اختلال در عرضه به صعود زغال منجر نشد

امید به بازگشت تقاضا بر نرخ سنگ‌‌‌آهن افزود

با نزدیک‌شدن به روزهای تعطیلات سال نو در چین از تقاضا برای مواد اولیه فولادی خبری نبود؛ اما پلتس، بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز ۱۷ژانویه با ثبت رشد نرخ روزانه ۷۵سنتی برابر ۱۲۱دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. به‌طور معمول پس از اتمام تعطیلات سال نو در چین، فولادسازان درصدد خرید مواد اولیه برآمده‌اند که این موضوع از رشد بهای این محصولات حمایت می‌کند. در شرایطی که گفته می‌شود موجودی سنگ‌‌‌آهن فولادسازان چینی در سطحی کمتر از سطح سال‌های قبل قرار دارد، تجار احتمال رشد بهای این محصول در بازه کوتاه‌مدت پس از اتمام تعطیلات سال نو را ممکن می‌‌‌دانند.

تلاقی محدودیت عرضه و تقاضا در رینگ زغال

پلتس، پریمیوم زغال‌‌‌سنگ متالورژیک معیار PLV HCC فوب استرالیا را در روز ۱۷ژانویه بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۱۱دلار در هر تن ارزیابی کرد. گفته می‌شود که عملیات بارگیری زغال متالورژیک از بنادر استرالیا از روز ۱۸ژانویه از سر گرفته می‌شود. ظرف روزهای گذشته عملیات بارگیری این محصول به دلیل بارندگی شدید در این کشور متوقف شده بود. البته با توجه به شرایط جوی برخی فعالان بازار، خبر ازسرگیری فرآیند بارگیری را خوش‌بینانه دانسته و معتقدند احتمال افزایش دوران اختلال در عرضه وجود دارد. درصورت ادامه بارندگی‌‌‌ها در استرالیا، احتمال رشد قیمت در این بازار به دلیل کمبود عرضه وجود دارد.

پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک تحویل بنادر چین را نیز در روز ۱۷ژانویه بدون تغییر برابر ۳۱۲دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. اگرچه ایجاد اختلال در عرضه زغال از سوی تامین‌‌‌کنندگان استرالیایی محرک رشد قیمت در این بازار است؛ اما با نزدیک‌شدن به تعطیلات سال نو چینی، تقاضا برای زغال نیز فروکش کرده و به این ترتیب تغییری در بهای این محصول گزارش نشده است. البته بهای زغال متالورژیک داخلی چین در مسیر رشد نوسان دارد. در این شرایط واردات زغال از مبدا آمریکا و کانادا فرصت آربیتراژی مثبتی برای تجار فراهم کرده است.

معاملات قراضه در انتظار افت نرخ قفل شد

فولادسازان ترکیه به دنبال دریافت تخفیف بیشتر برای خرید قراضه هستند؛ اما تامین‌کنندگان این محصول در برابر کاهش نرخ مقاومت می‌کنند. در این شرایط پلتس، بهای هر تن قراضه وارداتی به ترکیه را در روز ۱۷ژانویه بدون تغییر برابر ۴۰۸دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. به این ترتیب پلتس از عدم‌فروش محموله قراضه تحویل ترکیه در این روز خبر داد.