حلاجیان+ copy

 در این زمینه، «محمد حلاجیان»، مدیر اجرایی شانزدهمین نمایشگاه سنگ محلات، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه از جمله مزیت‌های مهم نمایشگاه سنگ محلات/  نیم ور موقعیت جغرافیایی مناسب آن و قرارگیری در مرکز کشور، حضور گسترده تجار در این نمایشگاه، فضای ویژه و تخصصی نمایشگاه سنگ، حضور بیش از 25 استان کشور و نمایش سنگ‌های معادن آنها، دسترسی آسان به منظور حمل‌ونقل سنگ است گفت: در نمایشگاه امسال 550 شرکت مختلف حضور پیدا کرده‌اند. مخاطبان نمایشگاه در دو گروه از بدنه صنعت سنگ هستند که گروه اول از معدن‌داران و کارخانه‌های فرآوری و تولیدکنندگان تجهیزات و لوازم و ماشین‌آلات فرآوری سنگ و کلیه گروه‌های موجود در زنجیره تامین و گروه دوم شامل مصرف‌کنندگان از جمله انبوه‌سازان، معماران و سایر مصرف‌کنندگان است؛ از جمله فرصت‌های ایجاد شده در نمایشگاه سنگ می‌توان به ایجاد تعامل مناسب بین گروه‌های مختلف، افزایش بهره‌وری در تولید و گسترش معادن اشاره کرد.

رشد استقبال از نمایشگاه در مقایسه با دوره‌های قبل

حلاجیان در پاسخ به این سوال که در خلال سال‌های اخیر میزان استقبال از نمایشگاه صنعت سنگ محلات چه تحولاتی را تجربه کرده گفت: بیش از 6‌هزار نفر در سال گذشته از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران، محلات/  نیم‌ور بازدید کردند که امسال با توجه به ارائه و عرضه بیش از 40‌هزار تن سنگ کوپ و همچنین استقبال گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی انتظار می‌رود تعداد بازدیدکنندگان از دوره شانزدهم رو به رشد باشد، همان‌طور که در سالیان گذشته شاهد رشد تعداد بازدیدکنندگان بودیم.

وی در توضیح دستاوردهای این نمایشگاه برای استان و منطقه محلات افزود: معرفی سنگ‌های جدید ایران، تسهیل شرایط ویژه برای حضور تجار خارجی، تبدیل به رویداد صنعتی بین‌المللی، معرفی تکنولوژی‌های جدید در نمایشگاه، معرفی معادن و واحدهای فرآوری و.. از جمله دستاوردهای مهم برگزاری نمایشگاه طی سنوات گذشته بوده که توانسته به مرور نقش تعیین‌کننده‌ای در این صنعت ایفا کند و موجب اثبات جایگاه مهم این نمایشگاه در سطح دنیا شود.

به گفته او با توجه به به‌روزرسانی تکنولوژی صنعت سنگ و ارتقای آن طی سنوات اخیر در سطح کشور شاهد بهبود جایگاه کشورمان در این زمینه بوده‌ایم و هم اکنون ایران با کشورهای ترکیه و هند در حال رقابت تنگاتنگ در عرصه تکنولوژی است که ادامه فرآیند کنونی می‌تواند به بهبود جایگاه ایران کمک شایانی کند.

توسعه معدنی نیازمند حمایت

حلاجیان در ارتباط با مشوق‌های توسعه معدنی در این منطقه نیز گفت: ارائه پکیج‌های تشویقی برای فعالان اقتصادی این صنعت می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در توسعه صنعت سنگ ایفا کند. مهم‌ترین ابزارهای تشویقی برای فعالان اقتصادی شامل ارائه تسهیلات با دوره بازپرداخت طولانی، ارائه مشوق‌های صادراتی، تسهیل ورود ماشین‌آلات به کشور برای نوسازی صنایع و همچنین ارائه مشوق‌های تولیدی با هدف افزایش بهره‌وری است که می‌تواند بسیار تعیین‌کننده و حائز اهمیت باشد. به گفته دبیر اجرایی شانزدهمین نمایشگاه سنگ محلات، با توجه به کاهش تقاضای داخلی سنگ در سال‌های گذشته، رویکرد صنعت سنگ به یک رویکرد تولید صادراتی و تولید بر اساس سفارش تغییر پیدا کرده و صنعت سنگ بیشتر به دنبال حضور در بازارهای صادراتی متقاضی سنگ کشورمان است. حضور فعالان صنعت سنگ ایران در نمایشگاه بین‌المللی مختلف از جمله نمایشگاه ترکیه، برزیل، هند، چین و... نشان‌دهنده تمایل فعالان سنگ کشور برای ورود جدی تر به این عرصه است.

