اقوامی جدید copy

در مجموع به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از واکنش‌های مقطعی بازارهای تحت‌تاثیر اخبار، مطلوب است تجزیه  و تحلیل‌های مقامات پس از امکان‌سنجی و قطعیت، رسانه‌ای شود. با توجه به‌وجود چهار روز معاملاتی در هفته گذشته، کندل هفتگی بازار با توجه به سه روز معاملاتی نخست هفته به‌صورت منفی و روز چهارشنبه به‌صورت مثبت بود و توانست در مجموع ۱/ ۱‌درصد کاهش ارتفاع را تجربه کند و از شاخص 2‌میلیون و ۱۲۱هزار واحد به 2‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۹۷هزار واحد برسد و شاخص هموزن نیز همسو با شاخص‌کل در سطح 718‌هزارو و 626 واحد قرارگرفت. حجم معاملات در هفته گذشته، به‌طور میانگین 7‌میلیارد و ۲۵۰میلیون برگه سهم بود و ارزش معاملات نیز به‌طور میانگین 4‌هزار و ۱۵۱‌میلیارد‌تومان را نشان‌داد. همچنین شاخص ورود و خروج پول، خروج‌ هزار و چهل و شش ‌میلیارد‌تومانی سرمایه حقیقی‌ها را نشان می‌دهد.

با این وجود به‌نظر می‌رسد از اواخر سال۱۴۰۱همراه با رشد قیمت دلار و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ورود پول به بازار همگام با رکود بازارهای موازی رشد بازارسرمایه هم با آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همسو شود، ولی با اتفاقات حواشی بازار همانند مصوبه نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوراک، ارزش معاملات رفته‌رفته کاهش یافت و اصلاح خود را آغاز کرد، با این‌وجود در نیمه نخست سال، بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، همچنان در جایگاه جذابی برای سرمایه‌گذاری از منظر ریسک به ریوارد قرار نداشت و نیازمند اصلاح برای رسیدن به نقاط جذاب و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خروج پول از سایر بازارها به این بازار بود.

باید به نکته اشاره کرد که در حال‌حاضر اکثر شرکت‌ها از منظر P/ E و P/ S در جایگاه جذابی برای سرمایه‌گذاری قراردارند و بازارهای مالی در محدوده‌های اصلاحی مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. البته با توجه به روند خوب مناسبات سیاسی، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و مبادله زندانیان، تغییر نرخ پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالای ایران و عوامل تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار مثبت دیگر، می‌توانیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتظار داشته باشیم در نیمه‌دوم سال۱۴۰۲ گزارش‌هایی که روانه کدال می‌شوند نسبت به نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نخست سال‌عملکرد بهتری خواهند داشت و با حفظ شرایط فعلی و عدم‌تغییر شرایط حائزاهمیت در ارتباط با بازار، به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل همگام با ورود پول و بالا رفتن ارزش معاملات از نظر ارزشی تا پایان سال ‌سه‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد را می‌تواند ببیند. البته باید توجه کرد این مقدار از لحاظ ارزشی محاسبه‌شده و انتظار داریم قیمت و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عرضه و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تقاضا به ارزش خود نزدیک شوند.