Untitled-6 copy

رشد شاخص‌‌‌های سهام در آسیا موجب شده است تا بانک‌های مرکزی بزرگ جهان همچنان در حال افزایش نرخ بهره باشند. سرمایه‌گذاران به انتظار نتیجه نشست پیش‌بینی‌شده اوپک‌پلاس نشسته‌‌‌ بودند که می‌‌‌توانست به کاهش بیشتر عرضه در سال 2024 منجر شود، از این‌رو قیمت نفت بعد از به دام افتادن در کانال کاهشی از روز 6دسامبر مسیر خود را تغییر داده و روند صعودی را در پیش گرفته است. معاملات آتی نفت برنت برای ماه ژانویه با 90سنت افزایش به 84دلار در هر بشکه رسید. همچنین نشست اوپک‌پلاس که قرار بود در ابتدای هفته گذشته برگزار شود، به دلیل اختلاف‌نظر بر سر سهمیه‌‌‌بندی میزان تولید برای تولیدکنندگان آفریقایی به تعویق افتاد. در ادامه با برگزاری نشست اوپک‌پلاس تولیدکنندگان اوپک‌پلاس توافق کردند که 2.2میلیون بشکه در روز را از بازار جهانی در سه‌ماهه سال آینده حذف کنند.

اوپک‌پلاس به علت افت قیمت نفت به زیر محدوده 98دلار بر کاهش تولید نفت تمرکز داشت. همچنین تحلیلگران معتقدند تنها امید واقعی برای تعادل بلندمدت در بازار، بهبود چشمگیر داده‌‌‌های اقتصادی جهانی با شروع سال جدید است که باید ناشی از کاهش نرخ بهره باشد. قیمت نفت در روز جمعه 2‌درصد افزایش یافت و به رشد روزهای قبل ادامه داد؛ از این‌رو شاخص برنت در روز جمعه افزایش یافت و به 75دلار و 84سنت رسید. با توجه به اینکه شاخص GSCI بیشتر تحت‌تاثیر وضعیت جهانی نفت است، بنابراین این شاخص از روز 29نوامبر روند کاهشی را در پیش گرفته است.

GSCI  به‌عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا و همچنین معیاری برای عملکرد کالا در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص از ابتدای سال 2023 تاکنون حدود 222.5واحد معادل 6.36‌درصد کاهش یافته و به عبارت بهتر روند افت تدریجی را در پیش گرفته است. این شاخص در 15ماه سپتامبر سال‌جاری به بالاترین میزان خود از ابتدای سال 2023 رسید و شاخص 3803.5واحد به ثبت رسید و بعد از آن روند این شاخص تا روز پنج‌شنبه کاهشی شد و در 8دسامبر سال‌جاری ورق برگشت و 3273واحد به ثبت رسید.

شاخص‌‌‌های کالایی در کانال افزایشی

شاخص CRB به‌عنوان یکی دیگر از شاخص‌‌‌های کالایی نشانگر تغییرات بازارهای کالاهای جهانی است که در ماه سپتامبر به بالاترین میزان خود طی 11ماه گذشته رسیده بود. به عبارت بهتر بالاترین میزان شاخص CRB در ماه سپتامبر 327.48واحد به ثبت رسید و در نیمه ماه اکتبر روند نزولی تدریجی را در پیش گرفت و در نیمه دوم این ماه مسیر این شاخص صعودی شد. از 29نوامبر هم این شاخص در مسیر کاهش قرار گرفته است، به طوری که در روز 8دسامبر شاخص CRB به 297واحد رسید و به نوعی این شاخص از روز 29نوامبر مسیر کاهشی را در پیش گرفته و با توجه به صعودی شدن شاخص برنت این شاخص نیز در روز جمعه در کانال افزایشی قرار گرفته است. در تعیین شاخص CRB 39مبحث انرژی سهم دارند و 41‌درصد محصولات کشاورزی برای تعیین این شاخص سهیم هستند که در واقع بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داده‌اند. 7‌درصد فلزات گرانبها و 13‌درصد فلزات صنعتی در تعیین شاخص CRB موثر هستند.

