3 copy

واکنش مثبت فلزی‌‌‌ها به داده‌‌‌های اقتصادی

اقبال به معاملات کالایی‌‌‌ها بازگشت و بر نرخ این محصولات در بازارهای جهانی ظرف ساعات پایانی روز سه‌‌‌شنبه 13ژوئن و همچنین ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز چهارشنبه چهاردهم ژوئن افزوده شد. رشد نرخ شامل حال اغلب کامودیتی‌‌‌ها بود. با وجود این، فلزات آهنی و غیرآهنی رشد نرخ محسوسی را به ثبت رساندند، به نحوی که بر ارزش سنگ‌‌‌آهن، فولاد، نیکل، روی، آلومینیوم، سرب، روی و قلع افزوده شد.  نیکل با ثبت نرخ 22‌هزار و 294دلار به ازای هر تن به بیشترین نرخ ظرف یک‌ماه اخیر رسید؛ فلز روی با ثبت نرخ 2450دلار به ازای هر تن به بیشترین نرخ پس از نوزدهم ماه مه رسید؛ مس با ثبت رشد نرخ 83/ 3دلار به ازای هر پوند بیشترین نرخ پس از روز نهم ماه مه را تجربه کرد و سنگ‌‌‌آهن نیز با ثبت نرخ 114دلاری به بیشترین قیمت پس از روزهای پایانی آوریل صعود کرد.

حمایت داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا از بهای کامودیتی‌‌‌ها

فروکش کردن تورم در ایالات‌متحده آمریکا برای ماه مه، زمینه رشد نرخ کالاهای پایه را مهیا کرد؛ در حالی که تورم افسارگسیخته در آمریکا و عزم فدرال‌رزرو برای مهار آن از طریق افزایش نرخ بهره با ایجاد واهمه از بروز رکود اقتصادی، زمینه عقبگرد بهای کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرده بود. فروکش کردن ادامه‌‌‌دار تورم ظرف ماه‌‌‌های اخیر با ایجاد امیدواری نسبت به عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از افزایش بیشتر در نرخ بهره، باعث شد تا ظرف ساعات ابتدایی روز چهارشنبه چهاردهم ژوئن، بازارهای مالی و کالایی دنیا سبزپوش شوند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده برای آمریکایی‌‌‌ها در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 4درصدی داشت؛ اگرچه این نرخ فاصله محسوسی با هدف‌‌‌گذاری 2درصدی تورم از سوی فدرال‌رزرو دارد، برای یازدهمین ماه متوالی از نرخ تورم در آمریکا کاسته شده و در عین حال داده شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه مه کمتر از برآورد اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بوده است. در حالی از سرعت رشد تورم مصرف‌کننده در آمریکا برای ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاسته شد که تورم ماه مه نسبت به ماه قبل (آوریل) با رشد 1/ 0درصدی اعلام شد. اقتصاددانان انتظار رشد 2/ 0درصدی تورم مصرف‌کننده در آمریکا در بعد ماهانه را داشتند.

فروکش کردن تورم بیش از پیش‌بینی‌‌‌ها، بیانگر آن است که اقدامات فدرال‌رزرو برای مهار تورم تاکنون نتیجه‌‌‌بخش بوده است. در این شرایط فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به کاهش سختگیری انقباضی از سوی فدرال‌رزرو امیدوار شده‌اند. بنابراین فرصت رشد نرخ در بازارها فراهم شده است.

سیگنال مثبت چین برای کالایی‌‌‌ها

در شرایطی که اصرار فدرال‌رزرو بر مهار تورم با تکیه بر رشد نرخ بهره از مارس 2022 تاکنون باعث ناامیدی کامودیتی‌‌‌ها از رشد تقاضا با احتمال بروز رکود اقتصادی شده است، توجه فعالان بازارهای کالایی معطوف به اخبار چین به‌‌‌عنوان دومین اقتصاد جهانی و بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی است. برخلاف جریان افزایشی تورم در کشورهای غربی، تورم در چین تحت کنترل است؛ این موضوع دست دولت چین را برای اجرای سیاست‌‌‌های انبساطی در جهت حمایت از اقتصاد باز می‌‌‌گذارد. شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین برای ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 2/ 0درصدی اعلام شد که این رقم کمتر از پیش‌بینی رشد 3/ 0درصدی این شاخص از سوی اقتصاددانان بود.

ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال گذشته میلادی، دولت چین از اجرای سیاست‌‌‌های سختگیرانه انقباضی خود عقب نشست. این موضوع باعث امیدواری فعالان بازارهای کالایی دنیا نسبت به رشد تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها شد و زمینه رشد نرخ این محصولات با محوریت کالاهای صنعتی را در بازارهای جهانی فراهم کرد. با این حال کاهش محدودیت قرنطینه کرونایی در چین نتوانست مطابق انتظار، به رشد تولید در این کشور منجر شود. در این زمینه بانک خلق چین می‌‌‌تواند با اعمال سیاست پولی و مالی انبساطی از بهبود فعالیت تولیدی در این کشور حمایت و زمینه رشد نرخ در بازارهای کالایی را فراهم کند. پایین بودن تورم در چین تا حد زیادی دست بانک مرکزی این کشور برای اعمال سیاست انبساطی را بازمی‌‌‌گذارد. با این حال، بانک خلق چین در استفاده از سیاست‌‌‌های انبساطی دست به عصا عمل می‌کند؛ چرا که اتخاذ سیاست انبساطی در شرایطی که سایر بانک‌های مرکزی دنیا در حال اخذ سیاست انقباضی هستند، زمینه‌‌‌ساز کاهش ارزش نرخ پول ملی می‌شود.

ظرف هفته جاری بانک خلق چین برای حمایت از رشد اقتصادی در این کشور، نرخ بازپرداخت معکوس هفت‌‌‌‌روزه خود را با تزریق 2میلیارد یوآن از طریق ابزار اوراق قرضه کوتاه‌مدت، از 2‌درصد به 9/ 1‌درصد کاهش داد. این موضوع سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی با محوریت رینگ فلزات صنعتی بود. البته همچنان نرخ بهره میان‌مدت و بلندمدت در این کشور تغییری نکرده است. در حال حاضر نرخ بهره وام یک‌ساله در چین برابر 65/ 3‌درصد و نرخ بهره بلندمدت پنج‌ساله که عمدتا برای ساخت‌‌‌وساز از آن استفاده می‌شود برابر 3/ 4‌درصد است.