چشم‌‌‌انتظاری گندم به تصمیمات روسیه

گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو اواسط روز سه‌‌‌شنبه سیزدهم سپتامبر با نرخ ۵/ ۸دلار به‌ازای هر بوشل معامله شد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از روزهای ابتدایی ژوئیه امسال بود و به این ترتیب، این محصول به اوج قیمتی دوماه اخیر خود بازگشت. بخشی از کاهش بهای غلات در بازارهای جهانی به توافق روسیه و اوکراین و سازمان‌های بین‌المللی برای بازگشایی کریدور امن حمل غلات بازمی‌گردد. اما ظرف هفته‌‌‌های اخیر، رئیس‌‌‌جمهور روسیه نسبت به استمرار صادرات از این کریدور امن ابراز ترید کرد. وی گفت: در حالی که قرار بود غلات خارج‌شده از این منطقه رهسپار کشورهای فقیر شود، حداقل ۵۰‌درصد آن از اروپای‌غربی سردرآورده و این موضوع باعث تردید ما برای موفقیت‌‌‌آمیز بودن این توافق شده است. این موضوع مجددا زمینه رشد نرخ در این بازار را فراهم کرد.  با وجود این، براساس گزارش وزارت کشاورزی روسیه، نتایج حاصل از برداشت زمستانی اخیر در روسیه از رکورد بالای تولید خبر می‌دهد. در این شرایط اگر ریسک قطع کریدور امن حمل غلات برطرف شود، احتمال عقبگرد مجددا در نرخ محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی وجود دارد.

کاهش تولید آمریکا و رشد تقاضای چین، سویا را گران می‌کند

سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو اواسط روز سه‌‌‌شنبه سیزدهم سپتامبر با نرخ ۴/ ۱۵دلار به ازای هر بوشل به فروش رفت. به این ترتیب، این محصول بازده هفتگی ۸/ ۳درصدی، بازده ماهانه ۱/ ۳درصدی و رشد سالانه ۲۰درصدی را در این بازار به ثبت رساند. در حال حاضر این محصول در سقف قیمتی دوهفته اخیر خود به فروش می‌‌‌رسد. براساس داده‌‌‌های اداره کشاورزی چین، میزان تولید و برداشت سویا در ایالات‌متحده آمریکا برای سال‌جاری نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش ۱۵۲میلیون بوشلی خواهد داشت و به ۳۷/ ۴میلیارد بوشل خواهد رسید. کاهش برداشت سویا از مزارع آمریکا رشد برداشت آن در سایر نقاط دنیا را رفع می‌کند، بنابراین این بازار با سیگنال افزایشی، افت عرضه مواجه می‌کند. در این شرایط، چینی‌‌‌ها به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین خریداران سویا در جهان بر میزان تقاضای خرید سویای خود از ایالات‌متحده، برزیل و آرژانتین افزوده‌‌‌اند؛ این کشور واحدهای متعددی برای فرآوری سویا در اختیار دارد و بزرگ‌ترین واردکننده جهانی این محصول است. 

داده‌‌‌های منفی کشاورزی آمریکا ذرت را گران کرد

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا در آخرین پیش‌بینی خود میزان برداشت ذرت را برای سال زراعی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کمتر از برآوردهای قبلی پیش‌بینی کرد؛ این موضوع باعث شد تا هر بوشل ذرت در معاملات آتی بورس شیکاگو به ۲/ ۷دلار برسد که این رقم بیشترین نرخ فروش آن ظرف ۹هفته اخیر بود. انتظار می‌رود در سال زراعی جاری، میزان برداشت ذرت از ایالات متحده آمریکا به ۹/ ۱۳میلیارد بوشل برسد که این رقم نسبت به برآورد قبلی ۴۱۵میلیون بوشل کمتر است. در عین حال، میزان تولید و ذخایر جهانی ذرت رو به کاهش بوده و این موضوع می‌‌‌تواند از رشد بهای این محصول در میان‌مدت و بلندمدت حمایت کند.