بر این اساس سرمایه‌گذاران آمریکایی از ۱۵۰سال قبل تجارت در بورس‌کالا را آغاز کرده‌‌‌اند. اسنادی هم وجود دارد که نشان می‌دهد بورس‌کالا در ژاپن از قرن ۱۸ آغاز به کار کرده است. به استناد این گزارش، بدون وجود بورس‌کالا، تجربه رشد اقتصادی ایالات‌متحده در قرن ۲۰ بعید بود. هدف از مبادلات در هر بورس کالایی که تصور کنید، فراهم‌کردن بازار متمرکز است که در آن تولیدکنندگان کالا بتوانند کالاهای خود را به کسانی که می‌‌‌خواهند از آنها برای تولید یا مصرف استفاده کنند، بفروشند. کارکرد معاملات آتی کالاها، تسهیل پیوند خریداران و فروشندگان است. به‌عنوان مثال، کشاورز که ذرت می‌‌‌کارد، می‌‌‌تواند چندماه پیش از برداشت، قیمتش را تعیین کند. این روند زیست تجاری کشاورزان را بهبود می‌‌‌بخشد. بورس‌کالا همیشه این اطمینان را می‌دهد که به‌ازای هر فروشنده یک خریدار وجود دارد؛ به شرطی که قیمت‌هایشان با هم مطابقت داشته باشد.

بدون وجود بورس‌کالا، بنا نهادن قیمت استاندارد برای بعضی کالاها اگر ناممکن نباشد، بسیار سخت است؛ چرا که بورس‌‌‌های کالا مسوول متوجه‌کردن خریداران و فروشندگان هستند و فرآیند کشف یا تعیین قیمت از خلال همین خریداران و فروشندگان صورت می‌گیرد. بر این اساس اگر تولیدکننده کالای خود را در بورس عرضه نکند، به احتمال زیاد با ورشکستگی مواجه خواهد شد و این ورشکستگی منجر به افزایش قیمت‌‌‌ کالاها می‌شود. محصولات کشاورزی تنها بخشی از کالاهایی هستند که در بورس‌‌‌های کالا در دنیا عرضه می‌شوند. تاثیر مثبت این تجارت روی اقتصاد کشورها شفاف و روشن است. برای نمونه یک وب‌سایت خبری در کشور نیجریه می‌‌‌نویسد: بورس‌کالا فرصت بزرگی برای نیجریه فراهم کرده است. هدف از این ساختار افزایش بهره‌‌‌وری کشاورزان است.

این بازار توانسته است تنوع اقتصادی را افزایش دهد و در نتیجه کشور را از وابستگی بیش از حد و دائمی به نفت‌خام به‌عنوان منبع اصلی درآمد ارزی خلاص کند. اشتغال‌‌‌زایی و افزایش استاندارد زندگی کشاورزان زمانی محقق می‌شود که فرصت دسترسی بهتر به بازار فراهم آید. بورس‌کالا این روند را تسهیل می‌کند؛ چرا که این‌ سازوکار قیمت‌ها را برای کشاورزان افزایش می‌دهد. از آنجا که کشاورزان خرده‌فروش معمولا در مناطق اقتصادی ضعیف‌‌‌تری زندگی می‌کنند، افزایش استاندارد زندگی می‌‌‌تواند تاثیر مثبتی بر توسعه روستایی بگذارد و مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهد. بورس نیجریه (NCX) در سال ۲۰۰۱ تاسیس و چند سال بعد یک بورس‌کالای خصوصی به نام AFEX به بورس‌‌‌های کالای این کشور اضافه شد.