چشم‌انداز طلایی سکه بورسی

 همزمان با بازگشت قیمت سکه فیزیکی (تمام‌سکه امامی) به کانال ۴۳میلیون تومانی در معاملات دیروز، یکشنبه ۲۵شهریورماه، بهای تمام‌سکه بورسی نیز با حدود یک‌درصد افت نسبت به‌ روز گذشته، وارد کانال ۴۳میلیون تومانی شد. هر واحد گواهی سپرده سکه در بورس‌کالای ایران معادل یک‌صدم ارزش یک تمام‌سکه بورسی است. به‌رغم کاهش حدود یک‌درصدی بهای سکه در بازار فیزیکی و همچنین بازار مالی بورس‌کالای ایران، تحلیلگران بازار معتقدند فرضیه ثبت قله‌‌‌های جدید قیمتی برای هر دو بازار (سکه فیزیکی و سکه بورسی) از سایر فرضیه‌‌‌ها، دست‌‌‌کم در میان‌مدت، محتمل‌‌‌تر است. این تحلیل بر پایه بررسی دو مولفه اثرگذار بر بازار سکه یعنی «وضعیت طلای جهانی» و «تغییرات نرخ ارز»، تحت‌تاثیر تحولات اقتصاد بین‌الملل (به‌طور مشخص وضعیت اقتصادی چین و آمریکا)، انتظار ثبت روزهای طلایی برای سکه بورسی را تقویت می‌کند.

با سرایت اثر قله‌‌‌پیمایی جدید طلای جهانی و نزدیک شدن بهای هر اونس طلا به مرز ۲‌هزار و۶۰۰دلار، در معاملات روز جمعه ۱۳سپتامبر، بهای طلای داخلی نیز قله جدید قیمتی را به ثبت رساند؛ به‌طوری که بالاترین سطح تاریخی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در روز شنبه ۲۴شهریورماه (۱۴سپتامبر)، با عبور این نرخ از مرز ۳میلیون و۷۰۰‌هزار تومان برای اولین‌‌‌بار رقم خورد. دو قله‌پیمایی جدید طلا در بازار داخلی و خارجی، باعث رشد مثبت ارزش دارایی‌‌‌های طلایی بورسی نیز شد. بهای هر قطعه تمام‌سکه طرح جدید (سکه امامی)، در حالی در ساعات اولیه معاملات روز شنبه ۲۴شهریورماه به کانال ۴۴میلیون تومانی وارد شد که میانگین قیمت سکه بورسی نیز در روز شنبه در همین محدوده قرار گرفت. براساس آمارهای بازار مالی بورس‌کالای ایران، متوسط قیمت گواهی تمام‌سکه بورسی طرح جدید (۱۰۰واحد گواهی سکه)، در معاملات روز شنبه، ۲۴شهریورماه، در مرز ۴۴میلیون تومان قرار گرفت، اما در معاملات دیروز (یکشنبه ۲۵شهریور)، با بیش از یک‌درصد کاهش حول و حوش ۴۳میلیون و۳۰۰‌هزار تومان معامله شد. به‌رغم این کاهش، اما روند ۲۵روز اخیر تغییرات قیمت دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران، نشان‌دهنده جذابیت این دارایی‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاران است. هرچند بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد تقاضای فعلی حاضر در بازار سکه بورسی، تقاضایی در سطح معقول است و نمی‌‌‌توان بازار سکه بورسی را بازاری هیجانی توصیف کرد. اظهارات فعالان بازار و همچنین رصد وضعیت مولفه‌‌‌های اثرگذار بر بازار سکه نشان می‌دهد، جذابیت سکه بورسی برای سرمایه‌گذارها دست‌‌‌کم در همین سطوح فعلی منطقی، کماکان ادامه خواهد داشت؛ چرا که مولفه‌‌‌های اثرگذار بر این بازار، روزهای طلایی و بازدهی‌‌‌های مثبت قابل‌قبول برای سرمایه‌گذاران، حداقل در میان‌مدت را پیش‌بینی می‌کند.

7 copy

اثر طلای جهانی بر سکه بورسی

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، نوسان قیمت و سطوح بازدهی دارایی‌‌‌های طلایی بورس‌کالا، به‌طور کلی تحت‌تاثیر دو مقوله مهم یعنی «وضعیت بازار طلای جهانی» و همچنین «تغییرات نرخ ارز» قرار دارد که هر دوی این عوامل خود تحت‌تاثیر رخدادها و ریسک‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی بین‌المللی هستند. در این میان وضعیت «بهای هر اونس طلا در بازار جهانی» یکی از مولفه‌‌‌های مهم در این زمینه است.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، جمعه 13سپتامبر، هر اونس طلای جهانی با ثبت قله جدید قیمتی به مرز 2هزار و 600دلار نزدیک شد. این موضوع بلافاصله خود را در بازار داخلی طلا و سکه منعکس کرد. بهای هر قطعه تمام‌سکه طرح جدید (سکه امامی) در اولین روز هفته جاری وارد کانال 44میلیون تومانی شد و سکه بورسی نیز با حدود یک‌درصد افزایش به همین کانال قیمتی ورود کرد. طلا در بازار داخلی نیز قله جدیدی را فتح کرد و هر گرم طلای 18عیار در معاملات شنبه، بیش از 3میلیون و700‌هزار تومان معامله شد.

