2

رالی صعود سنگ‌‌‌آهن شروع شد

کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای در شانگهای با شروع ماه ژوئن و اتمام ‌قرنطینه سختگیرانه در پکن باعث شد تا مجددا اقبال به معاملات سنگ‌‌‌آهن بازگردد، به نحوی که بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار 62‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین که در روزهای پایانی ماه مه به کانال 130دلار به ازای هر تن نیز عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشت، مجددا تا 147دلار و 25سنت در روز سه‌‌‌شنبه هفتم ماه ژوئن صعود قیمتی داشت.

پس از دو ماه از اجرای قرنطینه سختگیرانه در شانگهای، با کاهش آمار مبتلایان به این ویروس، از میزان محدودیت‌های کرونایی در این شهر کاسته شد.

در عین حال، پکن با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، وارد فاز قرنطینه سختگیرانه نشد و مسوولان این شهر به قرنطینه منطقه‌‌‌ای بسنده کردند. به این ترتیب، در شرایطی که قرنطینه در شهرهای مختلف چین با ایجاد روند کاهشی در تقاضا برای مواد اولیه صنعتی زمینه‌‌‌ساز عقبگرد قیمتی در اغلب بازارها شده بود، خبر کاهش محدودیت قرنطینه‌‌‌ای در چین توانست با ایجاد خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در میان‌مدت، زمینه بازگشت قیمت‌ها به مسیر رشد را مهیا کند.

سقف قیمتی نزدیک است؟

اگرچه بهای سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی چین ظرف 10روز اخیر افزایشی شده، این سوال مطرح است که روند رو به رشد قیمتی تا کجا ادامه پیدا می‌کند. عدم‌رشد بهای شمش فولاد متناسب با صعود نرخ سنگ‌‌‌آهن مانعی جدی در مقابل جهش قیمتی سنگ‌‌‌آهن است. اگرچه کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین باعث شده است تا امید به بهبود تقاضا برای محصولات فولادی در این کشور به وجود آید، اما کاهش تقاضا برای محصولات فولادی، به‌‌‌خصوص محصولات فولادی ساختمانی در طول دوران قرنطینه باعث شده است تا انبار فولادسازان و تجار چینی انباشته از محصول باشد. از سوی دیگر، بازار داخلی چین این روزها در معرض ورود فولادهای ارزان روسی قرار دارد.

در این شرایط، بخش شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی چین با وجود بهبود چشم‌‌‌انداز تقاضا فرصتی برای رشد قیمت پیدا نکرده‌‌‌ است. افزایش بهای سنگ‌‌‌آهن و عدم‌رشد نرخ فولاد متناسب با آن باعث شده است تا از حاشیه سود فولادسازان چینی کاسته شود. در این شرایط، کاهش حاشیه سود فولادسازان چینی مانعی جدی در مقابل استمرار روند رو به رشد قیمتی سنگ‌‌‌آهن خواهد بود.

تضعیف بخش املاک، مانع صعود قیمت سنگ‌‌‌آهن

تضعیف بخش ساخت‌‌‌وساز مسکن در چین پاشنه‌آشیل حفظ قیمت‌های فعلی در بازار سنگ‌‌‌آهن خواهد بود. رویترز در روزهای پایانی ماه مه یک نظرسنجی از بخش املاک چین انجام داد که نشان داد، انتظار می‌رود مشکلات بازار املاک چین در سال 2022 بدتر شود. بخش املاک چین با رکود تقاضای مصرفی و سرمایه‌‌‌ای روبه‌رو شده و این موضوع باعث می‌شود که قیمت‌ها در این بازار ثابت بماند یا حتی کاهشی شود و در عین حال، از میزان ورود سرمایه به بخش مسکن چین می‌‌‌کاهد. همچنین قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه اجراشده در چین، وضعیت این بازار را بدتر کرده است. اگرچه از اول ژوئن از میزان قرنطینه در چین کاسته شد، اما همچنان تقاضا در بخش ساخت‌‌‌وساز و مسکن در این کشور شکننده است.

بازار املاک، یکی از ستون‌‌‌های اصلی دومین اقتصاد بزرگ جهان است. این بخش با سرکوب استقراض بیش از حد شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین ضعیف شد. انتشار خبر بدهی شرکت‌های ساخت‌‌‌وساز چینی در سال گذشته، زمینه سقوط قیمت سنگ‌‌‌آهن به کانال 90دلاری را فراهم کرد.

