براساس آمارهای جهانی، بهای نقره در ماه اکتبر از ۳۲.۱دلار در هر اونس گذشت که بالاترین رقم در ۱۲سال گذشته است. علاوه بر رشد تقاضا برای خرید نقره به‌عنوان دارایی امن در شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی در دنیا، چشم‌انداز صعودی رشد قیمت در بازار نقره، تحت‌تاثیر سیاست‌ها و محرک‌های چین، از دیگر عوامل افزایش استقبال از این فلز در بازارهای جهانی است. این افزایش در راستای حمایت از فلزات صنعتی بود که چشم‌انداز فرآیندهای تولید نقره فشرده از جمله فناوری‌های برق‌رسانی و پنل‌های خورشیدی را بهبود بخشید. ضمن آنکه نگرانی‌های اخیر در خصوص تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در رشد بهای نقره و افزایش تقاضا در این بازار موثر بوده است. براساس گزارش‌ها همچنین انتشار یک گزارش شغلی قوی در ایالات‌متحده که انتظارها در خصوص کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو را کمتر کرد، در روزهای اخیر، سرعت رشد قیمت طلا را کاهش داد و توجه برخی از سرمایه‌گذارها را به بازار نقره معطوف کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تحت‌تاثیر این عوامل، نقره، به عنوان فلزی چندمنظوره، هم در بخش‌های صنعتی و هم به‌عنوان یک کالای گرانبها، افزایش قابل‌توجه در تقاضا را تجربه می‌کند. طی چند ماه گذشته، نقره شتاب بیشتری به دست آورده و قیمت‌ها در بازار هند از ۸۱هزار روپیه به ازای هر کیلوگرم در اوت ۲۰۲۴ به ۹۱ تا ۹۲هزار روپیه افزایش یافته است. Economic time در مقاله‌ای که روز گذشته منتشر کرد، اعلام کرد: یکی از محرک‌های اصلی افزایش اخیر قیمت نقره، تقاضای فزاینده برای این فلز در کاربردهای صنعتی، به‌ویژه در فناوری‌های سبز مانند انرژی خورشیدی است. نقره یک جزء کلیدی در سلول‌های فتوولتائیک مورد استفاده در پنل‌های خورشیدی است و با فشار جهانی برای انرژی‌های تجدیدپذیر، انتظار می‌رود این تقاضا همچنان در حال افزایش باشد. همان‌طور که کشورهایی مانند هند و چین زیرساخت‌های انرژی پاک خود را گسترش می‌دهند، استفاده صنعتی از نقره بسیار مهم‌تر می‌شود. چین، به‌عنوان مصرف‌کننده پیشرو نقره، نقش مهمی در شکل‌دادن به پویایی بازار دارد. تلاش‌های محرک اقتصادی اخیر این کشور، به‌ویژه در بخش‌های زیربنایی و تولیدی، تقاضا برای نقره را تقویت کرده است. علاوه بر این، کاهش اخیر نرخ بهره در چین برای تحریک رشد اقتصادی این کشور، محیط مساعدتری را برای معاملات فلزاتی مانند نقره ایجاد کرده است. کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا که از ۱۸سپتامبر ۲۰۲۴ آغاز شد، یکی دیگر از عوامل افزایش تقاضا برای نقره است. از آنجا که فدرال‌رزرو برای مقابله با کندی اقتصاد به سمت کاهش نرخ بهره حرکت می‌کند، فلزات گرانبهایی مانند نقره در مسیر صعود قرار می‌گیرند. نرخ‌های بهره پایین‌تر معمولا دلار آمریکا را تضعیف می‌کند و جذابیت دارایی‌های دارای بهره را کاهش می‌دهد و نقره را به جایگزین جذابی برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که به دنبال حفظ ارزش پول هستند.

جشنواره هند که در سپتامبر آغاز شد و تا پایان سال ادامه دارد نیز در حمایت از تقاضای نقره نقش ایفا می‌کند. مصرف‌کنندگان هندی به‌طور سنتی نقره و طلا را در فستیوال‌هایی مانند دیوالی خریداری می‌کنند که باعث افزایش تقاضا و قیمت در این دوره می‌شود. برای سرمایه‌گذاران، نقره فرصتی برای تنوع پرتفوی سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد که هم مطلوبیت و هم ارزش صنعتی را به‌عنوان پوششی در برابر تورم و عدم‌اطمینان اقتصادی ارائه می‌دهد. نقش دوگانه نقره به‌عنوان فلز گرانبها و صنعتی آن را به دارایی منحصربه‌فردی تبدیل می‌کند که می‌تواند ثبات و پتانسیل صعودی را در طول دوره‌های تلاطم اقتصادی ایجاد کند.

سرمایه‌گذاران با دیدگاه بلندمدت باید نقش رو به رشد نقره در بخش انرژی پاک را در نظر بگیرند که احتمالا تقاضا را در سال‌های آینده حفظ خواهد کرد. در این میان، زمان‌بندی استراتژیک بازار نیز ضروری است. در حالی که قیمت نقره افزایش یافته است، سرمایه‌گذاران بلندمدت باید در مورد نوسانات کوتاه‌مدت محتاط باشند. خرید نقره با کاهش قیمت، به‌خصوص در زمان رزرو سود یا شرایط خرید بیش از حد، می‌تواند سودمند باشد. حفظ سبد متنوعی که شامل تعادل فلزات گرانبها باشد، می‌تواند امنیت و پتانسیل رشد را فراهم کند. تحلیل‌های تکنیکال نیز نشان‌دهنده حرکت صعودی قوی بهای نقره در چشم‌انداز پیش‌روست.