به گزارش «اکوایران»، تضعیف چشم‌‌‌انداز مثبت تقاضا برای فولاد در چین باعث شد تا از قیمت سنگ‌‌‌آهن وارداتی چین از مسیر حمل دریا کاسته شود. به گزارش «پلتس»، بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۲درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز پایانی هفته جاری، یعنی جمعه دهم ژوئن، با افت ۲دلار و ۳۰سنت به ازای هر تن به ۱۴۱دلار و ۵۵سنت رسید. اگرچه قیمت سنگ‌آهن کاهشی شد، اما پریمیوم عیار متوسط نوع PBF آن کاهش محسوسی نداشت.  نشریه «پلتس» در گزارش هفته جاری خود به کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌‌‌‌آهن وارداتی چین اشاره کرد و گفت که منابع این موسسه می‌‌‌گویند کاهش فعالیت برای خرید سنگ‌‌‌آهن در بنادر چین کاملا مشهود است. کاهش تقاضا شامل حال گندله سنگ‌‌‌آهن نیز شد. افت تقاضا برای محصولات فولادی و افزایش هزینه‌‌‌های فرآوری مواد خام در کارخانه‌‌‌های فولادی باعث شد تا علاقه مصرف‌‌‌کنندگان چینی به خرید گندله آسیا کم شود؛ این امر نرخ پریمیوم گندله آسیای وارداتی را ۴۲درصد کاهش داد.

واگرایی قیمتی زغال‌‌‌سنگ در چین و سایر بازارها

نشریه «پلتس» در گزارش روز جمعه خود به افزایش واگرایی قیمتی میان زغال‌‌‌سنگ دریایی فوب استرالیا با قیمت زغال‌سنگ CFR چین اشاره کرد. تغییر در رنج پریمیوم این دو محصول و افزایش فاصله قیمت میان زغال‌‌‌سنگ‌‌‌های دارای کیفیت متفاوت، عامل افزایش این واگرایی قیمتی بود. پریمیوم زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا کاهش ۵/ ۷دلاری در هر تن داشت و به این ترتیب، بهای این محصول فوب استرالیا به ۳۷۶دلار و ۵۰سنت رسید؛ این در حالی بود که زغال‌‌‌سنگ تحویل بنادر چین با رشد قیمت ۹دلاری در هر تن به ۴۳۵دلار به ازای هر تن رسید. بهبود آهسته روند رشد اقتصادی چین با کنترل نسبی شیوع کرونا در چین باعث شد تا بهای زغال‌‌‌سنگ وارداتی به چین افزایش داشته باشد. اما از بازار آمریکا خبر می‌‌‌رسد که قیمت زغال‌‌‌سنگ در این منطقه کاهشی است. طبق ارزیابی‌‌‌های «پلتس»، نرخ فروش زغال‌‌‌سنگ در معاملات آتی نیز روندی کاهشی دارد، به نحوی که بهای زغال‌‌‌سنگ در بازار سنگاپور برای تحویل در ماه جولای با نرخ ۳۶۴دلار به ازای هر تن و برای تحویل در سه‌ماه بعد با نرخ ۳۵۹دلار به ازای هر تن معامله شد.

کف‌‌‌نشینی قیمتی قراضه

نرخ قرضه وارداتی به ترکیه نیز در آخرین روز از هفته منتهی به روز جمعه، دهم ژوئن، در مسیر کاهش قیمت قدم برداشت، به نحوی که بهای هر تن قراضه آهن CFR  ترکیه با کاهش روزانه نرخ ۲۵دلاری به ۳۷۵دلار رسید که این رقم کمترین قیمت فروش آن در ۱۶ماه گذشته، یعنی پس از فوریه ۲۰۲۱ بود.