13 copy

به این ترتیب در حالی که از ارزش گواهی‌‌‌های زعفران متاثر از سیگنال‌‌‌های منفی ارزی در بازار داخل کاسته می‌شود، بهای گواهی‌‌‌های سکه متاثر از سیگنال‌‌‌های مثبت جهانی و سیگنال منفی ارزی در بلاتکلیفی میان رشد و کاهش قیمت قرار دارد. با این حال، همچنان نرخ معامله گواهی سکه کمتر از ارزش بنیادی آن قرار دارد و این موضوع بیانگر استمرار ذهنیت کاهش بیشتر قیمت میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا نسبت به فعالان بازار فیزیکی سکه است.

طلای سرخ از سکه افتاد

اگرچه از سرعت روند افت نرخ ارز در بازار آزاد با کاهش انتشار اخبار مذاکرات احیای برجام کاسته شده و ظرف روزهای اخیر دلار در بازار آزاد تهران در بازه‌‌‌ای محدود نوسان دارد؛ اما همچنان بازار گواهی‌‌‌های کالایی قرمزپوش است. در زمان تنظیم این گزارش در اواسط روز هشتم اسفند، اغلب نمادهای گواهی زعفران و بخشی از گواهی‌‌‌های سکه با کاهش نرخ نسبت به قیمت بازگشایی روبه‌رو شده‌‌‌اند. البته در اواسط روز هشتم اسفند، اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داخل به کانال 25‌هزار تومان سقوط کرد. در روزهای گذشته نیز تجربه معامله اسکناس آمریکایی در کانال 25‌هزار و 900تومان وجود داشت؛ اما دلار در این کانال قیمتی تثبیت نشد.

به هر ترتیب، عقبگرد قیمتی دلار به کانال 25‌هزار تومانی با تعدیل انتظارات تورمی از عقبگرد قیمتی گواهی‌‌‌های کالایی در اواسط روز یکشنبه هشتم اسفند حمایت کرد. تعدیل نرخ ارز، جریان‌‌‌ساز اصلی بازار گواهی‌‌‌های زعفران شده، به‌‌‌نحوی که میانگین بهای فروش هفت‌گواهی زعفران در زمان تنظیم این گزارش با افت یک‌درصدی ارزش روبه‌‌‌رو شده است.

بلاتکلیفی معامله‌‌‌گران گواهی سکه میان نوسانات ارزی و سیگنال جهانی

بررسی روند معاملات گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران در روز هشتم اسفند از نبود ثبات رویه میان معامله‌‌‌گران این گواهی‌‌‌ها حکایت دارد. در ساعات ابتدایی روز گذشته، بهای اغلب گواهی‌‌‌های سکه در مسیر کاهش نرخ قدم برمی‌‌‌داشت؛ اما در ادامه برخی از گواهی‌‌‌های ‌‌‌سکه وارد مسیر رشد نرخ شدند؛ به نحوی که میانگین تغییر نرخ معامله پنج‌نماد گواهی فعال سکه طلا نسبت به نرخ بازگشایی تغییر ارزشی صفر درصدی را به ثبت رساند.

در حالی که سیگنال‌‌‌های ارزی، سیگنال اصلی جهت‌‌‌دهنده به اغلب بازارهای مالی و کالایی کشور شده، بازار گواهی سکه و سکه در بازار فیزیکی به تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در اروپای شرقی و حمله روسیه به اوکراین نیز چشم دارد و به این ترتیب، تحلیل رفتار معامله‌‌‌گران در این بازار اندکی دشوار شده است. به این ترتیب در حالی که تضعیف نرخ ارز در بازار داخل سیگنالی کاهشی برای اغلب بازارهای داخلی به همراه داشته، بروز این جنگ با ایجاد زمینه رشد قیمتی طلا بر جذابیت گواهی‌‌‌های سکه افزوده است.

طلا دارایی امنی در زمان بحران به‌‌‌شمار می‌رود. با انتشار خبر حمله روسیه به اوکراین با دستور پوتین در روز 24 فوریه، بهای طلا در بازارهای جهانی تا مرز 1975دلار به ازای هر اونس صعود کرد؛ البته این رشد نرخ چندان دوام نداشت و به‌سرعت طلا کاهشی شد؛ به نحوی که نرخ این فلز گرانبها تا 1888دلار به ازای هر اونس در روز جمعه 25 فوریه عقب‌‌‌نشینی کرد.

ظرف هفته‌‌‌های گذشته، در حالی که روسیه نظامیان خود را در مرز اوکراین مستقر کرده بود، دولت‌‌‌های غربی پوتین را به وضع تحریم‌‌‌های سختگیرانه درصورت حمله به اوکراین تهدید کردند و این موضوع باعث شد با خبر حمله روسیه به اوکراین بازارها به‌سرعت واکنش نشان داده و طلا صعود کم‌‌‌سابقه قیمتی را ظرف چند ساعت تجربه کند. اما پس از سخنرانی جو بایدن درخصوص تحریم‌‌‌های درنظر گرفته‌شده از سوی ایالات‌متحده آمریکا، معامله‌‌‌گران بازار به این نتیجه رسیدند که آمریکا اقتصاد خود را فدای اوکراین نخواهد کرد و این موضوع باعث شد تا طلا وارد مسیر کاهش نرخ شده و بازارهای پرریسک‌‌‌تری همچون سهام رشد کنند.

در عین حال احتمال فروش ذخایر طلا از سوی روسیه در شرایط کنونی نیز مطرح شده که این موضوع نیز از تعدیل قیمت طلای جهانی در روز جمعه 25 فوریه حمایت کرد.

بهای طلا در بازارهای جهانی روز جمعه کاهش داشت؛ اما همچنان تحلیلگران احتمال رشد قیمت این فلز گرانبها را در میان‌مدت با توجه به تبعات تورمی این جنگ پیش‌بینی می‌کنند.

کاخ‌سفید به آمریکایی‌‌‌ها هشدار داده است که این درگیری می‌‌‌تواند به افزایش قیمت سوخت در ایالات‌متحده منجر شود که این موضوع سیگنالی در جهت رشد تورم در این کشور خواهد بود. در عین حال لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز از احتمال افزایش تورم درکوتاه‌مدت در پی حمله روسیه به اوکراین خبر داده است. این رشد تورمی می‌‌‌تواند از رشد قیمت طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان تورم حمایت می‌کند.

انتظارات منفی همچنان در معاملات گواهی سپرده جریان دارد

با وجود مثبت شدن جریان معاملات گواهی سکه طلا در اواسط روز یکشنبه 8اسفند همچنان میانگین نرخ فروش این گواهی‌‌‌ها در بازار مالی بورس کالا کمتر از ارزش بنیادی آن است. ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است و کمتر شدن نرخ هر گواهی نسبت به ارزش بنیادی، بیانگر انتظار فعالان این بازار برای افت بیشتر قیمت‌هاست. از ابتدای بهمن‌ماه انتظارات منفی در بازار گواهی‌‌‌های سکه به شکل بارزی بروز کرده است.

 روند نوسان نرخ سکه در بازار آزاد بیانگر آن است که انتظار معامله‌‌‌گران گواهی سکه برای کاهش نرخ ظرف این مدت درست بوده و بنابراین احتمال درست بودن پیش‌بینی فعلی این معامله‌‌‌گران در آینده نیز وجود دارد.