Untitled-8 copy

بازار مالی بورس‌ کالای ایران سومین هفته خرداد ماه را قرمزپوش آغاز کرد؛ به‌‌‌نحوی که از ساعات ابتدایی بازگشایی این معاملات از نرخ گواهی‌‌‌های سپرده سکه و عمده گواهی‌‌‌های سپرده زعفران کاسته شد. این افت نرخ در حالی در این تابلو رقم خورد که صندوق‌های طلا نیز با افت ارزش مواجه شدند، بازار مشتقه نیز قرمزپوش شد.  عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از سقف کانال قیمتی 59‌هزار تومان به کف این کانال قیمتی و افت نرخ طلا در بازار جهانی به قرمزپوشی بازار دارایی‌‌‌های مالی و کالایی ظرف روز ابتدایی هفته یعنی شنبه نوزدهم خردادماه انجامید. احتمال صدور قطعنامه علیه ایران ظرف هفته گذشته به رشد بهای ارز در بازار آزاد انجامید. با این حال پس از صدور قطعنامه مشخص شد که این قطعنامه فاقد ریسک قابل‌توجهی است و این موضوع باعث تخلیه فشار رشد نرخ در بازار ارز شد.

بازگشت سکه بورسی به کانال 39میلیون تومانی

در میانه ساعات معاملاتی روز گذشته، گواهی سکه با میانگین نرخ 39میلیون و 700‌هزار تومان در بازار مشتقه بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم حدود یک‌درصد کمتر از بهای بازگشایی این دارایی در ابتدای دیروز بود. در عین حال این رقم کمترین نرخ فروش سکه بورسی پس از هفتم خردادماه بود.  در حالی که غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی از جمله افت نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش بهای طلا در بازار جهانی به قرمزپوشی بازار سکه فیزیکی و بازار گواهی سپرده کالایی انجامید، سرعت افت نرخ در رینگ دارایی‌‌‌های طلایی بورسی بیشتر بود و در حالی که تا میانه روز سکه در بازار فیزیکی تا کف کانال قیمتی 40میلیون تومانی عقب‌‌‌نشینی داشت، سکه بورسی 39میلیون تومانی شد.

به شکل بنیادی نرخ فروش هر گواهی سکه بورسی برابر یک‌صدم قیمت فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا برای گواهی سکه باعث می‌شود تا این دارایی در نرخی کمتر یا بالاتر از ارزش بنیادی معامله شود. در میانه روز گذشته سکه بورسی 2‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی مورد دادوستد قرار گرفت. این موضوع بیانگر آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا این رویه افت نرخ را جدی‌‌‌تر ارزیابی کرده‌اند، بنابراین کالاها با سرعت بیشتری در مسیر افت نرخ قدم برمی‌‌‌دارند.

سیگنال جهانی منفی شد

نوسان بهای طلا در بازار جهانی از جمله سیگنال‌‌‌های موثر بر بازار دارایی‌‌‌های طلایی داخلی است. ظرف روز پایانی هفته 3.5‌درصد از ارزش هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا کاسته شد که این موضوع از عقب‌‌‌نشینی نرخ دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخل حمایت کرد. در عین حال بازده طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف بازه هفتگی منفی 1.46‌درصد و در بازه ماهانه منفی 0.68‌درصد شد. البته همچنان 16.5‌درصد بالاتر از قیمت مشابه در زمان مشابه سال قبل معامله می‌شود. طلای جهانی کانال 2300دلاری را از دست داد؛ به‌‌‌نحوی که روز جمعه هفتم ژوئن این فلز با نرخ 2‌هزار و 293دلار به ازای هر اونس معامله شد که این رقم کمترین بهای فروش این دارایی پس از 30آوریل یعنی 40روز اخیر بود. 272‌هزار فرصت شغلی جدید در ماه مه در ایالات‌متحده آمریکا ایجاد شد که این رقم 100‌هزار نفر بیش از میانگین انتظارات بازار بود. بهبود وضعیت بازار کار در ایالات‌متحده باعث شد تا فدرال‌‌‌رزرو امکان تعویق زمان آغاز کاهش نرخ بهره را داشته باشد. در حالی که بیش از 68‌درصد فعالان بازار به کاهش نرخ بهره از ماه سپتامبر امیدوار بودند، پس از انتشار داده‌‌‌های اشتغال، این نسبت به 55‌درصد کاهش یافت.

در این میان بانک خلق چین از میزان خرید طلا در ماه مه کاست. ظرف ماه‌‌‌های اخیر بانک خلق چین به شکل مضاعفی نسبت به خرید طلا از بازار جهانی اقدام کرده بود که این موضوع با تقویت تقاضا زمینه‌‌‌ساز رشد بهای این دارایی طلایی شد. در این شرایط عقبگرد تقاضا برای طلا از سوی بانک خلق چین از افت نرخ این دارایی ارزشمند در بازار جهانی حمایت کرد.