با افزایش بهای سنگ‌‌‌آهن دریایی ظرف روزهای گذشته و عدم‌رشد بهای این محصول در بنادر، تجار متحمل زیان شدند که این موضوع نیز از عقبگرد بهای این سنگ‌‌‌آهن دریایی ظرف روز ابتدایی هفته حمایت کرده است. چین به دنبال کاهش سریع محدودیت کرونایی در این کشور است، اما همچنان فعالان بازار در موضع احتیاطی قرار دارند و ترجیح می‌دهند تحولات بعدی بازار را ارزیابی کنند. در عین حال، ظرف هفته گذشته، بازار با صعود مجدد بهای زغال متالورژیک مواجه شد و این رشد نرخ، افت حاشیه سود تولید فولاد در چین را به دنبال داشت که این موضوع نیز سیگنالی کاهشی برای سنگ‌‌‌آهن به همراه داشت. پلتس به نقل از یک منبع آگاه از زیان ۱۰۰ تا ۲۰۰یوآنی در تولید فولاد در چین خبر داد.

توقف زغال در اوج

زغال‌‌‌سنگ متالورژیک استرالیا روز دوشنبه ۱۲دسامبر را بدون تغییر نرخ آغاز کرد و پلتس، پریمیوم این محصول فوب استرالیا را ۲۴۹دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. پس از یک‌هفته رشد نرخ، خریداران منتظر تثبیت قیمت‌ها در بازار بودند و به این ترتیب از حجم معاملات زغال ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازارها کاسته شد. پلتس، پریمیوم زغال متالورژیک تحویل چین را نیز در روز دوشنبه ۱۲دسامبر، بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۱۰دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. پس از آنکه هفته گذشته چند معامله نقدی برای این محصول در کانال قیمتی ۳۰۰دلاری به ثبت رسید، متقاضیان ترجیح دادند تا مشخص‌شدن رویه بازار خریدهای خود را در کوتاه‌مدت به تعویق بیندازند. بهای زغال‌‌‌سنگ متالورژیک در بازار داخلی چین ظرف روز جمعه نهم دسامبر متاثر از بهبود نرخ میلگرد افزایش ۶۰ تا ۱۰۰یوآنی به‌ازای هر تن از این محصول را به ثبت رساند. فعالان بازارهای کالایی به بازگشایی اقتصاد چین و بهبود چشمگیر آن پس از کاهش محدودیت کرونایی در این کشور امید دارند.

صعود قراضه به پایان رسید

راند جدید صعود بهای قراضه وارداتی به ترکیه در روز ابتدایی هفته جاری به اتمام رسید و به این ترتیب پلتس، بهای این محصول تحویل ترکیه را بدون تغییر نرخ برابر ۳۸۷دلار و ۵۰سنت ارزیابی کرد. به گزارش پلتس، فولادسازان ترکیه از خرید محموله‌‌‌های تحویل ماه ژانویه خودداری می‌کنند. کاهش تقاضا در بازار میلگرد ترکیه عامل فشار بر بازار قراضه است. نرخ میلگرد در بازارهای آسیایی متناسب با هدف‌گذاری نوردکاران ترکیه رشد نداشت. در عین حال بازار، خود را برای تعطیلات کریسمس آماده می‌کند. به این ترتیب اغلب برآوردها از کاهش تمایل به خرید در نیمه دوم ماه دسامبر حکایت دارند. برخی فعالان بازار با استناد به وضعیت بازار بر این باورند که در شرایط کنونی قراضه در اوج قیمتی خود قرار گرفته است و دیگر نمی‌‌‌توان رشد نرخ جدیدی برای این محصول متصور بود.