بلاتکلیفی سنگ‌‌‌آهنی‌‌‌ها با سیگنال‌‌‌های متناقض اژدهای زرد

به گزارش پلتس، هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین روز جمعه ۲۲آوریل با نرخ ۱۵۰دلار و ۵۰سنت مورد معامله قرار گرفت که این قیمت کف نرخ فروش این محصول ظرف سه‌هفته اخیر بود؛ اما با توجه به روند کاهش تقاضا در چین پس از شیوع کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای در این کشور رقمی قابل‌توجه به شمار می‌رود.

محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای سختگیرانه اعمال‌شده در استان‌‌‌های مختلف چین ظرف یک‌ماه اخیر به کاهش فولادسازی در این کشور منجر شد که این موضوع تضعیف تقاضای سنگ‌‌‌آهن با تحویل فیزیکی را به همراه داشت. با این حال، افت فولادسازی در چین ظرف سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی و انتظار فعالان بازار برای گرفتن مجوز افزایش تولید فولادسازها در این کشور با پایان یافتن موج کرونا باعث شد تا سنگ‌‌‌آهن بتواند کانال قیمتی ۱۵۰ و حتی ۱۶۰دلاری را حفظ کند و تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در معاملات آتی افزایشی باشد. در عین حال، محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای اعمالی در چین و به‌خصوص در شانگهای، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تبادلات تجاری این کشور باعث شد تا از حجم واردات سنگ‌‌‌آهن به چین ظرف هفته‌‌‌های گذشته کاسته شود.

موجودی انبارهای سنگ‌آهن ۴۵بندر مهم چین برای نهمین هفته متوالی در هفته اخیر کاهشی بود. این افت متاثر از کاهش تخلیه کشتی در بنادر چین و محدودیت‌های حمل‌‌‌ونقل در این کشور رقم خورد. کاهش موجودی انبارهای سنگ‌‌‌آهن در بنادر چین، سیگنالی افزایشی برای بازار سنگ‎‌‌‌آهن تلقی می‌شود؛ اما محدودیت‌های قرنطینه، آینده بازار محصولات فولادی را تیره کرده است که این موضوع در تقابل با سیگنال‌‌‌های افزایشی قرار دارد.

تصمیمی خلاف پیش‌بینی

مطابق داده‌‌‌های منتشرشده از سوی WORLD STEEL میزان تولید فولاد جهانی در ماه‌‌‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ کاسته شده است که این کاهش تولید در چین فراتر از سایر نقاط دنیا بود. چینی‌‌‌ها در ژانویه ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۱میلیون و ۷۰۰‌هزار تن فولاد خام تولید کردند که این رقم نسبت به میزان تولید فولاد این کشور در ژانویه ۲۰۲۱ کاهش ۴/ ۹درصدی و نسبت به میزان تولید فولاد در ماه قبل (دسامبر ۲۰۲۱) افت ۵/ ۵درصدی داشت. روند کاهش تولید فولاد در ماه فوریه نیز در چین ادامه داشت؛ به نحوی که فولادسازان چینی در این ماه بالغ بر ۷۵میلیون تن فولاد تولید کردند که این رقم نسبت به میزان تولید در زمان مشابه سال قبل کاهش ۶/ ۹درصدی و نسبت به ماه ژانویه ۲۰۲۲ افت ۲/ ۸درصدی داشت.

ظرف هفته‌‌‌های گذشته، شهر تانگشان چین به‌‌‌عنوان قطب فولادسازی این کشور با شیوع گسترده بیماری کرونا روبه‌‌‌رو شد. اعمال محدودیت‌ها از سویی تولید فولادسازان چینی را تحت‌الشعاع قرار داده و از سوی دیگر روند حمل مواد اولیه و محصولات نهایی را کند یا متوقف کرده است. به این ترتیب انتظار می‌رود که روند کاهش تولید فولاد چین در سومین‌ماه از سال‌جاری میلادی نیز ادامه‌‌‌دار باشد.

افت محسوس تولید فولاد در چین ظرف سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی باعث شده بود تا اغلب تجار چینی انتظار داشته باشند که با اتمام موج اخیر شیوع کرونا در این کشور، دولت مجوز افزایش تولید را به فولادسازان بدهد و با اعمال محرک‌‌‌های اقتصادی از رشد تولید حمایت کند؛ اما این برآورد غلط از آب درآمد و دولت چین هفته گذشته از استمرار کاهش تولید فولاد خبر داد. کاهش تولید فولاد با افت تقاضا برای مواد اولیه، سیگنالی کاهشی برای بازار سنگ‌‌‌آهن خواهد بود.

چالش عرضه ادامه‌‌‌دار می‌شود

شرکت‌های BHP بیلتون و ریوتینتو، از بزرگ‌ترین معدن‌‌‌کاران جهان، از کاهش تولید سنگ‌‌‌آهن در سه‌ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ خبر دادند و این موضوع را عاملی در جهت افزایش فشار به فولادسازان جهانی اعلام کردند. شیوع کرونا در استرالیا به کاهش کارگران معدن منجر شده و از این منظر تولید و استخراج این محصول را کاهش داده است.

در عین حال، افزایش هزینه جهانی انرژی بر هزینه تولید و حمل سنگ‌‌‌آهن در دنیا افزود که این موضوع نیز بر ریسک تولید این محصول اضافه شده است.

با وجود این، موسسه RBC در گزارشی عنوان کرد که کاهش تولید فولاد در دنیا می‌‌‌تواند به افزایش ذخایر سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی منجر شود؛ این موضوع نرخ سنگ‌‌‌آهن را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد. اما برخی تحلیلگران بر این باورند که تقاضای کمتر برای سنگ‌‌‌آهن با افزایش تورم جهانی خنثی شده و نباید منتظر سقوط قیمتی سنگ‌‌‌آهن در میان‌مدت بود. با این حال، افت تولید فولاد چین می‌‌‌تواند بازار سنگ‌‌‌آهن را در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با عقبگرد محسوس نرخ روبه‌‌‌رو کند. چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰میلیون تن از میزان تولید فولاد خام نسبت به برنامه اولیه کاست تا به این ترتیب بتواند از میزان انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی در این کشور بکاهد. عزم دولت پکن برای کاهش تولید فولاد در سال‌جاری میلادی باعث می‌شود تا تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در نیمه دوم امسال کاهش داشته باشد که این موضوع سیگنال قوی کاهشی برای این بازار خواهد بود. در عین حال، ادامه‌‌‌دار شدن جنگ روسیه و اوکراین باعث شده است تا پیش‌بینی‌‌‌ها از رشد اقتصادی دنیا در سال‌جاری میلادی تعدیل شود. این موضوع احتمالا به تضعیف تقاضا برای فولاد منجر می‌شود که این تضعیف تقاضا برای فولاد به بخش مواد اولیه یعنی سنگ‌‌‌آهن نیز منجر شده و از این منظر از افت نرخ حمایت می‌کند.