بورس فلزات لندن (LME) بازار معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله فلزات اساسی است که یکی از بورس‌‌‌های کالایی قدیمی در دنیا به حساب می‌‌‌آید و فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی و فلزاتی مانند کبالت و مولیبدن و همچنین شمش فولاد در آن معامله می‌‌‌شوند. بررسی این بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی فلزات اساسی از اول تا هفتم ماه دسامبر روند نزولی را طی کرد و در روز جمعه 8دسامبر مسیر خود را تغییر داد و افزایشی شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که شاخص LME از ابتدای سال‌جاری میلادی حدود 400واحد معادل 10‌درصد کاهش یافته است. این شاخص در روز 8دسامبر 3583واحد به ثبت رسید.

بررسی بازار جهانی فلزات نشان می‌دهد که فلزاتی همچون فولاد، مس، آلومینیوم و طلا طی یک‌ماه اخیر روند صعودی را در پیش گرفته‌‌‌اند. با توجه به نزدیک شدن به انتهای سال‌جاری میلادی و آغاز فصل سرما میزان تقاضای جهانی برای فلزات اساسی جهت انبارسازی افزایش یافته که این موضوع موجب افزایش قیمت فلزات شده است. همچنین چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و تولیدکننده فلزات نیز به حساب می‌‌‌آید و از این‌رو انبارسازی چینی‌‌‌ها نیز تاثیر بسزایی بر روند صعودی قیمت کامودیتی‌‌‌ها داشته است. طبق روال سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود این سیر افزایشی مقطعی باشد و مجددا از نیمه ماه دسامبر قیمت‌ها عقب‌گرد کنند و وارد کانال نزولی شوند.

افزایش تقاضا، کامودیتی‌‌‌ها را صعودی کرد

معاملات آتی مس نزدیک به 3.75دلار در هر پوند بود که نسبت به پایین‌‌‌ترین سطح آن طی سه هفته گذشته  افزایش یافت؛ چراکه بازارها به ارزیابی سلامت تولیدات چین و ایالات‌متحده برای بینش در مورد تقاضای جهانی ادامه دادند. داده‌‌‌های جدید نشان می‌دهد که واردات از چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان، با 10‌درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 550‌هزار تن در ماه نوامبر رسیده که بیشترین میزان در دوسال گذشته است که نشان‌‌‌دهنده کاهش موجودی انبارها و برخی نشانه‌‌‌های مثبت برای مصرف است. در نتیجه، پرمیوم مس یانگسان به بالاترین میزان طی یک‌سال گذشته رسید که بیشتر بر تمایل فوری شرکت‌ها به این ماده تاکید کرد.

داده‌‌‌هایی که به روند خرید قوی به‌‌‌‌عنوان مجموعه‌‌‌ای از محرک‌‌‌ها و تزریق نقدینگی از سوی پکن اضافه می‌شود، قرار است بخش زیرساخت این کشور را ازجمله اقدامات متعدد برای کاهش اتکای اقتصاد چین به بخش املاک و مستغلات هدف قرار دهد. در همین حال، پاناما قصد دارد معدن مس فرست‌کوانتوم را تعطیل و تولید از یک منبع اصلی تامین جهانی را متوقف کند.

در حالی که سرمایه‌گذاران برای گزارش مشاغل ماهانه کلیدی در ایالات‌متحده آماده می‌‌‌شوند -که می‌‌‌تواند سرنخ‌‌‌هایی را در مورد مسیر آینده نرخ‌های بهره ارائه دهد- طلا روز جمعه پس از مواجهه با نوسانات شدید در روزهای اخیر در حدود 2030دلار در هر اونس ثابت ماند. در همین حال، آخرین اطلاعات از ایالات‌متحده نشان داد که ادعاهای اولیه کمتر از حد انتظار افزایش یافته و ادعاهای ادامه‌‌‌دار کاهش بیشتری داشته است. قیمت سنگ‌آهن نیز از ابتدای سال‌جاری حدود 15‌درصد افزایش داشته و با توجه به انبارسازی پایان سال قیمت سنگ‌آهن افزایشی شده و به 136یوآن به ازای هر تن رسیده است که پیش‌بینی می‌شود از نیمه ماه دسامبر روند قیمتی معکوس شود و همچون ماه‌‌‌های گذشته روند نزولی را در پیش بگیرد.