8 copy

افت نرخ در بازارهای مالی

بررسی روند معاملات دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران حاکی از تداوم افت ارزش در این بستر است؛ به صورتی که معاملات گواهی سکه رفاه در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا طی ساعات آغازین روز چهارشنبه 28تیرماه با کاهش نرخ مواجه شد. البته این گواهی هفته جاری را نیز با کاهش ارزش آغاز کرد و با از دست دادن کانال 280‌هزار تومانی به کانال 270‌هزار تومانی سقوط کرد. روز گذشته هر گواهی سکه رفاه به‌طور متوسط با ارزشی برابر با 275‌هزار تومان به ازای هر عدد معامله شد و نسبت به دوشنبه 27تیرماه حدود یک‌‌درصد کاهش ارزش را ثبت کرد. این در حالی است که در ابتدای تیرماه این گواهی به طور متوسط با قیمتی بالاتر از 280‌هزار تومان خرید و فروش می‌‌‌شد. همچنین این افت نرخ تنها محدود به گواهی سکه رفاه نبود و معاملات تمام نماد‌‌‌های دیگر گواهی سکه نیز با افت نرخ مواجه شدند و اکثر نماد‌‌‌های صندوق‌های طلا روز گذشته را قرمزپوش آغاز کردند. با این حال، بررسی معاملات حاکی از آن است که تمام نماد‌‌‌های گواهی زعفران روند صعودی را در پیش گرفته و یک تا 2‌درصد رشد ارزش را به ثبت رساندند.

ثبات نرخ ارز در کانال 48‌هزار تومانی را می‌توان از دلایل اصلی کاهش تقاضا و افت قیمت گواهی سکه دانست. بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که بهبود فرآیند تخصیص ارز در معاملات رسمی و عدم‌انتشار اخبار منفی سیاسی موجب شده است تا تقاضا برای ارز‌‌‌های شاخص از جمله دلار افت کند. از طرفی سیگنال‌‌‌های مثبت سیاسی مانند بهبود روابط ایران و عربستان و گمانه‌‌‌زنی در خصوص توافق غیر‌مکتوب میان ایران و آمریکا نیز بر ثبات قیمتی نرخ ارز در بازار آزاد موثر بوده است. در نتیجه برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به موارد ذکرشده، کریدور قیمتی 46 تا 50‌هزار تومان را می‌‌‌توان بازه تعادلی نرخ آزاد ارز در کوتاه‌مدت دانست. بهای طلا در بازار آزاد نیز همزمان با افت نرخ ارز در حال کاهش است. روز گذشته هر قطعه سکه امامی به‌طور متوسط با قیمت 27میلیون و 500‌هزار تومان در بازار آزاد معامله شد. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران برابر یک‌صدم ارزش سکه در بازار آزاد است. بنابراین می‌توان گفت که ارزش سکه بورسی و سکه در بازار آزاد در سطحی برابر با یکدیگر قرار گرفته است.

کاهش قابل‌توجه حجم معاملات

مساله قابل‌توجه اما تداوم کوچ نقدینگی از بازار مالی و مشتقه بورس‌کالاست. به عقیده تحلیلگران با کاهش نوسان نرخ ارز، بازده دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برخی معامله‌‌‌گران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به سمت سایر بازار‌‌‌ها هدایت کنند. بررسی حجم معاملات نیز مهر تاییدی بر این موضوع است؛ زیرا در حالی که حجم معاملات گواهی سکه در دوماه انتهایی فصل آغازین سال‌جاری عموما در سطحی بین 150‌هزار تا 200‌هزار عدد قرار داشت؛ اما در هفته‌‌‌های گذشته به زیر 90‌هزار رسیده و به طور متوسط در سطحی برابر با 70‌هزار قرار گرفته است.

بازار جهانی

برخلاف بازار داخلی اما بهای طلا در بازارهای جهانی روندی متفاوت را در پیش گرفته و در حال صعود است. روز گذشته بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا (کامکس) و بورس طلای شانگهای به ‌هزار و 978دلار رسید و بازده هفتگی مثبت 2درصد را به ثبت رساند. این سطح قیمتی از سه‌ماه گذشته تاکنون دیده نشده بود.  افزایش نشانه‌‌‌هایی مبنی بر تضعیف دلار را می‌توان دلیل اصلی این رشد قیمتی نامید. بررسی اخبار حاکی از آن است که کاهش تورم در ایالات‌متحده موجب شده است امیدواری نسبت به اتمام سیاست انقباض پولی توسط فدرال‌رزرو افزایش پیدا کند.

البته در دو روز گذشته انتشار اخباری در مورد افزایش درآمد در وال‌استریت موجب شد تا ارزش دلار از پایین‌ترین سطح 15ماهه خود بازگردد و بازارهای سهام جهانی در سه‌شنبه گذشته نیز افزایشی شوند. برخی تحلیلگران معتقدند به طور سنتی وقتی به مرحله‌‌‌ای می‌‌‌رسید که فدرال‌رزرو افزایش نرخ بهره را به پایان می‌‌‌رساند و رشد اقتصادی نیز خوب است، بازار‌‌‌ها به افزایش تمایل پیدا می‌کنند. با این حال انتظار می‌رود که بانک‌مرکزی آمریکا نرخ بهره را به میزان 25/ 0واحد دیگر در جلسه‌‌‌ای که در ماه میلادی جاری برگزاری می‌شود افزایش دهد. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر داده‌‌‌های اقتصادی جدید و گزارش شرکت‌های بزرگ در ایالات‌متحده برای پیش‌بینی دقیق‌‌‌تر هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های ‌مرکزی اروپا و انگلستان در ماه‌‌‌های آتی سیاست‌‌‌های انقباضی شدید‌‌‌تری را برای کاهش تورم در پیش گیرند. در شرق آسیا اما داده‌‌‌های مرکز ملی آمار چین نشان می‌دهد که در سه‌ماه دوم سال میلادی جاری اقتصاد این کشور تنها 3/ 6‌درصد رشد کرده که کمتر از رشد 3/ 7درصدی مورد انتظار تحلیلگران بوده است. در نتیجه امید‌‌‌ها نسبت به طرح‌‌‌های حمایتی بیشتر توسط سیاستگذاران این کشور به جهت تحریک رشد اقتصادی افزایش پیدا کرده است.