به گزارش «اکوایران»، قلع سردمدار صعود قیمتی در بازار فلزات صنعتی ظرف ماه آوریل شد. در معاملات آتی کامکس آمریکا در هفته منتهی به ‌روز سه‌‌‌شنبه ۱۸آوریل، این فلز رشد ۱۵درصدی را به ثبت رساند و با نرخ ۲۷‌هزار و ۳۶۷دلار به ازای هر تن به فروش رفت. این فلز در بورس فلزات لندن نیز در مسیر صعود نرخ قدم برداشت، به‌‌‌نحوی که در معاملات نقدی و تحویل فوری در روز ۱۸آوریل با نرخ ۲۷‌هزار و ۶۶۰دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم بیشترین قیمت فروش آن در حدود ۱۰۰روز اخیر بود.

 میانمار صادرات قلع را متوقف می‌کند

رویترز در گزارشی، احتمال اختلال در عرضه قلع به دلیل توقف احتمالی تولید در میانمار، به‌‌‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ این فلز را عامل رشد یکباره قیمتی در بازار قلع ظرف ماه آوریل عنوان کرد. تهدید غیرمنتظره قدرتمندترین گروه مسلح قومی در میانمار که اداره ایالت Wa در این کشور را بر عهده دارد، برای جلوگیری از استخراج و عرضه قلع میانمار عامل رشد بهای این فلز بود. کمیته برنامه‌‌‌ریزی اقتصادی مرکزی ایالت Wa از توقف تمامی فعالیت‌‌‌های استخراج و فرآوری قلع در این کشور از ابتدای ماه آینده (اوت ۲۰۲۳) خبر داده است. ایالت «وا» منطقه‌ای خودمختار در میانمار است. این ایالت از سایر نقاط کشور مستقل است و به‌دست حزب ایالت «وا» به صورت یک دولت تک‌‌‌حزبی سوسیالیستی و مستقل اداره می‌شود. ایالت «وا» حاکمیت میانمار بر تمام قلمرو خود را به رسمیت می‌‌‌شناسد و در مقابل، سطح بالایی از خودمختاری را از دولت مرکزی گرفته است.

از آنجا که عمده درآمد ایالت «وا» از استخراج، فرآوری و فروش قلع حاصل می‌شود، این تصمیم عجیب است. اما تحقق آنی تهدید دسترسی بخش قابل‌توجهی از مناطق جنوب شرق آسیا به فلز قلع را دشوار می‌کند. با توجه به همسایگی چین و میانمار، برای سالیان طولانی میانمار تامین‌‌‌کننده عمده قلع مصرفی در چین بوده است. البته ظرف سال‌های اخیر واحدهای ذوب قلع چین تلاش کرده‌‌‌اند تا از وابستگی خود به قلع تولیدی در میانمار بکاهند، با این حال همچنان این کشور نقش اساسی در زنجیره تامین قلع چین دارد.

 واردات سنگ معدن و کنسانتره قلع چین از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲

میانمار پیش از جنگ جهانی دوم، تولیدکننده مهم قلع بود؛ اما این صنعت پس از جنگ جهانی دوم تا پایان قرن گذشته در این کشور از میان رفت. اما تولید این محصول از سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ آغاز شد و در سال ۲۰۱۳، مشخص شد که میانمار در حال صادرات مقدار قابل‌توجهی سنگ معدنی و کنسانتره به چین است.  در حالی که چین در سال ۲۰۱۲ تنها ۳‌هزار تن قلع از میانمار وارد کرد، این رقم به ۸۹‌هزار تن در سال ۲۰۱۳ و ۵۰۰‌هزار تن در سال ۲۰۱۶ رسید. البته این رقم رکورد تاریخی صادرات قلع میانمار بود؛ اما در ادامه با کاهش ذخایر معدنی قابل استخراج این کشور از میزان صادرات قلع به چین نیز کاسته شد.

ظرف سال‌های اخیر جریان واردات مواد خام قلع چین از میانمار در محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰‌هزار تن در سال تثبیت شده است. افزایش استخراج قلع در میانمار به تغییر در روش استخراج از روش‌های معمول و استخراج در مقیاس کوچک به استخراج‌‌‌های پیشرفت مربوط می‎شد. ارتش «وا» در دهه گذشته کنترل بخشی از ایالت «وا» را برعهده گرفت و به این ترتیب آنها نقشی مهم در توسعه معدنکاری در این منطقه داشتند.

انجمن بین‌المللی قلع در سال ۲۰۱۶ از سایت استخراج و فرآوری قلع در ایالت «وا» بازدید کرد و تخمین زد که این مجموعه با تولید حدود ۵۰‌هزار تن محصول در سال فعالیت دارد و البته پتانسیل بالایی برای ذخایر جدید نیز در این منطقه وجود دارد. با این حال، سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده تخمین می‌‌‌زند که تولید این کشور از ۳۶۹‌هزار تن در سال ۲۰۲۱ به ۳۱‌هزار تن در سال قبل کاهش یافته است؛ هرچند این کشور همچنان در رتبه سوم تولیدکنندگان معدنی این فلز پس از چین و اندونزی قرار دارد.

 کاهش وابستگی چین به قلع میانمار با سرعتی آهسته

رونق استخراج و فرآوری قلع میانمار در زمان مناسبی برای کارخانه‌‌‌های ذوب قلع چین رخ داد؛ زیرا بسیاری از آنها در تلاش بودند تا ظرفیت‌‌‌های معدنی جدیدی را در این کشور ایجاد کنند، این در حالی بود که پکن پیوسته کنترل‌‌‌های زیست‌محیطی در بخش معدن را تشدید می‌‌‌کرد. با وجود این، وابستگی زیاد واحدهای دوب قلع به همسابه خود ایراداتی نیز داشت. خطرات وابستگی بیش از حد چین به همسایه خود زمانی آشکار شد که محدودیت‌های کووید-۱۹ به طور گسترده، هم تولید معدن میانمار و هم جریان مواد خام از مرزهای این دو کشور را مختل کرد. در این شرایط واحدهای ذوب چین درصدد برآمدند تا منابع بالقوه قلع را کشف کنند. در حالی که در اواسط دهه گذشته، واردات قلع از میانمار، ۱۰۰‌درصد کل واردات این محصول برای چینی‌‌‌ها را تشکیل می‌‌‌داد، این نسبت به ۷۷‌درصد در سال ۲۰۲۲ رسید.