بذرافشان با تاکید بر اینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده ‌است، گفت: بین ٢٠ تا ۴٠ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و حتی تا ٢٠درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته است. نادر بذرافشان در نشست خبری دیروز با بیان اینکه فعالیت کانال‌های غیررسمی در فضای مجازی مورد تایید نیست، اظهار کرد: یکسری کانال‌های غیررسمی فعال هستند که مورد تایید اتحادیه نیستند و کانال رسمی مورد تایید هنوز راه‌اندازی نشده است. او تاکید کرد: نرخ روز طلا با توجه به انس جهانی و اولین معامله فیزیکی که ساعت ١١ به بعد در بازار تهران انجام می‌شود، قابل‌اتکاست و معاملات فردایی مورد تایید نیست.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی تعدادی از گردانندگان کانال‌های غیررسمی را شناسایی کرده، گفت: ٩٠ درصد گردانندگان این کانال‌ها از افراد خارج از صنف هستند که در شبکه‌های مجازی حضور پیدا کرده‌اند. اگر افرادی از این کانال‌ها معامله‌ای انجام دهند، در صورت بروز اشکال اگر به اتحادیه مراجعه کنند، رفع این مشکل قابل‌پیگیری و رسیدگی نیست. بذرافشان افزود: اخیرا با پلیس امنیت اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به نیاز به فعالیت گروه خاصی که در فضای مجازی معاملات را انجام دهد، نسبت به ایجاد و تشکیل یک گروه واحد در فضای مجازی اقدام شود که با جلسات پلیس امنیت اقتصادی اساسنامه‌ای تدوین شد و قرار شده تا پایان مرداد‌ این کانال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند. البته تنها افراد دارای مجوز می‌توانند در این کانال فعالیت و معامله کنند و معاملات هم در نهایت به صورت فیزیکی انجام می‌شود. همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری انحلال کانون صرافان روی بازار سکه گفت: انحلال کانون صرافان تاثیری در بازار سکه نداشت.

البته نرخ ارز روی بازار سکه اثرگذار است اما به طور مستقیم تاثیری روی بازار سکه ندارد. رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با تکذیب فرارهای مالیاتی عمده در صنف طلا و جواهر و پایین بودن عدد مالیاتی ادامه داد: از سال٩٩ مالیات این صنف، براساس اظهارنامه اخذ می‌شد اما بعد از آن تراکنش‌ها ملاک مالیات قرار گرفت. به دلیل انجام تراکنش‌هایی غیر از معاملات، مذاکراتی انجام و براساس ادله‌ها قرار بر این شد از ١٠٠درصد تراکنش‌ها ٣٠درصد کاهش پیدا کند و ٧٠درصد تراکنش‌ها مبنای مالیات قرار بگیرد. اما در سال ١۴٠٠ چرخش حساب کل افراد حقیقی و حقوقی و تراکنش‌ها و جابه‌جایی‌های پول مبنا قرار گرفت اما در هر شرایط صنف طلا و جواهر جزو صنوفی بوده که مالیات بحق را پرداخت می‌کند و درباره مالیات شفاف‌سازی انجام می‌شود. فرار مالیاتی در حداقل است و فرارهای مالیاتی را تکذیب می‌کنم.