اثر تهدید چینی بر بازارها

در سایر بخش‌‌‌های بازارهای جهانی فولاد نیز افت قیمت به دلیل رکود و ضعف تقاضا در معاملات یک‌هفته اخیر رصد می‌شود؛ هرچند در بعضی محصولات فولادی مربوط به برخی مناطق و کشورها، نوسان مثبت قیمتی نیز رصد شد. با این حال، ضعف تقاضا و نبود چشم‌‌‌انداز رونق معاملاتی، مشخصه مشترک بازارهای جهانی فولاد در یک‌هفته اخیر بود. براساس گزارشی که در همین زمینه از سوی سایت کالاخبر منتشر شده است، در یک‌هفته معاملاتی اخیر (یعنی بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ اوت ۲۰۲۴)، در بازار واردات چین، سنگ‌آهن خلوص ۶۲‌درصد پس از افت قیمت‌های اخیر کمی خود را بالا کشید و از ۹۳دلار به حدود ۹۸دلار رسید، ولی در پایان هفته مجددا به دلیل رکود بازار و پایین بودن تقاضا کمی افت کرد و ۹۶دلار در هر تن ثبت شد. در کل هنوز تولید فولاد چین تحت فشار است و کارخانه‌ها موجودی سنگ‌آهن را بالا نبرده‌اند. بازار واردات قراضه ترکیه نیز هفته گذشته همچنان در رکود بود و افت شدیدی را تجربه کرد. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ۳۷۴دلار به ۳۶۰دلار در هر تن کاهش یافت. در کنار رکود بازار ترکیه، رکود بازار داخلی آمریکا نیز بر افت قیمت بازار ترکیه اثر داشت. قراضه صادراتی سنگین کلاس۲ ژاپن ۴دلار بالاتر رفت و به ۳۲۲دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۱۰دلار افت داشت و ۳۵۹دلار در هر تن ثبت شد.

کاهش قیمت بیلت

هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه ۵دلار افت داشت و ۴۷۵دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت ۷دلار بهبود داشت و به ۴۰۶دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته ۱۰دلار بالا رفت و ۳۶۱دلار در هر تن ثبت شد. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵دلار بهبود داشت و ۴۶۱دلار به ازای هر تن بود. در ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی ۲.۵دلار ارزان‌تر شده و به سطح ۴۹۷.۵دلار در هر تن رسید.

ثبات و افت بهای میلگرد

قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته پس از افت شدید یک‌هفته قبل در ثبات مانده و ۴۶۲دلار به‌ازای هر تن فوب ثبت شد. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز تنها یک‌دلار ارزان‌تر شده و به ۵۶۹دلار در هر تن فوب رسید. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی از ۴۷۳دلار به ۴۷۹دلار در هر تن بهبود داشت. از طرفی در بازار داخلی آمریکا قیمت میلگرد در ۷۵۰دلار به‌ازای تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۶۱۵یورو در هر تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند. هفته گذشته میلادی متوسط قیمت ورق گرم صادراتی فوب دریای‌سیاه از ۵۱۷.۵دلار به ۴۹۵دلار در هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین پس از افت شدید هفته قبل تا ۲دلار بهبود داشت و به ۴۶۳دلار در هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی از ۴۶۳دلار به حدود ۴۶۶دلار در هر تن رشد داشت. قابل ذکر است که در بازار داخلی اروپا نیز میانگین بهای ورق گرم ۱۰یورو افت داشت و ۵۹۵یورو در هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی آمریکا نیز متوسط قیمت ورق گرم ۶۹۰دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد که ۱۰دلار بهبود هفتگی داشت.