اگرچه دولت چین همچنان سیاست جلوگیری از استقراض بیش از حد شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک را پیگیری می‌کند، اما تلاش کرده است با تسهیل هزینه ساخت‌‌‌وساز به تقویت این بخش منجر شود. از ابتدای امسال، بیش از 100شهر در چین با کاهش نرخ وام مسکن، کاهش پیش‌‌‌پرداخت خرید مسکن و ارائه یارانه تلاش کرده‌‌‌اند تقاضا برای مسکن را در این کشور افزایش دهند.

افول شهرنشینی در چین، مانع رونق بلندمدت بازار آهن و فولاد

رابین وو (Robin Wu) تحلیلگر بازار فولاد چین در گفت‌‌‌وگو با «اکوایران» در خصوص چشم‌‌‌انداز بازار آهن و فولاد این کشور می‌‌‌گوید: بهبود چشم‌‌‌انداز تقاضا برای محصولات فولادی با کاهش محدودیت‌های قرنطینه کرونایی در چین باعث شده است تا فرصتی برای رشد قیمتی در بخش آهن و فولاد در چین برای بازه زمانی دو تا سه‌ماهه به وجود آید. اما بعید است که این فرصت بیش از این زمان ادامه‌‌‌دار شود.

وی اضافه می‌کند: همه به‌خوبی می‌‌‌دانیم که بازار مسکن چین ظرف 30سال قبل رونق بالایی داشته است، به‌‌‌این ترتیب بخش قابل‌توجهی از تقاضا در این مدت پوشش داده شده و در حال حاضر، در شهرهای توسعه‌‌‌یافته محدودی همچون شانگهای، پکن، شنز و... تقاضای محدودی برای مسکن از سوی افراد جدیدی که راهی این شهرها شده‌‌‌اند یا افرادی که به دنبال تغییر و بهبود مسکن خود هستند، وجود دارد.

این تحلیلگر بازار فولاد چین می‌‌‌گوید: با توجه به وضعیت نامطلوب رشد اقتصادی در چین و افزایش نرخ بیکاری ظرف سال‌جاری، مطمئنا بازار مسکن امسال مانند دوره‌‌‌های قبل رشد نخواهد کرد. البته دولت چین به دنبال اجرای سیاست‌‌‌های محرک بخش مسکن است، اما در بهترین حالت، این محرک‌‌‌ها تنها باعث می‌‌‌شوند که بخش ساخت‌‌‌وساز در چین نسبت به سال قبل کاهش محسوسی نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: تقریبا سه‌سال از همه‌گیری کرونا در چین می‌‌‌گذرد، در طول این دوره سه‌ساله، قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه‌‌‌ای در چین برای کنترل کرونا اعمال شده است. کرونا و قرنطینه‌‌‌های اجراشده اقتصاد چین را به آشفتگی کشانده و در عین حال به اعتماد مردم نسبت به آینده آسیب زده است. در این شرایط، مردم به‌‌‌جای خرید، سعی در ذخیره پول دارند. اکثر خانواده‌‌‌ها و شرکت‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری بسیار محتاط شده‌‌‌اند. مجموع این عوامل باعث می‌شود که تولید در چین ظرف سال‌جاری کاهش داشته باشد. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن در چین طی امسال و حتی سال آینده افزایش نداشته باشد.

رابین وو می‌‌‌گوید: اگرچه امسال از میزان تقاضا برای فولاد در چین کاسته شده، اما میزان تولید افت نداشته، بنابراین احتمالا عرضه سالانه فولاد امسال بیش از تقاضا خواهد بود. البته با کاهش محدودیت کرونایی در چین احتمال افزایش تقاضا وجود دارد، بنابراین اقتصاد چین پس از یک‌دوره تعطیلی دو تا سه‌ماهه مجددا رنگی از رونق را خواهد دید و باید منتظر رشد تقاضا ظرف دو تا سه‌ماه آینده باشیم. البته در خصوص میزان ادامه بهبود تقاضا پس از پایان این موج کرونایی تردید وجود دارد. پیش‌بینی‌‌‌ها می‌‌‌گوید بازار فولاد ظرف دو تا سه‌ماه آینده با رشد تقاضا روبه‌رو خواهد شد، اما بعید است که این رشد تقاضا بیش از سه تا چهارماه ادامه‌‌‌دار شود.