تب‏‏‌وتاب معاملات لوب‏‏‌کات در رینگ فیزیکی

شاخص برنت که طی هفته گذشته با افت قیمت همراه شده بود، در روز چهارشنبه ۱۲ژوئن وارد کانال ۸۲دلار به ازای هر بشکه شد و از این‌رو چشم‌‌‌انداز افزایش تقاضای جهانی را برای نفت تقویت کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی از ۹۰۰‌هزار بشکه در روز به ۱.۱میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ تغییر داد. با افزایش تقاضا بهای نفت برنت نیز به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد و از این‌رو قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی نیز با رشد تدریجی و پیوسته همراه خواهند بود که در ادامه رینگ فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالای ایران نیز تحت‌تاثیر این اوج‌‌‌گیری قیمت‌ها خواهد بود.

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳خردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد که این بازار در مدت مورد مطالعه میزبان ۳۷‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک بوده است که با تقاضای ۲۸‌هزار تنی مواجه شد و در نهایت همه حجم مورد تقاضا با میانگین قیمت موزون ۲۲‌هزار و ۸۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که هفته گذشته (۱۲ تا ۱۶خردادماه) در بازار فیزیکی بورس‌کالا حدود ۲۲‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک عرضه شد و با استقبال ۱۲‌هزار تنی مواجه شد و در پایان همه حجم مورد تقاضا با میانگین موزون ۲۲‌هزار و ۷۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. مقایسه آمار حجم عرضه و میزان معاملات طی دو هفته متوالی نشان می‌دهد که این موارد به ترتیب با ۴۰.۵‌درصد و ۵۷‌درصد افزایش همراه بوده است. مقایسه آمار و اعداد هفته‌های سوم و چهارم خردادماه نشان می‌دهد که با وجود رشد ۰.۴درصدی قیمت اما معاملات در تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی با رونق همراه بوده، به طوری که طی هفته جاری بیش از نیمی از حجم عرضه لوب‌‌‌کات سبک مورد معامله قرار گرفته است.

7 copy

ادامه رشد قیمت نفت کوره سولفور بالا

مطالعه رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در هفته چهارم خردادماه 1403 نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود. بررسی بازار فیزیکی این محصول طی هفته‌‌‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت این محصول در بازار داخلی با رشد تدریجی و پیوسته همراه بوده است. این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد از سه‌هفته گذشته تاکنون در ثبات نسبی به سر می‌‌‌برد و در کانال 59‌هزار تومان قرار دارد. از این‌رو افزایش تدریجی قیمت این محصول را می‌‌‌توان به رشد قیمت‌های جهانی نسبت داد. بررسی قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی گویای افزایش نرخ‌های جهانی است؛ اما رشد تدریجی و پیوسته قیمت فرآورده‌‌‌های نفتی در حالی رخ می‌دهد که شاخص برنت تحت‌تاثیر ادامه و تشدید تنش در منطقه خاورمیانه روند نزولی را در پیش گرفته است. همچنین قیمت پایه فروش لوب‌‌‌کات سبک در سال 1402 براساس نرخ ارز نیمایی 39‌هزار و 500تومان بود و در سال 1403 نرخ ارز حواله‌‌‌ای در بازار مبادله به 41‌هزار و 500تومان رسیده است. از این‌رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد 4.8درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت لوب‌‌‌کات سبک گذاشته است.

از طرفی قیمت عرضه لوب‌‌‌کات براساس بهای HSFO180 (نفت کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یکباره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت کوره سولفور بالا می‌‌‌تواند در قیمت‌گذاری این محصول تاثیر مستقیم بگذارد. قیمت پایه لوب‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل  HSFO(نفت کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود. بنابراین بررسی قیمت نفت کوره سولفور بالا نشان از این دارد که قیمت آن از 5  آوریل که بالاترین قیمت از ابتدای سال میلادی به حساب می‌‌‌آید، در ثبات نسبی قرار داشت و در روز 5ژوئن به پایین‌‌‌ترین قیمت چهار ماه اخیر رسید و کانال 67دلار و 28سنت دلار به ازای هر بشکه را لمس کرد و پس از آن تحت‌تاثیر ادامه تنش‌‌‌ در مناطق دارای ذخایر نفتی مجددا مسیر صعودی را در پیش گرفت و در روز 10ژوئن در کانال 69دلار و 95سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت.  در ادامه تاثیر آن بر قیمت‌گذاری محصولات داخلی همچون لوب‌‌‌کات سبک قابل مشاهده است و از این‌رو افزایش قیمت این محصول در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران تحت‌تاثیر اوج‌‌‌گیری تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک منطقه است و افزایش تدریجی قیمت‌های جهانی در روزها و هفته‌‌‌های آینده این موضوع را پیش‌بینی می‌کند که رشد قیمت فرآورده‌‌‌های نفتی در بازار داخلی ادامه داشته باشد و از این‌رو پیش از اوج‌‌‌گیری قیمت‌های پایه میزان تقاضا برای ماده اولیه روغن موتور با افزایش 57درصدی همراه بود. وضعیت کلی این بازار با توجه به جایگاه آن در حوزه روانکارها را باید مهم ارزیابی کرد؛ اگرچه نوسان بهای نفت خام، نفت کوره و شرایط بازار به خودی خود این وضعیت عمومی را تغییر خواهد داد.