رکوردهای تاریخی قیمتی سطح جدیدی از قیمت را تجربه کرد و به بیش از 2750دلار رسید، نقره هم بالاترین سطح قیمتی خود از سال 2012 را لمس کرد. بهای هر اونس نقره در بازار جهانی، روز گذشته، چهارشنبه، 23 اکتبر 2024، به بیش از 34.5دلار افزایش یافت که این میزان بالاترین سطح قیمت نقره از سال 2012 است. دست‌‌‌کم سه‌عامل مهم و موثر بر تشدید نااطمینانی‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی که به صعود قیمت نقره در هفته‌‌‌های اخیر و رسیدن آن به بالاترین سطح تاریخی 12سال اخیر منجر شده، موثر بوده است. تنها 13روز به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 5نوامبر 2024 زمان باقی است و تشدید نااطمینانی‌‌‌ها از این ناحیه موجب گسترش تمایل سرمایه‌گذاران برای جست‌وجوی پناهگاه‌‌‌های امن سرمایه از جمله بازار طلا و نقره شده است. از سوی دیگر تنش در خاورمیانه همچنان ادامه دارد و گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها درباره احتمال کنش و واکنش نظامی بین طرفین درگیر، جذابیت پناهگاه‌‌‌های امن سرمایه‌گذاری را بیشتر کرده است.

در بحبوبه تشدید ریسک‌‌‌های غیراقتصادی، انتظارات برای تغییر سیاست‌‌‌های پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا از جمله کاهش نرخ سود از سوی فدرال‌رزرو، اتحادیه اروپا و همچنین تغییر سیاست‌‌‌هالی پولی در چین تحت‌تاثیر اجرای برنامه‌‌‌های حمایت از بازار مسکن و تسهیل شرایط دریافت وام‌‌‌های بانکی برای رونق مسکن و ساخت‌وساز، از جمله عوامل اقتصادی موثر بر این موضوع هستند. گذشته از تشدید نااطمینانی‌‌‌ها و نقش آن به‌واسطه عوامل یادشده، بازار معاملات نقره از ناحیه رصد علائم مربوط به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا ناشی از رشد روزافزون تقاضا برای آن، تحت‌تاثیر قرار دارد. آن‌طور که منابع جهانی گزارش می‌دهند، به دنبال تغییر سیاست‌‌‌های دنیا به سمت رواج استفاده از انرژی‌‌‌های پاک، تقاضای صنعتی برای نقره به‌منظور استفاده در تجهیزات موردنیاز از جمله پنل‌‌‌های خورشیدی، روز به‌ روز در حال افزایش است. بنابراین با توجه وضعیت فعلی تولید نقره در دنیا به نظر می‌رسد به‌زودی شکاف بین عرضه و تقاضای این فلز افزایش یابد. در واقع بازارهای جهانی در حال رصد نشانه‌‌‌هایی از کمبود عرضه نقره به دنبال رشد تقاضای صنعتی هستند. ضمن آنکه در صورت اثربخشی سیاست‌‌‌های محرک کسب‌وکار و کاهش عمق رکود اقتصادی در چین، به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی فلزات در دنیا، به طور قطع تقاضای نقره به‌عنوان یک فلز پرکاربرد در صنایع، از این ناحیه هم رشد خواهد داشت.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد نقره نه‌تنها در مقاطع تنش و نااطمینانی در نقش یک پناهگاه امن سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جذاب است، بلکه در زمان ثبات و آرامش اقتصادی نیز به دلیل افزایش تولید و فروش زیورآلات و جواهرات نقره به‌عنوان یک صنعت رو به رشد در دنیا، با تقاضای زیادی روبه‌روست. همچنین به دلیل استفاده از نقره در صنایع (برخلاف طلا که عمده تقاضای آن مربوط به حفظ ارزش سرمایه‌‌‌هاست)، این فلز در دوره‌‌‌های ثبات اقتصادی نیز بسته به رشد تقاضای صنعتی، می‌‌‌تواند نوسان‌‌‌های قیمتی به‌مراتب بیشتری را در مقایسه با طلا تجربه کند.