این فعال صنفی با بیان اینکه آمار دقیقی از کاهش تولید زعفران در سال‌زراعی گذشته ارائه نشده است، افزود: «وزارت جهادکشاورزی متولی ارائه آمار تولید زعفران در کشور است اما تا به امروز آمار دقیقی در این زمینه ارائه نداده است، گاهی کاهش تولید را ۳۰‌درصد و گاهی ۶۰‌درصد اعلام می‌کند.‌»

وی افزود: «سطح زیر کشت زعفران در ۲۲استان کشور توسعه پیدا کرده، از این‌رو می‌تواند کاهش تولید زعفران در خراسان بزرگ را پوشش بدهد.‌» میری با اشاره به کاهشی‌شدن روند صادرات زعفران، گفت: «صادرات زعفران از دی سال‌گذشته تا امروز روند کاهشی به خود گرفته است. صادرات زعفران نیز در دی‌ماه سال‌گذشته حدود ۵۸درصد، بهمن ۳۳ درصد، اسفند ۳۸ درصد، فروردین ۵/ ۵۹درصد و اردیبهشت ۱۹‌درصد کاهش پیدا کرد. به‌نظر من دستورالعمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های در کاهش روند صادرات دخیل هستند.‌»

این فعال اقتصادی عوارض صادرات آب‌مجازی زعفران را نیم‌درصد دانست و افزود: «زعفران جزو محصولات کم آب‌بر کشاورزی محسوب می‌شود.‌»

وی با بیان اینکه زعفران کیلویی ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار صادر می‌شود، افزود: «تعهد پایه صادراتی یک کیلو زعفران نگین ۱۶۰۰ دلار است و قاچاقچیان زعفران در هریک کیلو زعفران ۱۰‌میلیون‌تومان جلوتر از صادرکنندگان رسمی هستند. اگر این روند ادامه داشته باشد اکثر واحدهایی که شناسنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار هستند جنس را به‌صورت قاچاق خارج می‌کنند که در عمل چنین روندی آغاز شده است و یا در نهایت بنگاه خود را تعطیل می‌کنند.‌»

به گفته نایب‌رئیس شورای‌ملی زعفران؛ صادرکنندگان زعفران توانستند در ۲۰ سال‌گذشته حجم صادرات این محصول را از ۵ تن به ۳۲۵ تن برساندند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ زعفران در کاهش صادرات این محصول تاثیر گذاشته است؟ گفت: «نرخ زعفران در یک بازه زمانی ۴۰ روزه ۳۰۰‌درصد گران شد. پذیرش یکباره قیمت این محصول برای کشورهای هدف صادراتی قابل‌قبول نیست. اگر این افزایش قیمت در یک بازه زمانی یک‌ساله انجام می‌شد شوک واردشده به خریداران کمتر بود و برای خرید کمتر عقب‌نشینی می‌کردند.‌»

میری در پایان بیان کرد: «زعفران کیلویی ۲۴ تا ۳۸‌میلیون‌تومان در بازار داخلی موجود است. میزان مصرف زعفران در بازار داخلی یک‌سوم کاهش پیدا کرده، چراکه این محصول به یک کالای لوکس تبدیل شده است از این‌رو بسیاری از خانوارها زعفران را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.‌»

در ادامه نرخ خرده‌فروشی زعفران نیز که از فروشگاه‌های اینترنتی به‌دست آمده به این شرح است: زعفران ممتاز قائنات یک مثقالی ۸۵‌هزار، زعفران سرگل قائنات یک مثقالی ۱۹۰‌هزار، زعفران سرگل یک مثقالی ۱۰۵‌هزار، زعفران سرگل کادویی ۲ مثقال سحرخیز ۴۷۵‌هزار و زعفران۶۰۸/ ۴گرمی درجه یک مصطفوی با قیمت ۲۵۷‌هزار و هفتصد‌تومان به فروش می‌رسد.