Untitled-7 copy

Untitled-6 copy

متعاقب جنگ غزه و اسرائیل در منطقه خاورمیانه  اما مدتی است بهای نفت روند نزولی را در پیش گرفته، به‌طوری که شاخص برنت روز 12نوامبر به 81دلار و 630سنت رسید. از طرفی ابهام نسبت به سرانجام جنگ در منطقه موجب شده است تا تولیدکننده‌‌‌های بزرگ نفت همچون عربستان و روسیه میزان تولید خود را طی یک‌ماه اخیر کاهش دهند و به ادامه افت تولید نیز تا روشن شدن سرنوشت جنگ تاکید دارند. از این‌رو شاخص برنت در پی کاهش میزان تولید و تقاضا نیز به کمترین میزان خود طی سه‌هفته اخیر رسیده و با توجه به اینکه شاخص GSCI بیشتر تحت‌تاثیر وضعیت جهانی نفت است، از این‌رو این شاخص روند نزولی را در پیش گرفته است.

GSCI به‌عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا و معیاری برای عملکرد کالا در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص از ابتدای سال 2023 تاکنون حدود 46.57واحد معادل 1.33‌درصد کاهش یافته و به عبارت بهتر روند نزولی تدریجی را در پیش گرفته است. این شاخص در 15سپتامبر سال‌جاری به بالاترین میزان خود از ابتدای سال 2023 رسید و شاخص 3803.5واحد به ثبت رسید و بعد از آن روند این شاخص کاهشی شد، به نحوی که در 12نوامبر سال‌جاری 3449.2واحد شد.

شاخص CRB نشانگر تغییرات بازارهای کالاهای جهانی است که در ماه اکتبر به بالاترین میزان خود طی دوماه گذشته رسیده بود. به عبارت بهتر بالاترین میزان شاخص CRB در ماه اکتبر 324.66واحد به ثبت رسید و در ماه نوامبر روند نزولی تدریجی را در پیش گرفت و روز 11نوامبر این شاخص به 310واحد کاهش یافت. در تعیین شاخص  CRB، 39درصد مبحث انرژی سهم دارد و 41‌درصد محصولات کشاورزی برای تعیین این شاخص سهیم هستند که به نوعی بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داده است. در تعیین شاخص CRB، 7‌درصد فلزات گرانبها و 13‌درصد فلزات صنعتی موثر هستند.

بورس فلزات لندن (LME)، بازار معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله فلزات اساسی است که یکی از بورس‌‌‌های کالایی قدیمی در دنیا به حساب می‌‌‌آید که فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی و فلزاتی مانند کبالت و مولیبدن و همچنین شمش فولاد در آن معامله می‌‌‌شوند. بررسی این بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی فلزات اساسی سیر نزولی را طی می‌کنند. چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و همچنین بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده‌‌‌ فلزات آهنی و غیر‌آهنی شناخته می‌شود. با توجه به اینکه اقتصاد چین مجددا وارد فاز انقباضی شده و میزان تولید و صادرات این کشور کاهش یافته است، این موضوع موجب افت چشمگیر تقاضای جهانی برای فلزات اساسی شده است. از این رو شاخص LME نیز طی یک‌ماه گذشته در کانال کاهشی قرار گرفته است. به‌طور کلی با توجه به درگیری‌‌‌های خاورمیانه، ورود مجدد چین به وضعیت رکود و احتمال افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا میزان تقاضای جهانی برای نفت، فلزات اساسی و محصولات کشاورزی کاهش یافته و این امر باعث شده است تا سه شاخص اصلی بازار کالایی در کانال کاهشی قرار بگیرند.