بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی با محوریت چین رو به کاهش گذاشت؛ تضعیف تقاضای فولاد در چین و کاهش تولید فولاد در این کشور مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی بود. به گزارش پلتس، نرخ سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲درصد دانه‌‌‌بندی‌شده ریزدانه تحویل بنادر شمالی چین در روز پایانی هفته گذشته، یعنی جمعه ۵ نوامبر، به ۷۵/ ۹۲دلار به ازای هر سنت رسید که این رقم نسبت به نرخ این محصول در جمعه هفته قبل، کاهش ۱۴دلاری در هر تن معادل ۱۳ درصد داشت.

به این ترتیب، ظرف هفته اخیر سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی چین حمایت ۱۰۰دلاری را از دست داد و در کانال ۹۰دلاری نوسان قیمتی داشت. در این شرایط، تحلیلگران در خصوص از دست دادن حمایت ۹۰دلاری این محصول در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اختلاف‌نظر دارند. در شرایطی که محدودیت تولید فولاد چین به دلیل سیاست‌‌‌های کنترل انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای، محدودیت در تامین برق و کاهش سرعت رشد اقتصادی چین ادامه دارد، بعید به نظر می‌رسد سیگنالی بتواند بهای سنگ‌‌‌آهن را در بازارهای داخلی چین افزایشی کند.

تقاضای ضعیف در تانگشان به دلیل محدودیت‌ شدید تولید فولاد بر قیمت کنسانتره داخلی چین نیز اثر گذاشته است. تقاضا برای کنسانتره داخلی چین ضعیف شده است؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که بهای کنسانتره عیار ۶۶درصد چین تحویل درب کارخانه در استان تانگشان چین ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه ۵نوامبر، کاهش ۳۰یوآنی در هر تن داشت و به ۱۰۱۰یوآن در هر تن رسید.

سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن به کانال ۹۰دلاری برای دومین مرتبه در سال‌جاری میلادی در روزهای ابتدایی ماه نوامبر اتفاق افتاد. مرتبه قبل در سومین دهه از ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی، بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای چین به کانال ۹۰دلاری سقوط کرد؛ اما در این زمان نیز این محصول در کمترین حالت با نرخ ۹۴دلار به‌‌‌ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفته بود و در ادامه افزایش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن توانست مجددا این محصول را به کانال ۱۰۰دلاری بازگرداند. این مرتبه و ظرف هفته ابتدایی ماه نوامبر، سیگنال‌‌‌های کاهشی بسیار قوی‌‌‌تر بر بازار آهن و فولاد چین اثرگذار شده‌‌‌اند. در این شرایط، انتشار اخباری مبنی بر شیوع گسترده کرونا در چین و هشدار دولت این کشور به مردم در خصوص ذخیره مواد غذایی با احتمال ایجاد قرنطینه گسترده در این کشور به تضعیف بازارهای کالایی در این کشور و در ادامه دنیا منجر شده است که سیگنالی در جهت تضعیف قیمتی سنگ‌‌‌آهن در بازارهای دنیا به ‌‌‌شمار می‌رود.

بهای زغال‌‌‌سنگ متالورژیک چین نیز ظرف هفته اخیر تمایلات کاهشی محدودی در نوسان نرخ داشت. البته این تمایلات کاهشی برای زغال‌‌‌سنگ سخت به مراتب کمتر و برای محصول با درجه‌‌‌های ضعیف‌‌‌تر بیشتر بود. اقدامات دولت چین در زمینه کنترل بهای انرژی در این کشور نیز ظرف هفته‌‌‌های اخیر نتیجه داده و به‌رغم شروع فصل سرما و افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ حرارتی، بهای این محصول در حال فاصله‌گرفتن از اوج قیمتی است.

به این ترتیب، سیگنال‌‌‌های بنیادی تعیین‌‌‌کننده نرخ فولاد چین ظرف هفته‌‌‌های اخیر کاهش پیدا کرده‌‌‌ که این موضوع در شرایطی که شیوع مجدد کرونا در این کشور سیگنالی در جهت تضعیف تقاضا برای محصولات فولادی در چین است، می‌تواند به افت نرخ شمش و محصولات فولادی در چین منجر شود. بر اساس داده‌‌‌های گروه Mysteel نرخ بهره‌‌‌برداری از ظرفیت ۱۶۳کوره بلند در کارخانه‌‌‌های فولادسازی چین تا ۵ نوامبر به ۳۹/ ۶۲درصد رسید؛ این درحالی بود که هفته قبل این نرخ برابر ۱۷/ ۶۶درصد بود. محدودیت در تولید و عرضه فولاد چین سیگنالی در جهت رشد قیمتی در بازارهای این کشور به‌‌‌ شمار می‌رود؛ هرچند محدودیت در بخش تقاضا با احتمال شیوع مجدد کرونا در این کشور و رکود در بخش ساخت‌‌‌وساز این کشور مانعی در مقابل اثرگذاری این فاکتور افزایشی به ‌‌‌شمار می‌رود.