حرکت چین به سمت تولید فولاد پاک

عده‌ای معتقدند، ترکیب هیدروژن و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و تولید فولاد سبز کمک کند. چین، بزرگ ترین تولیدکننده فولاد به شمار می‌رود و بنابراین بخش مهمی ‌از انتشار دی‌اکسیدکربن ناشی از آن را بر عهده دارد. موسسه رتبه بندی «فیچ» نوامبر امسال در گزارشی اعلام کرد: «تدابیر سختگیرانه حفاظت از محیط‌زیست ممکن است در حالی که چین اقدام به اجرای استانداردهای انتشار کربن می‌کند، عرضه را مهار کند. این ما را وادار می‌کند که فشار بیشتری بر بازیگران کوچک این صنعت داشته باشیم، چراکه آنها برای همگام‌سازی با تغییرات محیط زیست به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارند و اگر نتوانند استانداردهای انتشار دی‌اکسیدکربن را داشته باشند در معرض اختلال تولید قرار می‌گیرند.» دولت چین متعهد شده تا سال ۲۰۶۰ میلادی بخش عمده‌ای از انتشار دی‌اکسیدکربن را با هدف کاهش گرمایش زمین محو کند و خبرهای منتشر شده در نوامبر امسال حاکی است، ۲۲۸ کارخانه فولادسازی چین با ظرفیت تولید ۶۱۰ میلیون تن در حال به‌روزرسانی تجهیزات خود جهت دستیابی به اهداف کاهش گازهای گلخانه‌های هستند. 

دانش فنی کاهش انتشار 

به گزارش رویترز، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی به‌روزرسانی تجهیزات برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن کمتر از 20 یوان (91/ 2 دلار) به ازای هر تن ساخت فولاد است.

پارسال، مدیر اجرایی انجمن آهن و فولاد چین (CISA) نسبت به ظرفیت اندک تولید پاک در صنعت فولاد با وجود رکورد بالای تولید هشدار داده و ابراز امیدواری کرده بود، دولت بتواند با حمایت از تولیدکنندگان فولاد پاک، اقدامات عادلانه‌ای را در زمینه مبارزه با آلودگی هوا انجام دهد. شرکت معدنی BHP با شرکت «بائو» تولیدکننده برجسته فولاد چین، به تازگی تفاهم‌نامه‌ای با هدف، سرمایه‌گذاری 35 میلیون دلاری و به اشتراک گذاشتن دانش فنی برای کمک به رفع چالش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را امضا کرده است. به گفته BHP، مشارکت پنج ساله یادشده بر توسعه فناوری‌ها و مسیرهای کم‌کربن متمرکز است که قادر به کاهش شدت انتشار کربن در فولادسازی هستند. بر اساس این تفاهم‌نامه، استقرار، استفاده و ذخیره کربن در بخش فولاد نیز در یکی از پایگاه‌های تولید بائو بررسی خواهد شد.

«مایک هنری»، مدیر اجرایی BHP گفت که این شرکت‌ها در مورد راه‌حل‌های فنی برای استفاده از منابع سوخت کم کربن مانند تزریق هیدروژن در کوره بلند همکاری و سایر گزینه‌های کم‌آلایندگی را بررسی می‌کنند. وی افزود: این تفاهم‌نامه، ارتباط طولانی‌مدت ما با بائو چین را تقویت می‌کند و نشان دهنده عزم و اراده مشترک ما برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق با اهداف توافق نامه پاریس است.

شرکت BHP در سپتامبر امسال نیز مناقصه‌ای را برای نخستین شرکت حمل‌ونقل فله‌ای «نیوکاست لماکس» با سوخت LNG جهت حمل سنگ‌آهن بین استرالیای غربی و چین مطرح کرد که باعث کاهش انتشار بیش از 30درصدی کربن در هر سفر می‌شود.

آمار تولید فولاد در اکتبر

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد که تولید فولاد خام 64 کشور در ماه اکتبر معادل 161 میلیون و 900 هزار تن بوده که در مقایسه با اکتبر 2019 افزایش 7 درصدی داشته است. البته به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از کووید-19، برخی ارقام این گزارش ممکن است در بازبینی‌های بعدی با اصلاحاتی مواجه شد. بر اساس این گزارش، چین با تولید 92 میلیون و 200 هزار تن فولاد در اکتبر امسال شاهد افزایش 7/ 12 درصدی تولید این کالا نسبت به اکتبر 2019 بود. همچنین هند نیز با تولید 9 میلیون و 100 هزار تن با افزایش حدود یک درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال مواجه شد، در حالی که ژاپن با تولید 7 میلیون و 200 هزار فولاد با کاهش 7/ 11 درصدی همراه بود. تولید فولاد خام کره جنوبی نیز در اکتبر امسال 5 میلیون و 900 هزار تن بود که افت 8/ 1 درصدی نسبت به اکتبر پارسال داشت. ایران نیز با تولید 2 میلیون و 660 هزار تن فولاد در ماه اکتبر، شاهد رشد 28 درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال بود.

در ناحیه یورو، فولادسازان آلمان با تولید 3 میلیون و 400 هزار تن (افزایش 1/ 3 درصدی)، ایتالیا با تولید 2 میلیون و 100 هزار تن (کاهش 6/ 4 درصدی) و اسپانیا با تولید یک میلیون و 100 هزار (کاهش 7/ 7 درصدی) در ماه اکتبر روبه‌رو شدند.

در آمریکای شمالی، ایالات متحده شاهد تولید 6 میلیون و 100 هزارتن فولاد خام بود که نسبت به اکتبر پارسال 3/ 15 درصد کاهش یافت. تولید فولاد خام در کشورهای CIS در ماه اکتبر 8 میلیون و 400 هزار تن برآورد شد که 7/ 4 درصد بالاتر از اکتبر 2019 بود. تولید اوکراین با افزایش 9/ 5 درصدی به یک میلیون و 700 هزار تن رسید. در ترکیه 3 میلیون و 200 هزار تن و در برزیل 2 میلیون و 800 هزار تن فولاد خام تولید شد که به ترتیب 4/ 19 و 5/ 3 درصد بالاتر از اکتبر پارسال بود.

منابع: اینترنشنال ماینینگ/  رویترز/  فیچ ریتینگ