Untitled-2 copy

سقوط آزاد نرخ، مانع جذب نقدینگی به صندوق‌های طلا نشد

کاهش ناگهانی فشار دلار در روز یکشنبه دوازدهم تیرماه، به ایجاد جریان کاهش قیمت در معاملات سکه در بازار فیزیکی و گواهی سکه و صندوق طلا در معاملات بازار مشتقه و مالی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه سیزدهم تیرماه انجامید. بررسی روند معاملات صندوق‌های طلا در بازار آتی بورس‌کالای ایران از عقبگرد قیمتی صندوق‌های طلا ظرف دو روز گذشته، یعنی دوازدهم و سیزدهم تیرماه حکایت دارد. البته عقبگرد قیمتی در روز دوازدهم تیرماه محدود و به‌‌‌طور میانگین کمتر از یک‌درصد بود؛ اما با استمرار روند کاهش نرخ ارز در بازار داخل ظرف ساعات ابتدایی روز دوشنبه، معاملات صندوق در بازار مشتقه بورس‌کالا با افت حدود 5درصدی قیمت مواجه شد. نکته حائز اهمیت در روند معاملات این روز، مثبت‌بودن جریان ورود نقدینگی به صندوق‌های طلا با وجود افت قابل ملاحظه قیمت در این بازار بود. در زمان تنظیم این گزارش، جریان ورود نقدینگی به معاملات آتی صندوق طلا در تمامی سررسیدها (سررسید مرداد، مهر و آذر) مثبت بود. این موضوع می‌‌‌تواند به مفهوم پیش‌بینی انتظار بازگشت قیمت به مسیر رشد در میان‌مدت و بلندمدت از سوی فعالان این بخش باشد.

قرمزپوشی بازار گواهی‌‌‌های کالایی

جریان غالب در بازار گواهی‌‌‌های کالایی در بازار مالی بورس‌کالا کاهشی شد؛ به نحوی که تمامی گواهی‌‌‌های سکه طلا در معاملات روز دوشنبه سیزدهم تیر، با افت نرخ 4 تا 5درصدی قیمت مواجه شدند و صف فروش در معالات این گواهی‌‌‌ها شکل گرفت. با این حال، بخشی از معاملات گواهی زعفران از این قاعده مستثنی بود و این گواهی‌‌‌های کالایی روز گذشته با ترکیبی از رشد و کاهش قیمت مواجه بودند. نوسانات ارزی در بازار داخل ظرف روزهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته و همین موضوع روند نوسان قیمت در بازارهای مالی و کالایی دنیا را دچار التهاب کرده است. نرخ ارز در بازار داخل پس از تجربه 32‌هزار و 700تومانی شدن، متاثر از افزایش عرضه از سوی بازارساز مجددا به کانال 31‌هزار تومان عقب‌‌‌نشینی کرد و همین موضوع باعث شد تا سیگنال کاهشی موثر و قوی به بازار مالی بورس‌کالا ارسال شود و معاملات این بازار قرمزپوش شوند. برخی فعالان بازار ارز بر این باورند که تلاش بانک‌مرکزی برای کاهش فاصله میان نرخ‌های رسمی و غیر‌‌‌رسمی ارز در کشور با افزایش عرضه در بازار آزاد دلیل عقبگرد قیمتی در نرخ ارز است. در شرایط کنونی، نوسان نرخ ارز مهم‌ترین سیگنال جهت‌‌‌دهنده به بازار مالی کشور است و استمرار افت نرخ ارز از اواسط روز یکشنبه تا روز دوشنبه به قرمزپوشی اغلب نمادهای گواهی طلا و زعفران در بازار مالی بورس‌کالا طی روز گذشته انجامید.

تغییر جهت انتظارات قیمتی میان معامله‌گران گواهی سکه

نوسانات ارز باعث تغییر جهت مداوم انتظارات قیمتی میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران شده است. صعود نرخ ارز  در ابتدای هفته باعث شد تا بهای سکه در بازار فیزیکی و گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا افزایشی شود؛ در عین حال، معامله‌‌‌گران گواهی سکه با وجود اوج‌‌‌گیری قیمتی حاضر به معامله آن با قیمتی بالاتر از ارزش بنیادی آن نیز شدند که این موضوع بیانگر پیش‌بینی آنها از رشد قیمت بود. در روز یکشنبه دوازدهم تیرماه، میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالای ایران به 150‌هزار و 600تومان رسید که این رقم حدود 2‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن بود. به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌‌‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. در حالی که ذهنیت معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا افزایشی بود، بازگرداندن نرخ ارز به کانال 31‌هزار تومانی باعث شد تا این برآورد قیمتی نادرست از آب درآید.

بلاتکلیفی فلز زرد در انتظار تصمیمات فدرالی

طلا هفته جاری را در کانال قیمتی‌ هزار و 800دلار به‌ازای هر اونس آغاز کرد و به این ترتیب از کف کانال قیمتی پنج‌ماه اخیر خود (هزار و 784دلار به‌ازای هر اونس) که برای ساعاتی در روز پنج‌شنبه 30 ژوئن به ثبت رسیده بود، فاصله گرفت. با این حال، همچنان سیگنال‌‌‌های کاهشی و واهمه از سقوط قیمتی میان معامله‌‌‌گران این فلز گرانبها وجود دارد. هفته گذشته، سیاستگذاران فدرال‌رزرو انتظارات برای انقباض بیشتر پولی را تقویت کردند و به این ترتیب، احتمال افزایش 75واحد دیگر در نرخ بهره آمریکا برای ماه جولای مطرح شد که این موضوع، عامل اصلی عقبگرد بهای اونس طلا به کانال 1700دلاری بود. با وجود این، بالا ماندن تورم جهانی، باعث شد تا طلا مجددا به کانال 1800دلاری بازگردد. طلا در دوران تورم دارایی امن تلقی می‌شود. با بهبود جایگاه رمزارزها میان سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر تا حدی جایگاه امن طلا تضعیف شده بود؛ اما با توجه به سقوط قابل‌ملاحظه ارزش رمزارزها در بازارهای جهانی ظرف ماه‌‌‌ها و به‌خصوص هفته‌‌‌های اخیر، اقبال به فلز زرد به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران بازگشته است. جلسه بعدی فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه ششم جولای برگزار خواهد شد. فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا اخبار این جلسه را با دقت دنبال می‌کنند؛ چرا که نتیجه آن می‌‌‌تواند در کاهش یا تقویت رکود در بازار موثر باشد و به این ترتیب، نوسان نرخ در بازارهای مالی و کالایی دنیا را جهت‌‌‌دهی کند. در شرایط کنونی، نوسان نرخ طلا در بازار جهانی نسبت به نوسان نرخ دلار در بازار داخل اثرگذاری به‌مراتب کمتری دارد. با این حال، رصد اخبار طلا در بازارهای جهانی لازمه تصمیم‌گیری معامله‌‌‌گران این فلز گرانبها در بازار فیزیکی و بازارهای مالی بورس‌کالاست.