p22 copy

افزایش تقاضای مس نیز سبب شد بهای این فلز طی روزهای گذشته در بورس‌‌‌های بین‌المللی افزایش یابد. همچنین خبر تعدیل تورم آمریکا موجب کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر جهانی شد. در واکنش به این اتفاق، بهای طلای جهانی افزایشی شد و حدود 5‌درصد رشد قیمت را در روزهای اخیر ثبت کرد. تورم آمریکا به کمترین میزان در هشت‌ماه اخیر رسید. با انتشار داده‌‌‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده، بازار کامودیتی‌‌‌ها نیز دستخوش تغییر شد. قیمت‌های‌ مصرف‌کننده در آمریکا طی ماه اکتبر درحالی اعلام شد که این داده‌‌‌ها کمتر از حد انتظار افزایش داشتند و نرخ تورم نقطه به نقطه برای اولین بار در هشت‌ماه گذشته به زیر 8‌درصد رسید. رفتار (شاخص) CPI مهم‌ترین نشانه پیش‌بینی تورم در آینده است و کاهش رشد آن از افت تورم در آمریکا خبر می‌دهد. این شاخص در ماه اکتبر حدود 8/ 296واحد اعلام شد.

کاهش رشد شاخص  CPIبه فدرال‌رزرو اجازه می‌دهد تا در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو از تشدید سیاست‌‌‌های انقباضی سختگیرانه بکاهد. همچنین انتشار این خبر باعث سبزپوشی بسیاری از بازارهای کالایی از جمله مس، موادغذایی، طلای جهانی و جرقه‌‌‌ای در وال‌استریت شد. از طرفی با تقویت احتمال عدم‌افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌مرکزی آمریکا، ارزش دلار در برابر سبد ارزی کاهش یافت. این شاخص روز گذشته با یک‌‌درصد کاهش به 52/ 107واحد رسید. ایندکس دلار، تقویت یا ضعف این ارز را در برابر مجموعه‌‌‌ای از ارزهای جهانی معتبر از جمله یورو، ین ژاپن، دلار کانادا و پوند انگلستان اندازه‌‌‌گیری می‌کند.

اثر مواد غذایی بر شاخص قیمت مصرف‌کننده

با وجود اینکه بهای بسیاری از اقلام محاسبه‌شده در این شاخص همچنان افزایشی است، سرعت رشد قیمت‌ها کمتر شده و قیمت برخی موادغذایی کاهش یافته است. قیمت موادغذایی در ماه اکتبر 6/ 0‌درصد افزایش یافته؛ اما سرعت نرخ رشد نسبت به ماه‌‌‌های گذشته کمتر است. موادغذایی مصرفی خانوار نیز حدود 4/ 0‌درصد افزایش یافته است که کمترین میزان افزایش از دسامبر سال گذشته تاکنون به شمار می‌رود. بهای اقلامی همچون گوشت، مرغ و ماهی افزایشی بود؛ اما میوه‌‌‌ها و سبزیجات کاهش قیمت داشته‌اند. از ماه فوریه سال‌جاری میلادی تاکنون اولین‌بار است که شاخص تورم به زیر 8‌درصد رسیده است.

داده‌‌‌های آمریکا؛ حامی بازار فلزات

بهای فلز مس پس از انتشار داده‌‌‌های مرکز آمار ایالات‌متحده افزایشی شد؛ زیرا کاهش ارزش دلار سبب شد فلزاتی که با قیمت دلار معامله می‌‌‌شوند ارزان‌‌‌تر شوند و تقاضا برای آنها افزایشی شود. بهای مس برای تحویل در ماه دسامبر در بورس کالای شیکاگو 4/ 2‌درصد افزایش یافت و به بیش از 8‌هزار و 300دلار به‌ازای هر تن رسید. CPI کمتر از انتظار، نرخ تورم رسمی آمریکا را به سطح 7/ 7‌درصد رساند که کمتر از میزان 2/ 8‌درصد برای ماه اوت و کمتر از برآورد اقتصاددانان که حدود 9/ 7‌درصد بود، اعلام شده است. همچنین علاوه بر داده‌‌‌های مثبت آمریکا، استان هونان چین 2/ 26میلیارد یوآن معادل 65/ 3میلیارد دلار را برای حمایت از تامین مالی پروژ‌‌‌ه‌های املاک و مستغلات و اطمینان از تحویل به‌موقع خانه‌‌‌های پیش‌فروش‌شده تایید کرد که ‌می‌تواند به تقاضای فلزات اساسی کمک کند.

