رکورد تابستانی معاملات  سیمان

 در هفته معاملاتی اخیر (شـــنبه تا سه‌شــنبه هفتــه جاری)، مجموعا یک‌میلیون و۱۸۰‌هزار تن انواع سیمان در تالار صنعتی بورس‌کالای ایران فروخته شد که این میزان بالاترین سطح معاملات این ماده اولیه ساختمانی دست‌کم‌‌‌ از ابتدای تابستان امسال تاکنون است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، با برطرف شدن محدودیت‌های دسترسی کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدکننده به برق به دنبال کاهش دمای هوا، تولید سیمان طی دوهفته اخیر افزایش یافته و در نتیجه حجم معاملات این ماده اولیه ساختمانی نیز به رکورد جدیدی دست یافته است. عرضه سیمان در هفته پایانی شهریورماه (هفته معاملاتی اخیر)، نسبت به هفته اول معاملاتی این ماه (۳ تا ۶ شهریور)، حدود ۸‌درصد رشد داشته است.  آمارهای مربوط به حجم معاملات انجام‌شده در تالار صنعتی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد، در یک‌هفته معاملاتی اخیر، همزمان با کاهش متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان، حجم معاملات خرید این ماده پرکاربرد ساختمانی افزایش یافته است. محدودیت‌های دسترسی به برق به دلیل قطعی مکرر برق کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدکننده سیمان، در تابستان، به‌خصوص در مرداد، عرضه سیمان را به‌شدت کاهش داد. اما با برطرف شدن این محدودیت‌ها در دوهفته پایانی این فصل، همزمان با افزایش عرضه، حجم معاملات خرید این محصول صنعتی از بورس‌کالا با رشد محسوس روبه‌رو شد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در هفته معاملاتی اخیر، مجموعا یک‌میلیون و۳۳۰‌هزار تن انواع سیمان در تالار صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که این میزان اگرچه نسبت به عرضه هفته معاملاتی قبل (۱۷ تا ۲۰ شهریور) کاهش حدود یک‌درصدی داشت، اما نسبت به عرضه صورت‌گرفته در اولین هفته معاملاتی شهریور (۳ تا ۶شهریور)، حدود ۸‌درصد افزایش داشته است. عرضه یک‌میلیون و۳۳۰‌هزار تنی انواع سیمان در معاملات هفته اخیر تالار صنعتی بورس‌کالا، در نهایت در بازه ۲۴ تا ۲۷شهریورماه امسال، سبب فروش بالغ بر یک‌میلیون و۱۸۰‌هزار تن انواع سیمان به خریداران شد. در واقع ۸۸.۷‌درصد از کل عرضه صورت‌گرفته در تالار سیمان، در هفته معاملاتی اخیر فروخته شد.

کاهش ۱.۲ درصدی بهای سیمان

بازار معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران، در هفته معاملاتی اخیر (شنبه ۲۴ تا سه‌شنبه ۲۷شهریورماه ۱۴۰۳)، به‌رغم افزایش حجم معاملات، شاهد کاهش متوسط قیمت محصولات فروخته‌شده بود. هر کیلوگرم انواع سیمان، در معاملات ۲۴ تا ۲۷شهریورماه امسال (آخرین هفته معاملاتی سیمان در تابستان)، به طور متوسط ‌هزار و ۴۴۲تومان فروخته شد که این میزان ۱.۲‌درصد کمتر از متوسط قیمت سیمان در هفته معاملاتی قبل (۱۷ تا ۲۰شهریور) است. قیمت پایه عرضه سیمان اما در هفته جاری معاملاتی نسبت به هفته معاملاتی قبل، ۱.۱‌درصد افزایش داشت و از سطح ‌هزار و ۳۵۲تومانی در معاملات هفته گذشته، به سطح‌ هزار و ۳۶۷تومانی در هفته معاملاتی اخیر رسید.

تقاضا برای خرید سیمان در تالار صنعتی بورس‌کالای ایران در هفته معاملاتی اخیر (شنبه ۲۴ تا سه‌شنبه ۲۷شهریورماه)، نسبت به هفته اول معاملاتی ماه جاری (۳ تا ۶شهریورماه)، تحت‌تاثیر رشد عرضه، بیش از ۱۶‌درصد افزایش داشت. در اولین هفته معاملاتی ماه جاری (۳ تا ۶شهریور)، تحت‌تاثیر ادامه محدودیت‌ها در دسترسی کارخانه‌‌‌ها به برق، حجم تقاضا برای خرید سیمان از تالار صنعتی بورس‌کالا، معادل یک‌میلیون و۲۹۰‌هزار تن بود که این میزان تقاضا در هفته معاملاتی اخیر، به سطح یک‌میلیون و۵۰۰‌هزار تنی افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد بیش از ۱۶درصدی تقاضا در شرایطی است که عرضه در بازه زمانی گفته‌شده حول و حوش ۸‌درصد رشد داشته است. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، یک عامل مهم در رشد معاملات و همچنین افزایش تقاضا برای خرید سیمان در هفته معاملاتی اخیر، تلاش برخی سازنده‌‌‌ها برای اتمام پروژه‌‌‌های در دست تکمیل قبل از شروع فصل سرد (پاییز و زمستان) است. از آنجا که سازنده‌‌‌ها معمولا هر سال در پاییز اقدام به خرید زمین برای شروع پروژه‌‌‌های جدید ساختمانی می‌کنند، سعی دارند پروژه‌‌‌های در دست ساخت را تا قبل از شروع پاییز به اتمام برسانند. اگرچه در حال حاضر بازار ساخت‌وساز در رکود عمیق قرار دارد، اما آن دسته از سازندگانی که در همین شرایط رکودی پروژه‌‌‌های ساختمانی در دست ساخت دارند، تلاش می‌کنند مطابق با روال سال‌های قبل، پیش از شروع نیم‌سال دوم، ساختمان‌‌‌های نیمه‌‌‌کاره را تکمیل و به بازار عرضه کنند. بخشی از این اقدام در راستای تامین مالی برای خرید زمین و فراهم کردن سایر ملزومات شروع پروژه‌‌‌های جدید ساختمانی انجام می‌شود. به‌خصوص آنکه بخش قابل‌توجهی از آنها به دلیل کاهش عرضه و دشوار بودن خرید سیمان در تابستان ناشی از قطعی برق کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدکننده، در دوماه ابتدای این فصل، موفق به تامین بخشی از سیمان موردنیاز خود نشده بودند و هم‌‌‌اکنون در تلاش هستند تا با تامین این ماده اولیه پرکاربرد ساختمانی، نسبت به تسریع جریان ساخت و تکمیل پروژه‌‌‌های ساختمانی خود اقدام کنند.