ثبت رکورد کمترین تقاضا برای میلگرد

بررسی معاملات محصولات زنجیره فولاد نشان می‌دهد که با توجه به کاهش انتظارات تورمی، قیمت محصولات فولادی نیز در کانال نزولی قرار گرفته است. از این‌رو آهن اسفنجی طی سه‌هفته اخیر مسیر کاهشی را در پیش گرفته است و با توجه به این موضوع تولید شمش برای کارخانه‌هایی که کل زنجیره را دارا هستند سود‌آور خواهد بود. آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان عرضه شمش فولادی در تالار فیزیکی بورس‌کالا طی دوهفته اخیر افزایش داشته است، اما میزان تقاضا و معاملات روبه کاهش می‌رود.

این در حالی است که قیمت پایه تعیین‌شده برای شمش‌‌‌های عرضه‌شده نسبت به هفته‌‌‌های پیشین کاهشی بوده؛ اما این موضوع موجب تحریک نوردکاران برای خرید شمش نشده است. از طرفی تالار فیزیکی مقاطع طویل نیز شرایط مشابهی دارد و با توجه به کاهش قیمت، میزان تقاضا برای میلگرد کم است، به طوری که روز چهارشنبه رکورد کمترین میزان تقاضا برای میلگرد به ثبت رسید؛ چراکه که اعمال فرمول‌‌‌گذاری جدید برای تعیین قیمت پایه موجب شده است تا میلگرد بازار فیزیکی گران‌‌‌تر از کف قیمت بازار باشد، از این‌رو مشتریان از خرید محصول موردنیاز خود در بورس‌کالا امتناع می‌کنند. مشکل نقدینگی و سردرگمی نرخ ارز هم مزید بر علت شده است تا بازار فیزیکی محصولات فولادی در رکود به سر ببرد.

ضعیف‌‌‌ترین تقاضا برای میلگرد رقم خورد

بررسی معاملات میلگرد در تالار صنعتی بورس‌کالا نشان می‌دهد که روز چهارشنبه رکورد کمترین تقاضا و همچنین کمترین نسبت حجم معامله به عرضه در سال‌جاری محصولات فولادی شکسته شد. تغییر فرمول قیمت پایه میلگرد براساس ضریب ۱۶درصدی بالاتر از قیمت پایه شمش موجب شده است تا قیمت این محصول در بورس‌کالا بیشتر از قیمت کف بازار این محصول باشد و همین موضوع تقاضا را برای میلگرد بورسی که حتی در شرایط قبلی نیز اندک بود به حداقل رسانده است. از طرفی با توجه به الزام بازگشت ارز صادراتی کل زنجیره فولاد به سامانه نیما، مشخص نیست که حجم بالای عرضه‌‌‌های فروش‌نرفته میلگرد در کدام بازار و با چه قیمتی باید عرضه شود.

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که روز چهارشنبه ۱۹اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، در بازار فیزیکی ۱۹۸هزار تن میلگرد پرمصرف ساختمانی عرضه شد که با احتساب معاملات مچینگ، حدود ۱۷‌هزار تن از آن که معادل ۹‌درصد از عرضه‌‌‌ها به حساب می‌‌‌آید، مورد معامله قرار گرفت. در معاملات روز چهارشنبه قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار به ۲۴‌هزار و ۸۲۵تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که بررسی معاملات دو هفته متوالی میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا نشان می‌دهد که قیمت موزون معاملات کاهش ۰.۲درصدی را به ثبت رسانده بود. عمده معاملات میلگرد با قیمت پایه ۲۵‌هزار و ۱۱۹تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد.

معامله ۴۷درصدی شمش‌‌‌

بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته معاملاتی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۴۳‌درصد در معاملات ۱۰ اردیبهشت‌ماه به ۴۷‌درصد افزایش داشته است که ۴‌درصد رشد را گزارش می‌کند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز ۱۷اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به ۱۰ماه جاری ۱.۷‌درصد افزایش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه ۱۷اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۲۸۷‌هزار و ۷۳۴تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۰.۷برابری چیزی حدود ۴۷‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۱۷اردیبهشت‌ماه ۲۱‌هزار و ۱۴۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود که کاهش ۱.۶درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند.

همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان تقاضا و معاملات در روز ۲۷ ا‌ردیبهشت‌ماه نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۰.۹‌درصد و ۱۰‌درصد رشد داشته است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز ۱۷اردیبهشت‌ماه در بازه ۲۰‌هزار تا ۲۱‌هزار و ۶۵۰تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی ۱۷اردیبهشت‌ماه ۲۰‌هزار و ۸۲۵تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۱.۱‌درصد افت را گزارش می‌کند. شمش با میانگین قیمت ۲۱‌هزار و ۱۴۰تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید کف قیمت میلگرد به ۲۵‌هزار توان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد.