به گزارش «اکوایران»، با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین، سنگ‌‌‌‌‌‌آهن دریایی آسیا ظرف سومین هفته از ماه دسامبر موفق شد کانال قیمتی ۱۱۰دلاری را حفظ کند. به این ترتیب پلتس، بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۸۵سنتی برابر ۱۱۲دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. منابع پلتس از افزایش ورود نقدینگی به این بازار ظرف ساعات ابتدایی روز جمعه ۲۳دسامبر و در نتیجه رشد نرخ آن خبر دادند. با وجود این، فعالان این بازار با در نظر گرفتن حاشیه سود پایین فولادسازی از تغییر رویکرد در خرید و رشد تقاضا برای محصول با کیفیت پایین و ارزان‌تر خبر دادند. در عین حال با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین، احتمال کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از سوی فولادسازان چینی وجود دارد و این موضوع فشار کاهش تقاضا را به این محصول وارد می‌کند.

صعود زغال ادامه‌‌‌دار شد

پلتس از افزایش ۷/ ۶دلاری پریمیوم زغال‌‌‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا ظرف روز جمعه ۲۳دسامبر خبر داد. جدی‌شدن احتمال بهبود روابط تجاری میان چین و استرالیا باعث شده است تا بر علاقه تجار برای خرید محموله زغال استرالیا افزوده شود. به این ترتیب ظرف یک‌هفته اخیر این محصول رشد ۲۰دلاری را به ثبت رسانده است. با این حال، برخی فعالان بازار این رشد نرخ را بدون پشتوانه تقاضا ارزیایی کرده و معتقدند، با به اتمام رسیدن دوره ذخیره‌‌‌سازی زمستانه زغال از سوی فولادسازان چینی، در روزهای آینده بعید است این روند در میان‌مدت حفظ شود. پلتس از افزایش ۳دلاری پریمیوم زغال چین در روز جمعه ۲۳دسامبر و فروش این محصول با نرخ ۳۱۵دلار به‌ازای هر تن خبر داد. افزایش تقاضا برای این محصول از سوی فولادسازان چینی به‌منظور ذخیره‌‌‌سازی در انبار پیش از شروع تعطیلات سال نو میلادی و نرخ بالای زغال داخلی این کشور حامی این رشد قیمتی بود.

تضعیف قراضه در ۲۰۲۲

پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز ۲۳دسامبر بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۸۶دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد. در عین حال پلتس، از ثبات نسبی بهای این محصول ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ خبر داد. کاهش عرضه قراضه به حفظ سطوح فعلی قیمتی این محصول کمک می‌کند؛ اما باعث فشار بیشتر بر فولادسازان ترکیه می‌شود که در شرایط کنونی نیز با کاهش حاشیه سود مواجه هستند.پلتس در گزارش خود میانگین نرخ فروش قراضه وارداتی به ترکیه، تحویل این کشور را برای سال‌جاری ۴۴۴دلار و ۶۹سنت اعلام کرد. این درحالی است که میانگین بهای فروش آن در سال ۲۰۲۱ برابر ۴۶۳دلار و ۴۳سنت بود. بروز جنگ در اروپای شرقی ظرف ماه‌‌‌های ابتدایی سال باعث شد تا نرخ قراضه در نیمه ماه مارس به رکورد تاریخی ۶۶۵دلار رسید؛ اما تضیعف تقاضا مانع حفظ این سطوح قیمتی شد.