۴۴‌درصد تیرآهن بورسی معامله شد

در دومین هفته از مهرماه بالغ بر ۱۸‌هزار و ۷۰۰تن انواع تیرآهن در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که قیمت پایه انواع تیرآهن از ۲۱‌هزار و ۳۰۰تومان تا ۲۳‌هزار تومان متغیر بود و برای این محصول تقاضایی برابر ۲۰‌هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۸‌هزار تن تیرآهن از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی ۴۴‌درصد عرضه تیرآهن معامله شد که این رقم نسبت به میزان فروش میلگرد به مراتب بیشتر بود. بنابراین می‌‌‌توان گفت رکود در بخش تیرآهن کمتر از بازار میلگرد است. محدودیت در تولید، مهم‌ترین عامل رونق نسبی رینگ تیرآهن در کشور است. میزان تقاضا برای تیرآهن در کشور محدود بوده و در عین حال نوردکاران معدودی این محصول را تولید می‌کنند. به این ترتیب حجم معاملات تیرآهن نسبت به میلگرد بسیار پایین است. در حالی که میلگرد در ساختمان‌سازی مصرف می‌شود، میلگرد در احداث پروژه‌‌‌های زیرساختی و ساختمان‌‌‌های چندطبقه و برج‌‌‌ها به کار می‌رود و میزان تقاضا برای آن در کشور با توجه به پروژه‌‌‌های فعلی در دست کار محدود است.

رکود؛ مهمان همیشگی رینگ مقاطع

طی دومین هفته از مهرماه بالغ بر ۲۲۳‌هزار تن انواع میلگرد فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۳۵‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۲۳‌هزار تن میلگرد از این بازار انجامید. به این ترتیب در دومین هفته از مهرماه تنها حدود ۱۰‌درصد عرضه میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالا معامله شد. میلگرد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۲۰‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۱‌هزار و ۹۵۰تومان روانه رینگ صنعتی بورس‌کالا شد. قیمت پایه این محصول نسبت به نرخ فروش شمش فولاد در همین بازه زمانی ارزنده بود؛ با این حال انباشت مقاطع طویل فولادی در انبار تجار بدون مشتری باعث شده است تا تمایلی برای خرید مقاطع وجود نداشته باشد و به این ترتیب رینگ میلگرد برای چندمین ماه متوالی درگیر رکود شده است. در چنین شرایطی نسبت دادن گرانی هزینه ساخت مسکن به عرضه فولاد در بورس‌کالا صحت ندارد. 

بررسی روند معاملات مقاطع طویل فولادی ظرف هفته‌‌‌های گذشته نشان می‌دهد که رکود سنگین حاکم بر معاملات باعث شده است تا نوردکاران محصول خود را در کف نرخ تعادلی در بازار عرضه کنند و بخش اندکی از این محصول بدون رقابت در این بازار معامله شود. میانگین نرخ فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز چهارشنبه ۱۲مهرماه به ۲۱‌هزار و ۷۴۰تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش این میلگرد به ۲۳‌هزار و ۷۴۰تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که در همین زمان میلگرد در بازار آزاد با نرخ ۲۴‌هزار و ۳۰۰تومان معامله می‌شود. بنابراین تفاوت نرخ میلگرد بورسی و میلگرد بازار آزاد همچنان محدود است. البته اگر چشم‌‌‌انداز تقاضا در میان‌مدت و بلندمدت مثبت بود، همین تفاوت جزئی قیمت می‌‌‌توانست به رونق نسبی رینگ مقاطع منجر شود؛ اما نبود چشم‌‌‌انداز روشن از آینده تقاضا باعث شده است تا این بازار در رکود بیشتری فرو رود.