البته سیاست‌‌‌‌‌‌های سختگیرانه چین در خصوص کرونا که موجب تداوم انتشار داده‌‌‌های ضعیف از این کشور می‌شود، همچنان بازار فلزات را تحت‌تاثیر قرار داده است. قیمت طلای جهانی نیز در واکنش به کاهش تورم و تضعیف ارزش دلار، روز جمعه با افزایش بیش از 50دلاری به 1760دلار به‌ازای هر اونس رسید. این سطح قیمتی بالاترین نرخ در سه‌ماه گذشته تاکنون بوده است. در واقع سرمایه‌گذاران امیدوارند نتایج امیدارکننده شاخص قیمت مصرف‌کننده موجب شود تا فدرال‌رزرو در جلسه آتی خود به جای 75صدم درصد تنها نیم‌واحد نرخ بهره را افزایش دهد. به دلیل این انتظارات طلا در روزهای اخیر حدود 5‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

مبارزه هنوز تمام نشده است

با وجود کند شدن سرعت رشد قیمت‌ها مبارزه با تورم هنوز به پایان نرسیده و تا رسیدن به هدف 2درصدی فدرال‌رزرو راه درازی پیش‌‌‌روی سیاستگذاران است. همچنین داده‌های منتشرشده در روز پنج‌شنبه گذشته از طرف وزارت کار ایالات‌متحده نشان‌‌‌ می‌دهد تعداد‌‌‌ آمریکایی‌‌‌هایی که برای دریافت مزایای بیکاری ثبت‌نام‌‌‌ کرده‌‌‌اند با رشد آرام در حال افزایش است. کریستوفر روپکی، اقتصاددان ارشد ‌‌‌اف‌‌‌دبلیو‌‌‌باند، معتقد است، تورم همچنان بسیار بالاست؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فدرال‌رزرو در مبارزه خود موفق عمل کرده و سرعت افزایش نرخ بهره در آینده کاهش خواهد یافت. شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر حدود 4/ 0‌درصد افزایش یافته بود. اقتصاد‌‌‌دانان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی رویترز نیز پیش‌بینی کرده بودند که این شاخص حدود 6/ 0درصد رشد کند. در واقع افزایش اجاره‌بها در ماه سپتامبر عامل اصلی رشد  CPIبرای ماه سپتامبر بود.

لورتا مستر، رئیس فدرال‌رزرو کلیولند، پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد در حالی که نشانه‌‌‌های امیدوار‌کننده جدید از تعدیل تورم وجود دارد، خطر اصلی که بانک‌مرکزی ایالات‌متحده همچنان با آن مواجه است، این است که به اندازه کافی تهاجمی برای مبارزه با فشارهای قیمتی بسیار بالا عمل نمی‌‌‌کند. این مقام معتقد است، با توجه به سطح فعلی تورم، ماهیت گسترده و تداوم آن، سیاست پولی باید محدود‌‌‌تر شود و مدتی نیز محدود‌کننده بماند تا تورم را در مسیر نزولی پایدار تا 2‌درصد قرار دهد. البته انتشار داده‌های CPI سبب شد تا بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کنند که روند تورم در نهایت شروع به تعدیل کرده است. مقامات فدرال‌رزرو نیز اعلام کردند احتمال اینکه این بانک در ماه‌‌‌های آینده نرخ بهره را با سرعت کمتری افزایش دهد، بسیار بالا رفته است.