صعود ۴۰۰درصدی با سیگنال تقاضا

در شرایطی که واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا زمینه سقوط بهای اغلب کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرده است، لیتیوم بی‌‌‌توجه به تمامی سیگنال‌‌‌های منفی همچنان در اوج نوسان نرخ دارد. به این ترتیب، لیتیوم‌کربنات با نرخ ۴۷۵‌هزار و ۵۰۰یوآن به‌ازای هر تن به فروش می‌رسد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل جهش ۴۳۲درصدی دارد. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه برای لیتیوم عامل بالا ماندن بهای این فلز و بی‌‌‌توجهی آن به سیگنال‌‌‌های منفی اقتصادی است. افزایش توجه جهانی به کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی و استفاده از خودروهای برقی باعث شده است تا ظرف سال‌های اخیر بر تقاضا برای خودروهای الکتریکی افزوده شود و با توجه به جایگاه ویژه لیتیوم در تولید باتری خودروهای برقی، تقاضا برای آن جهش داشته باشد.

اما در این زمان، عرضه لیتیوم همراستا با تقاضا رشد پیدا نکرده و از همین منظر بازار با کمبود روبه‌روست؛ کمبودی که از سویی مانع افزایش تولید خودروهای برقی در دنیا شده و از سوی دیگر به جهش قیمتی لیتیوم‌کربنات منجر شده است. جهش قیمتی در بازار خودروهای برقی باعث شده است تا ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا برای چندمین مرتبه خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در پالایش جهانی لیتیوم برای کاهش کمبود مواد باتری شود. وی هفته گذشته سرمایه‌گذاری در پالایش لیتیوم را با چاپ پول مقایسه کرد و گفت: به کسانی که وارد این عرصه می‌‌‌شوند، قول می‌‌‌دهم که سودی قابل‌توجه به دست آورند. ماسک افزود: می‌‌‌خواهم یک مرتبه دیگر از کارآفرینان بخواهم که وارد پالایش لیتیوم شوند. محدودیتی در منابع لیتیوم در دنیا وجود ندارد و استخراج آن نیز راحت است، اما چالش در بخش پالایش آن است که بسیار سخت‌‌‌تر است.

با این حال، اگر شرکتی بتواند به این مسیر وارد شود، به سودی کلان دست می‌یابد. ماسک تصریح کرد: البته پالایش لیتیوم دشوار است، به ماشین‌‌‌آلات زیادی نیاز دارد و رسیدن به تولید انبوه در آن می‌‌‌تواند پیچیده باشد. در حال حاضر، بیش از نیمی از ظرفیت لیتیوم پالایش‌شده در دنیا متعلق به چین بوده و در این کشور واقع شده است. ظرف سال‌های اخیر ظرفیت‌‌‌هایی برای پالایش لیتیوم در سایر نقاط دنیا از جمله استرالیا احداث شده که از جدیدترین آنها می‌‌‌توان به واحدی در استرالیا اشاره کرد. این مجموعه متعلق به شرکت Tianqi Lithium است و در ماه مه امسال شروع به فعالیت کرد. ایلان ماسک در سخنان خود گفت: اگر پالایش‌‌‌کنندگان نتوانند چالش لیتیوم را رفع کنند، این شرکت به این حوزه ورود پیدا می‌کند.این دومین مرتبه است که ماسک از ورود شرکت خود به عرصه پالایش سخن می‌‌‌گوید. رابین دنهولم، رئیس تسلا نیز هفته گذشته خواستار افزایش تولید لیتیوم از سوی استرالیا شد.