8 copy

شاخص برنت که از روز 4ژوئن مسیر صعودی را در پیش گرفته بود، در روز 20ژوئن در کانال 86دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت و از این‌رو قیمت جهانی محصولات پتروشیمی نیز تحت‌تاثیر این جهش قیمتی شاخص برنت افزایشی شدند و در نهایت قیمت‌های داخلی محصولات پلیمری و شیمیایی نیز طی دو هفته گذشته با افزایش همراه بودند. قیمت برنت در روز 22ژوئن مسیر خود را تغییر داد و به کانال 85دلار به ازای هر بشکه رسید که نسبت به‌ روز جمعه با 0.5‌درصد کاهش همراه بود. این افت قیمت در حالی اتفاق افتاد که نشانه‌‌‌هایی از تقویت تقاضای جهانی برای نفت وجود دارد و این موضوع موجب اوج‌‌‌گیری قیمت نفت در روز جمعه شد. به طور کلی شاخص نفت‌خام حدود 3‌درصد در هفته گذشته افزایش یافت و دومین پیشرفت هفتگی متوالی را پس از حدود 4‌درصد افزایش در هفته گذشته به ثبت رساند.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 3تیرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای نهمین هفته متوالی حدود 289تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 42‌هزار و 595تومان در روز 27خردادماه به 42‌هزار و 884تومان در روز 3تیرماه رسید و در واقع با 0.68‌درصد رشد همراه شد و از این رو موجب افزایش 90‌درصدی قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌‌‌ جهانی برخی از محصولات پتروشیمی در کانال صعودی قرار دارد و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر تدریجی رشد خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالاها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که در برخی از محصولات قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده‌‌‌اند.

 رشد یکپارچه قیمت پایه پلیمری‌‌‌ها

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 3تیرماه نشان می‌دهد که همه محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌اتیلن سبک فیلم با رشد 2.7‌درصد معادل یک‌هزار و 197تومان به قیمت 45‌هزار و 645تومان رسیده است. به طور کلی در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، همه محصولات پلیمری به دلیل افزایش نرخ دلار مبادله‌‌‌ای و همچنین تغییرات صعودی قیمت‌های جهانی به صورت یکپارچه با رشد همراه بودند. از این‌رو اکریلونیتریل بوتادین استایرن 0150 در رده دوم صعودی‌‌‌های گروه کالایی پلیمری‌‌‌ها قرار گرفت که نسبت به ‌روز 27خردادماه 2.6‌درصد افزایش قیمت داشت و در روز سوم تیرماه سال‌جاری به 83‌هزار و 146تومان رسید. قیمت جهانی این محصول پلیمری نیز 37دلار به ازای هر تن افزایش را به ثبت رسانده است.  در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای 28‌هزار و 500تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، 50‌درصد محصولات پلیمری با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته همراه بودند و در این گروه پلی‌‌‌استایرن معمولی 1540 با 0.5‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرار گرفته است. این در حالی است که دلار مبادله‌‌‌ای موثر بر قیمت‌گذاری این گروه در روز 3تیر نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر تغییر قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است. در گروه کالایی شیمیایی نیز بیشتر گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و آروماتیک سنگین با 5‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی و بنزن با 3.5‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 289تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است.

آرامش نسبی در معاملات بورس‌کالا

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی 26خرداد تا یک‌تیرماه گویای آن است که این بازار میزبان 115‌هزار و 862تن انواع پلیمر بود که با تقاضای 120‌هزار و 195تنی مواجه شد و در نهایت 86‌هزار و 554تن از پلیمرهای عرضه‌شده با میانگین قیمت موزون 48‌هزار و 461تومان به ازای کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در هفته پایانی خردادماه حدود 74‌درصد پلیمرهای عرضه‌شده به فروش رسید. مقایسه آمار و اعداد تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی دو هفته پایانی خردادماه نشان می‌دهد که میزان عرضه پلیمر در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن 3.3‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است. از طرفی میزان معاملات پلیمر در هفته پایانی خردادماه نسبت به هفته سوم این ماه 15‌درصد افت داشته است. بررسی بازار فیزیکی محصولات شیمیایی نیز ظرف دو هفته پایانی بهار نشان می‌دهد که این بازار برخلاف پلیمری‌‌‌ها با رونق معاملات و تب و تاب عرضه همراه بوده است. از این‌رو در بازه زمانی 26خرداد تا یک‌تیرماه سال‌جاری 57‌هزار و 222تن انواع محصول شیمیایی عرضه شد که با استقبال 49‌هزار و 981تنی مواجه شد و در نهایت 39‌هزار و 455تن از این محصولات با میانگین قیمت موزون 42‌هزار و 975تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. مقایسه آمار و ارقام معاملات رینگ شیمیایی طی دو هفته آخر خردادماه نشان می‌دهد که میزان عرضه 8.7‌درصد افزایش داشته و میزان معاملات محصولات شیمیایی در هفته آخر بهار 1403 چیزی حدود 7‌درصد رشد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که میانگین قیمت موزون معاملات این نوع محصولات با رشد 4.5درصدی همراه بوده است.