کرونا، ماشه مخفی رکود

دربان هتل در این‌باره گفت: «این کرونا ویروس است.» امسال خبری از چینی‌ها نبود. از همین رو، ممکن است در حال تجربه وضعیت جدیدی باشیم:

  یک رکورد جهانی به رهبری چین و نه ایالات‌متحده

چهار رکود جهانی گذشته توسط مصرف‌کنندگان آمریکایی رقم خورده بود. اما جایگاه چین در اقتصاد جهانی با گذشت زمان به طرز چشمگیری رشد کرده است.

امروز چین حدود یک سوم رشد جهانی را به خود اختصاص داده است، با سهم بیشتری از ایالات‌متحده، اروپا و ژاپن. درحالی‌که شکی نیست که رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال‌های اخیر کند شده؛ پایه‌ای که چین در آن رشد می‌کند به صورت‌نمایانی افزایش یافته است. همان‌طور که «اندی روتمن» استراتژیست سرمایه‌گذاری می‌گوید: در حالی که رشد تولید ناخالص در یک دهه قبل ۴/ ۹ درصد بود، رشد ۱/ ۶ درصد در سال گذشته، ۱۸۸ درصد بزرگ‌تر از ۱۰ سال گذشته بود.

این به آن معنی است که آنچه امروز مصرف‌کنندگان و کارگران چینی انجام می‌دهند، بسیار وسیع‌تر از آن است که در گذشته انجام شده است. روتمن می‌گوید: «مصرف‌کنندگان چینی رشد اقتصادی جهانی را در سال ۲۰۱۹ میلادی رهبری ‌کردند.»جای تعجب نیست که جهانگردی، مسافرت و صنایع خرده‌فروشی به‌طور جدی نگران تاثیر ‌ویروس‌کرونا هستند.

براساس یک استراتژی و تحقیق جهانی  مسافران چینی از یک نظر بسیار ارزشمند هستند؛ زیرا تمایل دارند بیشتر از سایر کشورها هزینه کنند. به‌عنوان مثال در ایالات‌متحده، آنها به‌طور متوسط ۱۸ روز اقامت داشتند و ۷ هزار دلار در هر بازدید خود در سال گذشته هزینه کردند.

در‌حالی‌که هزینه‌های چین در ایالات‌متحده به‌دلیل جنگ تجاری در حال کاهش بوده است‌ و آسیا و اروپا هم اکنون ضرر خود را نیز احساس خواهند کرد.این امر در مناطقی که به گردشگری وابسته‌اند، اثرات متزلزل خواهد داشت: خرده‌فروشی‌، رستوران‌ها، کالاهای لوکس و انواع خدمات. گلدمن ساکس افت ۴/ ۰ درصدی رشد اقتصادی۲۰۲۰ چین را همزمان با تخمین مشابه رشد ایالات‌متحده در سه ماه اول پیش‌بینی می‌زند.

زا
با توجه به سهم 33 درصدی چین از رشد اقتصادی جهان، شیوع ویروس کرونا می‌تواند بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر منفی خود قرار دهد و رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف را نزولی کند. تنها کشوری که ممکن است با افت رشد اقتصادی مواجه نشود، ترکیه است. اثرات مخرب سرایت این ویروس در بازارهای جهانی ممکن است منجر به بروز رکود اقتصادی دیگری شود.