p18 copy

فوروارد کیز (Forwardkeys) -شرکت بین‌المللی تحلیل داده‌‌‌های سفر و گردشگری- در جدیدترین گزارش خود از تحلیل وضعیت سفرهای جهانی برای بازار جهانی سفر (WTM) نشان می‌دهد که در سه‌ماه سوم 2022، جولای، آگوست و سپتامبر (فصل تابستان)، سفرهای هوایی جهانی احتمالا به 65‌درصد از میزان قبل از همه‌گیری در سال 2019 برسد. با این حال، احیای آن ناهموار است، به طوری که برخی از نقاط جهان بسیار بهتر از سایر نقاط جهان عمل می‌کنند و برخی از انواع سفرها، به‌ویژه تعطیلات ساحلی، بسیار محبوب‌‌‌تر از بازدیدهای شهری و گشت و گذار در شهرها هستند. آفریقا و خاورمیانه دو منطقه‌‌‌ای هستند که روند بهبودی قابل‌توجهی را طی می‌کنند و انتظار می‌رود که ورودی آنها در سه‌ماهه سوم امسال به 83‌درصد از سطح سال 2019 برسد. پس از آن قاره آمریکا، جایی که انتظار می‌رود ورودی تابستانی آن به 76‌درصد برسد و سپس اروپا، 71‌درصد و آسیا و اقیانوسیه، تنها با 35‌درصد ورودی  قرار دارند.

در حال حاضر ترجیح برای تعطیلات ساحلی با مقایسه 10 مقصد برتر ساحلی و شهری در اروپا، که بر اساس رزرو پروازهای سه‌ماهه سوم در مقایسه با سال 2019 رتبه‌بندی شده‌‌‌اند، به خوبی نشان داده شده است. باتوجه به مقاصدی که در لیست ساحلی قرار دارند، ابتدا آنتالیا در ترکیه با 81‌درصد جلوتر است پس از آن تیرانا در آلبانی با 36‌درصد و میکونوس در یونان با 29‌درصد جلوتر از سطح 2019 بیشترین تقاضا برای سفرهای تابستانی را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. در حالی که در لیست شهری، تنها شهر ناپل در ایتالیا با رشد همراه بوده است. در لیست مقاصد شهری چهار مقصد شهری پیشرو، ناپل 5‌درصد جلوتر از سطح 2019، استانبول در ترکیه هم سطح با پیش از کرونا، آتن در یونان 5‌درصد و لیسبون در پرتغال با 8‌درصد عقب‌‌‌تر از سطح 2019 هستند و این در حالی است که همگی این شهرها دروازه‌‌‌هایی برای استراحتگاه‌‌‌های ساحلی هستند.

روند مشابهی در قاره آمریکا به نمایش گذاشته شده است، جایی که رزروهای سه‌ماهه سوم برای سفرهای هوایی به کارائیب، آمریکای مرکزی و مکزیک 5‌درصد بیشتر از سطح سال 2019 است، در حالی که رزرو پرواز به آمریکای جنوبی و ایالات متحده و کانادا به ترتیب 25‌درصد و 31‌درصد کمتر بوده است. بر اساس میزان رزروها می‌توان گفت، مقاصدی که قرار است بیشترین عملکرد را داشته باشند شامل کاستاریکا با 24‌درصد، جامائیکا با 17‌درصد و جمهوری دومینیکن با 13‌درصد جلوتر از سطح 2019 می‌شود.

اشتیاق برای سفر مجدد در سطح بین‌المللی به قدری قوی است که افزایش نرخ بلیت هواپیما تاثیر نسبتا کمی بر کاهش تقاضا داشته است. به عنوان مثال، میانگین کرایه از ایالات متحده به اروپا بین ژانویه و مه بیش از 35‌درصد افزایش یافت بدون اینکه کاهش قابل‌توجهی در نرخ رزرو وجود داشته باشد. در حالی که این کرایه‌‌‌ها نزدیک به 60‌درصد بالاتر از سال قبل بود. کرایه‌‌‌ها برای سفرهای کوتاه‌‌‌تر همچون درون منطقه‌‌‌ای به عنوان مثال در قاره آمریکا نیز به میزان قابل‌‌‌توجهی، در حدود 47‌درصد افزایش یافته است که کمتر از مسافت‌‌‌های طولانی است. با این حال، تقاضا برای این بلیت‌ها در ماه مارس به اوج خود رسید.

برای صنعت سفر و برای بسیاری از مقاصد، مسافران آمریکایی قصد دارند بیشتر از سال 2019 در سفر بمانند و بیشتر هزینه کنند، اما نه به اندازه‌‌‌ای که در طول همه‌گیری انجام دادند. میانگین مدت اقامت برنامه‌‌‌ریزی شده در سه‌ماهه سوم 12 روز است که نسبت به 11 روز در سال 2019 افزایش یافته است. در حالی که این رقم در سال گذشته، 16 روز بود. البته افراد کمتری، با مشخصات مرفه‌‌‌تر، در آن زمان سفر می‌کردند. همچنین قرار است نسبت افرادی که در کلاس‌‌‌های کابین پرمیوم اکونومی در سه‌ماهه سوم پرواز می‌کنند، از 12‌درصد در سال 2019 به 15‌درصد در سال‌جاری افزایش یابد (اگرچه در سال 2021 به 19‌درصد رسید).

چشم‌‌‌انداز نسبتا امیدوارکننده‌‌‌ای برای سفر تابستانی به آفریقا و خاورمیانه باتوجه به مجموعه‌‌‌ای از عوامل وجود دارد. چند فرودگاه خاورمیانه به عنوان قطب سفر بین آسیا و اقیانوسیه و اروپا عمل می‌کنند، که منجر به بهره‌مندی خاورمیانه از احیای سفرهای بین قاره‌‌‌ای شده است، به‌ویژه توسط افرادی که برای دیدار دوستان و اقوام به کشورهای آسیایی باز می‌‌‌گردند. علاوه بر این، بسته شدن حریم هوایی روسیه نیز به افزایش ترافیک‌‌‌ها کمک کرده است. قاهره با 23‌درصد جلوتر، اتصال به بازارهای اروپایی را افزایش داده است. نیجریه 14‌درصد، غنا 8‌درصد و ساحل عاج یک‌درصد جلوتر از سایر فرودگاه‌ها قرار دارند. عمده دلیل آن وجود مهاجران زیادی در اروپا و ایالات متحده است که اکنون شاهد بازگشت مهاجران برای دیدار دوستان و خانواده هستند. تانزانیا 3‌درصد جلوتر، کیپ ورد هم‌سطح با سال 2019 و سیشل تنها 2‌درصد عقب‌تر، با موفقیت بازدیدکنندگان طولانی‌مدت را از اروپا جذب می‌کنند. در کنار همه این رشدها در خاورمیانه و اروپا و سایر مناطق، اما سفر به منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل محدودیت‌های سفر کووید-19 که برای مدت طولانی‌‌‌تری به قوت خود باقی است، کندتر در حال بهبودی است.