مدیرعامل گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز با بیان مطلب فوق  از مدل‌سازی تولید زعفران در شرایط کنترل شده خبر داد و گفت:  با توجه به رویکرد اخیر بازارهای جهانی مبنی بر تولید و خرید محصولات ارگانیک، تولید محصولات کشاورزی در شرایط کنترل‌شده می‌تواند منجر به تولید محصولاتی عاری از کود و سموم باشد. فرهاد سحرخیز  گفت:  طی سال‌های گذشته به دلیل استفاده بی‌رویه از کود و سم، متاسفانه حتی در مزارعی که در ۱۰ سال  اخیر از هیچ‌گونه کود و سمی ‌استفاده نشده نیز شاهد باقی‌مانده سموم هستیم که البته این موضوع تهدید بسیار جدی  برای صنعت زعفران ایران است.

وی  به استراتژیک بودن این گیاه در دنیا اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۰درصد تولید زعفران در ایران انجام می‌شود، بنابراین نیاز به مدلینگ این گیاه ارزشمند نظیر مدلینگ ذرت در آمریکا و برنج در تایلند، بسیار ضروری است.

سحرخیز ادامه داد: در این شیوه از تولید با اندازه‌گیری دقیق دمای بحرانی، شرایط نوری، رطوبتی، زمان و میزان گل‌دهی بدون محدودیت مزرعه می‌توان به مدل درستی از رشد و گل‌دهی زعفران دست یافت. همچنین می‌توان با وارد کردن شرایط محدودکننده مزرعه، بر حسب کیفیت پیاز و مدیریت اعمال شده در مزارع، عملکرد و کیفیت زعفران را پیش‌بینی کرد.

سحرخیز به چالش‌‎های صنعت زعفران اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های صنعت زعفران در حوزه پس از برداشت عدم مکانیزه بودن پاک کردن گل زعفران است. صنعتگران این حوزه هر ساله با چالش تولید گل در بازه زمانی محدود مواجه‌اند که به کمک این روش می‌توان از دوماه قبل تا چهار ماه پس از پایان فصل گل زعفران در هر منطقه  اقدام به تولید زعفران کرد. به این ترتیب طول بازه زمانی مواد اولیه و به عبارت دیگر خوراک ماشین‌های گل پرکنی را فراهم کرد.

مدیرعامل گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز افزود: با توجه به اینکه دنیا با چالش گرمایش زمین و تغییرات جدی اقلیمی ‌مواجه است این خطر برای کشور از یکسو به دلیل قرار گرفتن در ناحیه گرم و خشک به شدت جدی‌تر بوده و از سوی دیگر افت شدید بارش‌های سالانه برای محصولات کشاورزی ایران و به خصوص زعفران مزید بر علت شده است. براین اساس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی زعفران انجام فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی جهت تولید در شرایط کنترل شده بسیاری ضروری است.

سحرخیز بیان کرد: بررسی متغیرهایی نظیر نور، سرما، رطوبت، در کنترل زمان گل‌دهی و کیفیت زعفران به‌عمل آمده، بررسی بهترین بستر جهت کاشت زعفران در شرایط کنترل شده،  بررسی بهترین شیوه تغذیه زعفران در محیط بدون خاک با هدف حفظ پیاز و درشت شدن پیاز و کوتاه کردن فاصله تولید تا فرآوری با هدف به‌دست آوردن محصولی با ویژگی‌های کیفی (قدرت رنگی، عطر و طعم)، کمی ‌(عیار گل) و فیزیکی (بازارپسندی) از اهداف پروژه شرکت است.

مرتضی مذهبی، معاونت پژوهشی مرکز علمی ‌کاربردی سحرخیز در ادامه گفت: در حال حاضر تولید زعفران در شرایط کنترل شده مقرون به‌صرفه نیست، اما تحقیقات و مطالعات هدفمند در این مسیر می‌تواند دستاوردهایی ارزشمند از جمله تولید محصولات ارگانیک و عاری از سموم، نیازسنجی دقیق گیاه زعفران و ترسیم مدلینگ زعفران، افزایش بازه زمانی تولید زعفران، افزایش عیار زعفران با کوتاه کردن فاصله برداشت تا فرآوری و بسیاری مزایای دیگر را به دنبال داشته باشد.