قیمت لوب‏‏‏‏‌کات سبک کاهشی شد

شاخص برنت در بازار جهانی که تحت ‌تاثیر تنش‌های خاورمیانه روند نزولی را درپیش گرفته بود با بهبود امیدهایی برای تقاضای جهانی، قیمت آن از روز ۴ ژوئن در مسیر صعودی قرارگرفته‌است به‌طوری که در روز ۲۶ ژوئن به ۸۵ دلار و ۶۷‌سنت به ازای هر بشکه رسید. این موضوع موجب افزایشی‌شدن قیمت محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی طی دو هفته گذشته شد، اما طی هفته اخیر برخی از محصولات پتروشیمی و پالایشی تحت‌تاثیر میزان تقاضا در بازار جهانی با افت قیمت همراه شدند و از این‌رو بازار داخلی در هفته نخست تیر ماه سال‌جاری با توجه به روند وضعیت بازارهای بین‌المللی و همچنین کاهش میزان عرضه در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران با افت ۳‌درصدی قیمت پایه همراه بوده‌است.

کاهش ۶۲‌درصدی میزان عرضه لوب‌‌‌‌‌کات

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی بازه ۲ تا ۶ تیر ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که در این بازار چیزی حدود هشت‌هزار‌تن لوب‌‌‌‌‌کات سبک عرضه شد و با تقاضای پنج‌هزار تنی مواجه شد که در نهایت همه میزان مورد تقاضا با میانگین قیمت موزون ۲۲‌هزار و ۲۲۵‌تومان به ازای هر کیلوگرم به‌صورت نقدی مورد معامله قرارگرفت؛ این در حالی است که میزان عرضه لوب‌‌‌‌‌کات سبک در تالار فیزیکی فرآورده‌های نفتی بورس‌کالای ایران هفته گذشته طی بازه زمانی ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه ۱۳‌هزار‌تن به‌ثبت رسید‌که با استقبال هشت‌هزار تنی مواجه شد و در نهایت پنج‌هزار‌تن از این محصول پالایشی با میانگین قیمت ۲۳‌هزار و ۲۱۹‌تومان به ازای هر کیلوگرم به‌فروش رسید. مقایسه آمار و ارقام بازار فیزیکی ظرف دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه لوب‌‌‌‌‌کات سبک ۶۲‌درصد کاهش داشته‌ و این در حالی است که میزان معاملات این محصول در هفته ابتدایی تابستان نسبت به هفته پایانی بهار تغییری نداشت و  میزان معاملات پنج‌هزار‌تن به‌ثبت رسید. کاهش عرضه لوب‌‌‌‌‌کات سبک در تالار فیزیکی بورس‌کالا در حالی اتفاق‌افتاده است که قیمت پایه این محصول طی مدت مورد بررسی حدود ۳‌درصد کاهش داشته‌است، اما با این وجود میزان عرضه لوب‌‌‌‌‌کات سبک در هفته ابتدایی تابستان کاهش ۶۲‌درصدی را به‌ثبت رسانده است.

مطالعه رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در هفته ابتدایی تیر ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب‌‌‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ رسمی ارز و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود. بررسی بازار فیزیکی این محصول طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصول در بازار داخلی با رشد تدریجی و پیوسته همراه بوده و این در حالی است که نرخ این محصول طی هفته اخیر کاهش ۳‌درصدی را به‌ثبت رسانده است. باتوجه به این موضوع که نرخ دلار در بازار آزاد از چهار هفته گذشته در ثبات نسبی به‌سر می‌برد و در کانال ۵۹‌هزار‌تومان قرار داشت، از ابتدای هفته‌جاری با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری روند صعودی در پیش گرفت به‌طوری که کانال ۶۰‌هزار‌تومان را لمس کرد، اما کاهش یکباره قیمت این محصول بدون‌توجه به رشد بهای ارز با کاهش همراه بود که این روند صعودی را می‌توان به وضعیت بازار جهانی نسبت‌داد.

7 copy

قیمت‌های جهانی در مسیر رشد

بررسی قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی گویای آن است که برخی از محصولات روند نزولی در پیش گرفتند و برخی دیگر از محصولات پتروشیمی در بازار جهانی تحت‌تاثیر اتفاقات خاورمیانه با رشد قیمت همراه بودند و از این‌رو کاهش قیمت لوب‌‌‌‌‌کات سبک را می‌توان به وضعیت بازار جهانی نسبت داد. همچنین قیمت پایه فروش لوب‌‌‌‌‌کات سبک در سال‌1402 براساس نرخ ارز نیمایی 39‌هزار و 500‌تومان بود و در سال‌1403 نرخ ارز حواله‌‌‌‌‌ای در بازار مبادله به 41‌هزار و 500‌تومان رسیده‌است، از این‌رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد 4.8‌درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت لوب‌‌‌‌‌کات سبک گذاشته که در سال‌جاری اتفاق‌افتاده است.

 از طرفی قیمت عرضه لوب‌‌‌‌‌کات براساس بهای HSFO180 (نفت‌کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یکباره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت‌کوره سولفور بالا می‌تواند در قیمت‌گذاری این محصول تاثیر مستقیم بگذارد. قیمت پایه لوب‌‌‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل HSFO (نفت‌کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود، بنابراین بررسی قیمت نفت‌کوره سولفور بالا نشان از این دارد که قیمت از 5 ماه آوریل بالاترین قیمت از ابتدای سال‌میلادی به‌حساب می‌آید و در کانال 74 دلار به ازای هر بشکه قرارگرفت و از آن پس در ثبات نسبی قرار داشت و در روز 5 ماه ژوئن به پایین‌ترین قیمت 6ماهه اخیر رسید‌و کانال 67 و 28‌سنت دلار به ازای هر بشکه را لمس کرد و پس از آن تحت‌تاثیر ادامه تنش‌‌‌‌‌ در مناطق دارای ذخایر نفتی مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت و در روز 18ژوئن در کانال 71دلار و 30‌سنت به ازای هر بشکه قرارگرفت و از آن پس قیمت نفت‌کوره سولفور بالا در همین کانال در شرایط ثبات به‌سر برد و در روز 26ژوئن قیمت این محصول در کانال 71دلار به ازای هر بشکه به‌ثبت رسید.