وضعیت بازار طلای جهانی در شرایط حاضر مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر وضعیت دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخلی است. تحلیلگران همچنین از وابستگی عمیق رخدادهای مالی بین‌المللی از جمله تغییرات بهای طلای جهانی به ریسک‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی خبر می‌دهند. پانته‌‌‌آ حکیمی، تحلیلگر بازار طلا و سکه در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: نکته مهمی که در مورد تغییرات و سطوح بازدهی بازارهای مالی، چه در مورد طلا و سکه فیزیکی و چه درباره طلا و سکه بورسی وجود دارد، وابستگی این روندهای مهم به پارامترهای بین‌المللی است. در حال حاضر بازارها تحت‌تاثیر دو عامل مهم قرار دارند. یکی از عوامل مربوط به وضعیت اقتصاد آمریکا از جمله احتمال کاهش روزافزون نرخ بهره و دیگری اثرپذیری اقتصاد این کشور از داده‌‌‌ها و گزارش‌‌‌های مربوط به رشد نرخ بیکاری در آن است. هر دوی این عوامل، محرک رشد بهای طلای جهانی و در نتیجه رشد قیمت سکه و طلا در داخل هستند. تاکنون کاهش ۲۵واحد پایه یا 0.25واحد درصدی نرخ بهره در آمریکا تقریبا قطعی شده است، اما با توجه به گزارش‌‌‌های مربوط به بدتر شدن نرخ بیکاری در این کشور احتمال کاهش تا 50واحد (0.5واحد درصد) هم مطرح است. هر چقدر نرخ بهره آمریکا بیشتر کاهش پیدا کند، به دنبال آن احتمال کاهش ارزش دلار وجود دارد که این کاهش ارزش دلار موجب می‌شود متناسب با آن، رشد قیمت طلا سرعت بیشتری به خود بگیرد.

حکیمی افزود: در معاملات 13سپتامپر شاهد بودیم، بهای هر اونس طلا در بازار جهانی سقف‌‌‌ جدیدی از قیمت را لمس کرد.

او همچنین وضعیت اقتصاد چین و رکود گسترده در این کشور، از جمله رکود عمیق در بازار مسکن و ساختمان چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا را که به بروز اثر گسترده بر بازارهای جهانی منجر شده است از عوامل موثر بر تغییرات قیمت طلا عنوان کرد. حکیمی در این باره گفت: از طرف دیگر موضوع اقتصاد چین است که روزبه‌روز وضعیتش به‌خصوص در بخش مسکن بدتر می‌شود و این متزلزل شدن شرایط در دو اقتصاد بزرگ دنیا، یک نتیجه بزرگ خود را در رشد بهای طلا و به دنبال آن رشد داخلی بهای سکه فیزیکی و بورسی نشان داده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و براساس گزارش‌‌‌های جهانی، سقف‌شکنی طلا در معاملات روز جمعه 13سپتامبر در حالی رخ داد که طلای جهانی رکورد جدیدی را در بحبوحه ضعیف‌شدن دلار و بازدهی اوراق قرضه به ثبت رساند. این افزایش به دنبال داده‌‌‌های جدید اقتصادی است که انتظارات برای اقدام تهاجمی‌‌‌تر فدرال‌رزرو در هنگام کاهش نرخ‌های بهره در هفته پیش‌‌‌رو را افزایش داد. گزارش‌‌‌های اولیه مربوط به آمار بیکاری در ایالات‌متحده نسبت به هفته قبل سطوح بالاتری از نرخ بیکاری را ادعا می‌کند و بالاتر از میانگین‌های قبلی است که نشان‌دهنده شرایط نامطلوب در بازار کار است. داده‌‌‌های مربوط به وضعیت حقوق و دستمزد در ماه اوت نیز روایت ضعیفی را از بازار کار در ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهد. در همین حال، قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده در ماه اوت (ماه گذشته) به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های خدمات، کمی بیشتر از حد انتظار افزایش یافته، اما روند کلی همچنان نشان‌‌‌دهنده کاهش تورم است. براساس معاملات و قراردادهای معیار، قیمت طلای جهانی از ابتدای سال‌جاری میلادی (2024)، تاکنون 25.1‌درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی‌‌‌ها از روند بازار جهانی طلا با توجه به برآورد وضعیت متغیرهای اصلی اثرگذار و همچنین روند درونی این بازار با توجه به تحلیل و رصد رفتار سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد، احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی طلا در محدوده قیمتی 2‌هزار و500 تا 2‌هزار و600دلار در هر اونس معامله شود.