او در ارتباط با دورنمای صنعت سنگ افزود: تمرکز بر حوزه صادرات به دلیل رکود حاکم بر بازار داخلی محتمل ترین دورنمایی است که می‌توان از صنعت سنگ متصور شد. با توجه به وضعیت فعلی کشور و رکود حاکم بر بازار، برقراری ارتباط با مشتریان خارجی نقشی اثرگذار در بازار ایفا خواهد کرد و عدم تغییر رویکرد می‌تواند مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی صنعت سنگ کشورمان ایجاد کند.

شاخصه‌های توسعه در معادن ایران

این فعال صنعت سنگ با اشاره به ارتباطات و تعاملات گسترده شکل گرفته در نمایشگاه، روابط تجاری و کاری موثر در نمایشگاه و همچنین رایزنی با تجار و بازرگانان گفت: این موضوعات از جمله شاخصه‌های مهمی هستند که به طور قطع می‌توانند منجر به توسعه صنایع شوند و خروجی آنها نیز برداشتن گامی موثر و قوی برای ارتقای بخش معادن کشور باشد. به گفته او شانزدهمین نمایشگاه سنگ ساختمانی ایران، محلات/  نیم ور با حضور بیش از ۵۰۰ معدن از سراسر ایران در فضایی به مساحت ۱۲۰‌هزار مترمربع برگزار می‌شود که امسال 80‌ هزار مترمربع از فضای نمایشگاه به ارائه بالغ بر40‌هزار تن سنگ کوپ اختصاص یافته و از این حیث نمایشگاه سنگ محلات/  نیم ور به عنوان چهارمین نمایشگاه برتر سنگ دنیا به شمار می‌رود و خوشبختانه با توجه به تجارب موفق سالیان گذشته، این دوره از نمایشگاه با استقبال پرشور فعالان صنعت سنگ روبه رو شده است.  به گفته وی یکی از رویکردهای مهم نمایشگاه سنگ ایران، محلات/  نیم‌ور معرفی سنگ‌های تزئینی و ساختمانی ایران است و امسال علاوه بر این رویکرد، نشان دادن توان معادن ایران جهت ورود به بازارهای جهانی و ایجاد بستری مناسب برای حضور حداکثری تجار بین‌المللی سنگ دنیا از طریق نمایش سنگ‌های کوپ معادن مختلف کشور در نمایشگاه و تبدیل این فضا به بازاری مناسب جهت عرضه کوپ‌های گوناگون، از دیگر مزیت‌های نمایشگاه است که بر اساس موقعیت جغرافیایی نمایشگاه و قرارگیری آن در مرکز ایران و قطب بزرگ‌ترین تامین کنندگان سنگ دنیا، این منطقه را بسیار حائز اهمیت کرده است. حلاجیان در پاسخ به این سوال که نمایشگاه محلات نسبت به نمایشگاه‌‌‌های خارجی چه مزیتی دارد نیز گفت: ارائه و نمایش بیشترین میزان سنگ کوپ، در دسترس بودن نمایشگاه و موقعیت استراتژیک آن، حضور سنگ‌های کوپ مختلف از معادن مختلف کشور و شناسایی معادن جدید در نمایشگاه و دسترسی به بازارهای بین‌المللی مختلف و تاثیرگذار از جمله مزیت‌های مهم نمایشگاه سنگ محلات/  نیم ور نسبت به سایر نمایشگاه‌های خارجی است. وی در ارتباط با مزیت‌های صنعت سنگ محلات نسبت به سایر تولیدکنندگان کشور با اشاره به اینکه نزدیک بودن معادن شهرستان به واحدهای فرآوری که در نهایت منجر به کاهش قیمت می‌شود و همچنین نزدیک بودن به بازارهای مصرف مثل تهران و اصفهان و... از جمله مزیت‌های مهم محلات نسبت به سایر تولیدکنندگان است گفت: با این حال مشکلاتی وجود دارد؛ به عنوان مثال ایجاد تعامل بین‌المللی و حضور شرکت‌های خارجی و تجار که به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌ها امکان حضور و ارائه محصول و تکنولوژی خود را ندارند، یکی از مشکلاتی است که باید رفع آن در دستور کار قرار گیرد. همچنین با توجه به تحریم‌های موجود در برابر ایران امکان عقد قرارداد با پروژه‌های بزرگ، حمل‌ونقل بین‌المللی و استفاده از اعتبارات اسنادی نیز میسر نیست.