نقش فرضیه محتمل ارزی

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» و همچنین تحلیل‌‌‌های کارشناسی از اثر قیمت دلار بر تغییرات بهای طلا و سکه در بازار داخل خبر می‌دهد. تحلیلگران بازار طلا و سکه معتقدند که تغییرات نرخ ارز و پیش‌بینی‌های مربوط به آن نیز می‌‌‌تواند در برآورد و تخمین وضعیت کوتاه‌‌‌مدت و میان‌مدت بازار طلا و سکه موثر باشد؛ شرایطی که در ارتباط با برآورد وضعیت پیش‌‌‌روی نرخ ارز و به طور اخص قیمت دلار در بازار داخل می‌‌‌توان اشاره کرد، آن است که به نظر نمی‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ریزش محسوس و قابل‌توجه در این بازار به لحاظ سطوح قیمتی را شاهد باشیم. در واقع، آنچه درباره نرخ ارز در داخل با توجه به مجموعه شرایط اقتصادی و غیراقتصادی رصد می‌شود آن است که فعلا بهبود خاصی در اقتصاد کلان کشور مشاهده نمی‌شود. کسری بودجه در سطوح بالا کماکان وجود داشته و ادامه دارد و همین عامل یکی از پارامترهایی است که باعث شده است انتظارات کاهشی برای قیمت دلار حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تضعیف شود. در واقع، بسیاری از تحلیلگران معتقدند افت محسوس قیمت دلار نسبت به سطوح فعلی با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور تقریبا بعید است و به نظر می‌رسد فعلا دلار در همین محدوده قیمتی که در آن قرار دارد، باقی خواهد ماند. بنابراین از ناحیه اثر نرخ ارز بر بازار طلا و سکه نیز نمی‌‌‌توان انتظار کاهش قیمت را مطرح کرد.

پیش‌بینی‌‌‌ها چه می‌‌‌گویند؟

بر مبنای همه آنچه گفته شد، به‌طور خلاصه می‌‌‌توان گفت برای  طلای جهانی یک روند صعودی و در نتیجه افزایش قیمت‌های داخلی با توجه به روند فعلی پیش‌بینی‌‌‌ می‌شود؛ برای دلار هم در خوش‌بینانه‌‌‌ترین حالت انتظار ثبات و نوسان جزئی در محدوده‌‌‌های قیمتی فعلی مورد انتظار است. در مورد بازار گواهی سکه نیز با توجه به رشد قیمت طلای جهانی و وضعیت فعلی نرخ ارز، انتظارات افزایشی کماکان پابرجاست و همه این انتظارات سطح تقاضا در بازار مالی بورس‌کالا را همزمان با بازار فیزیکی تحت‌تاثیر قرار داده و بر حجم تقاضا اثر افزایشی خواهد داشت. به‌خصوص اینکه هنوز قیمت گواهی سکه همچنان با اختلاف جزئی پایین‌‌‌تر از قیمت سکه فیزیکی قرار دارد و حبابش نسبت به قیمت بازار فیزیکی این دارایی کمتر است. بنابراین انتظار رشد و سطوح بالاتر بازدهی در بازار گواهی سکه وجود دارد. به‌خصوص آنکه فعلا و با توجه به در نظر گرفتن مجموعه عوامل، بازگشت و افت محسوس برای بهای دلار یا قیمت طلای جهانی انتظار نمی‌رود؛‌‌‌ ممکن است هر دوی این پارامترها به لحاظ قیمتی در کوتاه‌مدت با نوسان‌‌‌هایی (کاهش جزئی) روبه‌رو شوند که البته شدید نخواهد بود، ولی برای میان‌مدت روند قیمتی طلا و سکه هم در بازار فیزیکی و هم در بازار مالی بورس‌کالا، روندی مثبت و رو به رشد خواهد بود. در واقع تا زمانی که بازارهای موازی بازار طلا و همچنین مولفه‌‌‌های اثرگذار بر آن حرکتی نکرده و ریسک‌‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی به‌خصوص در دو اقتصاد بزرگ دنیا (آمریکا و چین) کاهش نیافته است، روند کلی قیمت‌ها در بازارهای طلا و سکه صعودی پیش‌بینی می‌شود.